رونمایی نقشه راه فرهنگی استان اصفهان/قول مساعد برای تامین بودجه سالن اجلاس

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی مشکلات حوزه فرهنگ و به درخواست نمایندگان استان به اصفهان سفر کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس در روز اول سفر خود به اصفهان، در همایش شورای فرهنگ عمومی و همچنین دیدار با آیت الله ناصری پرداختند.

پیوند بین مجلس و جوانان انقلابی اصفهان برقرار شده است

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست مشترک کارگروه فرهنگی اجتماعی شهرستان اصفهان با اعضای کمیسیون فرهنگی، اظهار کرد: در جلسه‌ای که برگزار شد در رابطه با مسائل فرهنگی و آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی صحبت شد، توقع داشتیم راهکارهایی هم برای مسائل مطرح شود که این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: تعامل فکری بین مجلس و جوانان اصفهانی امروز اتفاق افتاده و سوژه‌ها پیگیری خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبی هم درباره کمیسیون فرهنگی مجلس در این جلسه مطرح و بر اساس آن تغییراتی ایجاد خواهد شد، علاوه بر این از جوانان و فعالان فرهنگی حاضر در این جلسه دعوت کردیم در مجلس حضور یابند و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی موجود را حتماً مطرح کنند.

آقاتهرانی اضافه کرد: نمایندگان مجلس نیز هر چقدر بتوانند برای رفع مشکلات موجود تلاش خواهند کرد.

نشست مشترک کار گروه فرهنگی اجتماعی اصفهان با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریبرز امیری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اصفهان عصر امروز پنجشنبه _۲۸ آبان‌ماه_ در نشست مشترک کار گروه فرهنگی اجتماعی شهرستان با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل فرمانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: لازم است مسائل اجتماعی با حرکت عالمانه دنبال و بررسی شود، بر همین اساس این نشست با هدف بررسی مسائل اجتماعی شهرستان اصفهان با حضور فعال اجتماعی برگزار می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اصفهان تاکید کرد: در این جلسه دستگاه‌های اجرایی شهرستان از جمله اداره کل بهزیستی شهرستان، ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع)، نیروی انتظامی و شهرداری اصفهان در این جلسه گزارشی را در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی ارائه خواهند کرد.

نظارت کمیسیون فرهنگی مجلس بر مرمت بناهای تاریخی اصفهان

سیدمجتبی محفوظی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروز بازدیدی از مسجد امام و مجموعه شیخ لطف‌الله و همچنین عالی‌قاپو که آثار تاریخی، باستانی و فرهنگی بسیار ارزشمندی است و اشکال هندسی به کار گرفته شده و مهندسی سازه‌های آنها که ۴۰۰ سال پیش در این بناها به کار رفته، بازدید کردیم؛ این آثار بسیار ارزشمند و شگفت‌آور است به نحوی که شاید امروزه با این میزان از پیشرفت علوم هم نتوان مانند آنها خلق کرد.

وی افزود: باید از این آثار باستانی ارزشمند مراقبت شود، به دلیل مرور زمان و تغییرات آب و هوایی، بخشی از این بناها با فرسودگی‌هایی مواجه شده که لازم است برای تعمیرات آن اقدامات اساسی توسط متولیان امر انجام شود.

دبیر کمیته میراث فرهنگی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمیسیون حتماً پیگیر تعمیرات و مرمت بناهای تاریخی اصفهان خواهد بود، گفت: مجلس بر اساس وظیفه نظارتی که دارد این موارد را به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری منتقل خواهد کرد و از آنها خواسته می‌شود هر چه سریع‌تر برای این کار اقدام کنند.

محفوظی اضافه کرد: این آثار باستانی متعلق به کل کشور است و لازم است هر چه سریع‌تر برای مرمت آن اقدام جدی شود.

سالن اجلاس اصفهان نموداری از اسلام و ایرانیت / تلاش می‌کنیم بودجه این مرکز تأمین شود

مرتضی آقاتهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از تحولاتی که در کمیسیون فرهنگی مجلس ایجاد شد این بود که اعضا آن می‌توانند بر حسن اجرای قانون هم نظارت و قانون را اصلاح و ترمیم کنند، در همین راستا اعضا به استان‌های مختلف سفر می‌کنند.

وی افزود: امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان هم حضور پیدا کردیم. از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی برای ایجاد چنین مجموعه‌ای در اصفهان انجام شده بود که اجرایی نشد، اما به همت شهرداری اصفهان این پروژه پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در این پروژه از هنر مردم اصفهان و نقش‌ها و طراحی‌های هنری این شهر استفاده شده است؛ امیدواریم بودجه لازم برای اتمام این پروژه فراهم شود تا عملیات اجرایی آن به پایان رسد.

آقاتهرانی با تاکید بر اینکه ایران و فرهنگ اسلامی آن منحصربه‌فرد است، اضافه کرد: با القا و ترویج این فرهنگ، انقلاب اسلامی به دنیا صادر می‌شود، می‌توان در چنین پروژه‌های عمرانی بین المللی هم زمینه‌های اسلامی و دینی را به‌کار گرفت.

وی ادامه داد: هویت هنری و فرهنگی انقلاب اسلامی با به‌کارگیری در این پروژه‌ها برای نسل‌های آینده ماندگار خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با نقش این کمیسیون در پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، گفت: استکبار جهانی اکنون تلاش‌های زیادی برای اسلام ستیزی و ایران ستیزی انجام می‌دهد، در این شرایط وجود مکان‌هایی همچون این مرکز که می‌توان نموداری از اسلام و ایرانیت باشد، اقدام مؤثری در خنثی کردن این سیاست‌ها است.

آقاتهرانی همچنین درباره تأمین اعتبار لازم برای تکمیل پروژه سالن اجلاس اصفهان، اضافه کرد: تلاش خود را می‌کنیم تا بودجه لازم برای این پروژه تأمین شود، هم‌اکنون هم بودجه فرهنگی افزایش یافته است که اقدام شایسته‌ای است.

تمام قوانین بین‌المللی در احداث مرکز همایش‌ها رعایت شده است

ایرج مظفر، معاون عمرانی شهردار اصفهان نیز در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از سالن همایش‌های بین المللی اصفهان اظهار کرد: در اواخر سال ۸۹ به دنبال برگزاری اجلاس بین المللی سران غیر متعهدها در ایران مقرر شد سالنی بین المللی در اصفهان احداث شود، دولت نیز متعهد شد برای ساخت سالن همایش‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اصفهان پرداخت کند، اما تنها حدود ۲۰ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شد و در نهایت بنا به دلایلی اجلاس سران در تهران برگزار شد و دولت اعتباری را برای تأمین این پروژه پرداخت نکرد.

وی افزود: با این وجود مدیریت شهری اصفهان تصمیم گرفت با استفاده از منابع داخلی روند اجرایی مرکز همایش‌ها را ادامه دهد و در حال حاضر سالن اصلی این پروژه رو به اتمام است.

معاون عمرانی شهردار اصفهان تاکید کرد: این پروژه در زمینی به وسعت ۷۱ هکتار در شرقی‌ترین نقطه اصفهان و در انتهای خیابان شهید روح‌الامین و مجاور بزرگراه کمربندی شرق اصفهان انتخاب شد و اکنون سالن اصلی آن با ظرفیت هزار و ۲۰۰ نفر تکمیل شده است.

مظفر با بیان اینکه تمام قوانین بین المللی در این پروژه رعایت شده است، تاکید کرد: این مجموعه به همت شهرداری اصفهان احداث شده است، اما به دلیل کمبود اعتبار روند ساخت آن طولانی شد، بنابراین امیدواریم از این سالن که در نوع خود بی‌نظیر است، بهره‌برداری بهینه شود.

«آیت‌الله ناصری» مجسمه تقوا و خداترسی است

سیدعلی یزدی‌خواه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح دیدار نمایندگان با آیت الله ناصری گفت: آیت‌الله ناصری مجسمه تقوا و خداترسی بوده و گمشده امروز ما در دنیای سجایا و اخلاق حسنه است.

وی افزود: اصالت نظام ما موضوع فرهنگ آن بوده و مأموریت دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلابی تربیت نسل است.

نمایند تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله ناصری پیشینه ارزشمندی همراه با تقوا و انس با اهل بیت داشته که منجر شده نفس ایشان هم ارزشمند باشد، گفت: در آداب اسلامی هم تاکید شده از نفس افراد صاحب نفس و روحانیت استفاده شود.

یزدی‌خواه افزود: در دیدار امروز، آیت‌الله ناصری گفتند که نظام، عالم و مقطع خلقت وَلی داشته که حضرت حجت است؛ هر چقدر بیشتر به ایشان توجه کنیم حضرت هم به ما توجه خواهد کرد.

ضعف حمایت، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان اصفهان است

البته اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس روز گذشته دیداری هم با هنرمندان اصفهانی داشتند که غلامعلی منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح این جلسه می‌گوید: موضوع نشست روز گذشته اقتصاد، فرهنگ و هنر بود که سال‌ها توجهی به آن نشده و مجلس قصد دارد به آن بپردازد.

وی افزود: این نشست نخستین جلسه هم‌اندیشی بود که در پی آن مقرر شد دبیرخانه‌ای در اصفهان شکل گرفته و این کار ادامه یابد؛ با توجه به پیشینه و ظرفیت‌های اصفهان از سایر استان‌ها هم خواسته می‌شود نقطه نظرات خود را به این دبیرخانه ارسال کنند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه این دبیرخانه پایگاه طراحی اولین طرح اقتصاد، فرهنگ و هنر خواهد شد، ادامه داد: در کنار این موضوع دغدغه‌های هنرمندان اصفهانی هم در این جلسه مطرح شد که به وزارتخانه‌های مربوطه منتقل خواهد شد.

منتظری اضافه کرد: ضعف حمایت، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان اصفهان بود که گفته شد ممکن است منجر به کوچ هنرمندان از این استان شود این در حالی است که عده‌ای تور صیادی پهن کرده‌اند تا سرمایه‌های کشور را به نفع خود مصادره کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه سامانه‌ای به هنرمندان معرفی شد تا بتوانند از اعتبارات فرهنگی برای تولید آثار و فعالیت‌های پژوهشی، هنری و قرآنی استفاده کنند همچنین صدا و سیما موظف خواهد شد از ظرفیت‌های مردمی اصفهان در تولید برنامه‌ها بیش از پیش استفاده کند.

اصفهان مظلوم است

اعضا کمیسیون فرهنگی در سفر خود به اصفهان در همایش شورای فرهنگ عمومی نیز شرکت کردند که امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس در این مراسم اظهار کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی روز گذشته جلسات متعددی را فعالان عرصه گردشگری، هنرمندان و مجموعه‌های فرهنگی داشتند، هدف از این سفر این است که کمیسیون فرهنگی با ظرفیت‌های اصفهان آشنا شوند و مشکلات این حوزه در اصفهان مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: متأسفانه اصفهان علی رغم ظرفیت بالای فرهنگی از محرومیت توأم با مظلومیت روبه‌رو است، در این راستا تصمیم گرفته شد اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در طی این سفر دو روزه بازدیدی را از محرومیت‌های اصفهان داشته باشند.

اصفهان می‌تواند میزبان دبیرخانه غیرمتعهدها باشد

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: امیدواریم یک نگاه مناسب و توأم با آنچه که در میدان رخ می‌دهد در نتیجه سفر اعضای کمیسیون فرهنگی شکل بگیرد؛ زمانی که به متن مصوبات شورای فرهنگ عمومی چه در استان و چه در کشور کشوری رجوع می‌کنیم، نگاه عالمانه در این مصوبات به چشم می‌خورد و انتظار می‌رود مشکلات فرهنگی کشور با این مصوبات رفع شود؛ اما علی رغم این مصوبات اتفاقی در میدان رخ نمی‌دهد؛ امیدواریم با نگاه ویژه به این مسئله که چرا مصوبات اجرایی نمی‌شوند، فکر کرد.

وی در خصوص سالن اجلاس اصفهان، تصریح کرد: در دولت دهم تصمیم گرفته شد اصفهان سالن اجلاس را برای میزبانی سران عدم تعهد فراهم کند، این شهر پای قول خود ایستاد و سالن اجلاس سران احداث شد و امروز امکان میزبانی‌های بین‌المللی فراهم است، هم‌اکنون تمام مهمانان وزارت امورخارجه در سفرهای خود به ایران، اصفهان را نیز مقصد خود قرار می‌دهند، امیدواریم شرایطی فراهم شود که دبیرخانه غیرمتعهدها به اصفهان نقل مکان کند و از تمرکزگرایی فزاینده‌ای که در تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد، کمی دور شویم.

استاندار اصفهان با اشاره پروژه ساخت دهکده ملی المپیک تاکید کرد: باید فضاهایی را برای افزایش دیپلماسی عمومی فراهم کرد، دهکده ملی المپیک اصفهان سال‌ها است در حال احداث است امیدواریم اعضای کمیسیون فرهنگی از پروژه ساخت این مجموعه حمایت کنند.

وی اضافه کرد: مسئله کم آبی یکی از مهمترین مسائلی است که فلات مرکزی از آن رنج می‌برد؛ علی رغم صحبت‌های مقام معظم رهبری، بعضاً با اشتباه مسئولان تنش‌های آبی به سطح مردم کشیده شده و این موضوع بسیار خطرناک است؛ باید به مسئله آب فلات مرکزی ایران به صورت یکپارچه نگاه شود.

وی در خصوص فرونشست زمین تاکید کرد: اصفهان رتبه اول در زمینه فرونشست را دارد در دشت مهیار، برخوار و حتی مرکز شهر هم این معضل وجود دارد اگر این فرونشست به مرکز تاریخی شهر که نماد فرهنگ و تمدن شیعه است برسد، وضعیت بسیار خطرناک می‌شود.

اصفهان یکی از ارکان تمدنی ایران اسلامی است

استاندار اصفهان همچنین در گفت‌وگویی با ایمنا در رابطه با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در اصفهان، اظهار کرد: اصفهان به عنوان یکی از ارکان تمدنی ایران اسلامی بوده و اینکه در دوران گذشته به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نامگذاری شد، به دلیل وجود مؤلفه‌های فرهنگی، میراثی، گردشگری و ظرفیت‌های عالمانه آن بود که اکنون ما میراث‌دار آن هستیم.

وی افزود: شرایط اصفهان به گونه‌ای است که می‌تواند بسیاری از قابلیت‌های کنونی خود را با نیازمندی‌های امروز در حوزه‌های فرهنگی تطبیق دهد و شرایطی را فراهم کند که مردم در حوزه‌های فرهنگی کمتر دغدغه داشته باشند.

استاندار اصفهان ادامه داد: مجموعه کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از حوزه‌هایی است که در ترسیم فضای فرهنگی کشور مؤثر بوده است. برنامه‌ریزی شده که اعضای این کمیسیون به صورت دوره‌ای در استان‌های مختلف و به ویژه استان‌هایی که ظرفیت بیشتری دارد حضور یابند.

مرتضوی اضافه کرد: نمایندگان با حضور در اصفهان علاوه بر اینکه با ظرفیت‌های فرهنگی آشنا می‌شوند، از معضلات فعلی این شهر هم آگاه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان علاوه بر ظرفیت درهم تنیده‌ای از حوزه‌های فرهنگی، نقطه ضعف‌هایی هم در این زمینه دارد که بخشی از آن شامل حاشیه نشینی، مهاجرت و آموزش فرهنگ در دانشگاه‌ها است. باید با شناسایی این نقطه ضعف‌ها تلاش کرد راهکارهایی سریع برای رفع آن به کار گرفته شود تا نقطه اتکایی برای حرکت‌های بلندمدت باشد.

بودجه فرهنگی به ۳‌.۵ درصد رسیده است

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگویی با ایمنا در مورد این همایش اظهار کرد: متأسفانه شورای فرهنگ عمومی در کشور تا کنون فعال نبوده است که با تغییر دولت و تاکید وزیر ارشاد، اولین جلسه این شورا در مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر برگزار شد که در پی آن مقرر شد این جلسات به طور جدی فعال شود.

وی با بیان اینکه دراین‌باره فراکسیونی نیز در مجلس راه‌اندازی شده تا از این جلسات حمایت کند، گفت: مسئول این جلسات تغییر کرد و امید است نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: تحولاتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده و پیوست فرهنگی و برنامه آن نیز توسط مقام معظم رهبری مشخص شده است.

آقاتهرانی تاکید کرد: پیش از این، بودجه فرهنگی نیم درصد بود که اکنون به ۳‌.۵ درصد رسیده است، این موضوع تحولی بود که در مجلس اتفاق افتاد که امیدواریم برای استفاده بهینه از این بودجه هم به خوبی برنامه‌ریزی شود.

کد خبر 536262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.