فرآیند طولانی صدور پروانه از موانع تولید در صنعت ساخت و ساز است

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران طولانی بودن زمان صدور پروانه را از موانع تولید در صنعت ساخت و ساز دانست و گفت: زمان صدور پروانه ساختمانی باید به کوتاه ترین زمان ممکن کاهش پیدا کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی در انتقاد به فرآیند طولانی صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین زمان صدور پروانه در شهر تهران ۸۰ روز است، این در حالیست که بر اساس قانون، شهرداری‌ها مکلف هستند، ظرف مدت یک هفته پس از دریافت مدارک لازم و اخذ عوارض، نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کنند. البته این مشکل صرفاً مختص به شهر تهران نیست و میانگین زمان صدور پروانه در سایر شهرهای کشور نیز طولانی است.

وی با اشاره به مدت زمان صدور پروانه در شهرهای جهان، افزود: مطالعات نشان می‌دهد، زمان صرف شده برای صدور انواع مجوزهای ساختمانی در سایر کشورها کمتر از ۳۰ روز است، به‌عنوان مثال، صدور مجوز ساختمانی در استرالیا به‌صورت کاملاً مجازی و بدون نیاز به مراجعه به شهرداری، ظرف کمتر از ۲۰ روز انجام می‌شود.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران فرآیند طولانی صدور پروانه را یکی از مصادیق موانع تولید دانست و خاطرنشان کرد: امروز دریافت مجوز ساختمانی به یک ماراتن نفس گیر تبدیل شده که بخش زیادی از زمان و توان مالی شهروندان متقاضی ساخت و ساز را ضایع می‌کند و این موضوع، آسیب‌های زیادی از جمله رکود ساخت و ساز، بیکاری نیروی کار این حوزه، خروج سرمایه از کشور، افزایش تمایل به ساخت و ساز غیرمجاز، شکل گیری فساد، کند شدن روند نوسازی بافت فرسوده و… را به دنبال دارد.

صارمی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که تاکنون برای کاهش زمان و فرآیند بروکراسی صدور پروانه انجام شده، سیستمی شدن این فرایند است؛ اما متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، این اقدام نیز نتوانسته به تسریع این روند کمک کند، همچنین در جریان رسیدگی به پرونده‌ها، فرآیندهای تکراری زیادی وجود دارد و کاری که می‌تواند توسط یک کارشناس انجام شود، توسط چندین نفر انجام می‌شود، ضمن اینکه شهروندان برای دریافت پروانه ساختمانی بین شهرداری‌های مناطق و دفاتر خدمات الکترونیک شهری پاس کاری می‌شوند و همین مسئله دافعه‌ای در حوزه ساخت و ساز و نوسازی بافت فرسوده ایجاد کرده است.


وی با تأکید بر اینکه زمان صدور پروانه ساختمانی تنها به مدیریت شهری مربوط نیست و بخشی از طولانی شدن این مسیر مربوط به دریافت استعلامات از سازمان‌های دیگر است، اظهار کرد: یکی از این سازمان‌ها، نظام مهندسی است که اغلب، دریافت استعلامات ارجاعی به این سازمان چند ماه طول می‌کشد، همچنین انجام استعلام باغ بودن یا باغ نبودن ملک که توسط کمیسیون ماده ۷ انجام می‌شود نیز ماه‌ها طول می‌کشد. باید توجه داشت که طولانی شدن این استعلامات علاوه بر کند شدن فرایند صدور پروانه، منجر به ایجاد فساد نیز می‌شود.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: مسئله دیگری که موجب کند شدن فرآیند صدور پروانه می‌شود، برخط نبودن ارتباطات بین سازمان‌ها و نهادهای ذیربط از جمله وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، شرکت گاز، برق و آب است که در صورت برخط شدن این ارتباطات، از اتلاف زمان نه تنها برای صدور پروانه بلکه در سایر امور جلوگیری خواهد شد.

صارمی به کاهش آمار صدور پروانه طی سال‌های اخیر، اشاره و اضافه کرد: یکی از دلایل کاهش رغبت به ساخت و ساز همین زمان طولانی صدور پروانه است، بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت رفع موانع تولید در صنعت ساختمان، درصدد هستیم با استفاده از نتایج آسیب شناسی‌هایی که تاکنون انجام شده و همچنین تعامل با سازمان‌های دخیل در این زمینه، فرآیند صدور پروانه را به کوتاه‌ترین زمان ممکن برسانیم تا بدین ترتیب هم صنعت ساخت و ساز در پایتخت رونق گیرد و هم قفل نوسازی در محلات فرسوده باز شود.

کد خبر 536200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.