آیا مصرف چای و قهوه خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف چای و قهوه خطر ابتلا به سکته مغزی و زوال عقلی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سکته مغزی یکی از عوامل تهدید کننده زندگی افراد است که باعث مرگ و میر ۱۰ درصد از افراد جهان می‌شود. زوال عقلی نیز یکی از نگرانی‌های اصلی متخصصان در سراسر جهان است که افراد زیادی درگیر آن می‌شوند، این بیماری گروهی از علائم را توصیف می‌کند که حافظه، تفکر و توانمندی‌های اجتماعی را چنان تحت تأثیر قرار می‌دهد که زندگی روزمره فرد مختل می‌شود.

گروهی از پژوهشگران به منظور بررسی ارتباط بین مصرف چای و قهوه و کاهش خطر ابتلاء به زوال عقلی و سکته مغزی مطالعه جدیدی انجام دادند و ۳۶۵ هزار و ۶۸۲ فرد را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ مورد ارزیابی قرار دادند. در این دوره زمانی پنج هزار و ۷۹ نفر به زوال عقلی مبتلا شدند و ۱۰ هزار و ۵۳ نفر نیز حداقل یک سکته مغزی را تجربه کردند. افراد شرکت کننده در مطالعه میزان مصرف چای و قهوه روزانه خود را اعلام کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که دو تا سه فنجان قهوه یا سه تا پنج فنجان چای یا ترکیبی از چهار تا ۶ فنجان قهوه و چای در روز مصرف می‌کردند کمتر از دیگران به زوال عقلی و سکته مغزی مبتلا شدند. افرادی که دو تا سه فنجان قهوه یا چای در روز مصرف می‌کردند ۳۲ درصد کمتر از دیگران درگیر سکته مغزی شدند، خطر ابتلاء به زوال عقلی نیز در میان این گروه از افراد ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده بود. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف متوسط قهوه و چای یا ترکیبی از آن دو می‌تواند خطر ابتلاء به سکته مغزی و زوال عقلی را کاهش دهد.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

کد خبر 536206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.