آمریکا خسارت‌های ناشی از ضرر تحریم‌ را پرداخت کند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: این حق ایران است که از دارایی‌های خود که به صورت غیرقانونی در آمریکا بلوکه شده، استفاده کرده و واشنگتن باید خسارت‌های ناشی از ضرر و زیان این تحریم‌های ظالمانه را پرداخت کند.

حسین هانی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در روندو شروط ایران برای ادامه مذاکرات وین اظهار کرد: مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ به زودی از سر گرفته خواهد شد و تیم مذاکره‌کننده هم به زودی مشخص می‌شود. سفر دوره‌ای معاون سیاسی وزیر خارجه به کشورهای اروپایی، روسیه و چین نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که با شرایط کاملاً منطقی و درحقیقت مبتنی بر تعامل احترام‌انگیز با جامعه جهانی، مذاکره را آغاز مذاکره را کند کهطبیعتاً با مذاکرات گذشته که بی‌نتیجه هم بوده، تفاوت خواهد داشت.

وی افزود: در مرحله اول، باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه به طرف‌های اروپایی ابلاغ کرد که اگر قرار باشد آمریکا پای میز مذاکره برگرد، باید تضمین‌هایی وجود داشته باشد که مانند گذشته از توافقنامه خارج نشود. کشورهای اروپایی نیز باید تضمین دهند که خارج از فشارهای واشنگتن، تعامل اقتصادی و تجاری خود را با ایران آغاز کنند؛ زیرا اگرچه آمریکا از برجام خارج شده، ولی به نظر می‌رسد که سه کشور اروپایی همچنان از وی دنباله‌روی کره و سیاست‌های آن را در پیش گرفته‌اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: امری که نباید در مذاکرات آینده اتفاق بیفتد و کشورهای اروپایی باید در برابر آن متعهد باشند و به یک خروجی قابل قبولی برسند و همکاری خود در حوزه‌های اقتصادی و تجاری را از سر بگیرند. طبعیی است که امروز و در این فرآیند زمانی، سهم بیشتری از سوی کشورهای اروپایی نسبت به شرایط ایران وجود دارد.

هانی زاده تصریح کرد: در گذشته دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از توافقنامه برجام خارج شد و این مسئله تاثیری منفی بر افکار عمومی جهان گذاشت؛ زیرا توافقنامه برجام عهدنامه‌ای بین‌المللی بوده و خروج آمریکا به این مفهوم است که این کشور به تعهدات خود پایبند نبوده و دنباله‌روی سه کشور اروپایی از سیاست‌های آن، جایگاه این کشورها را نزد افکار عمومی به شدت تنزل داد. باقری‌کنی از منظری کاملاً منطقی با طرف‌های اروپایی مذاکره کرد و قرار است این مذاکرات تحت شرایط خاصی با داشتن جدول کاری و جدول زمانی آغاز شود. اگر این مذاکرات به خروجی قابل قبولی برسد، طبیعتاً تا پایان سال میلادی جاری این مذاکرات به نقطه و سرانجام بسیار مناسبی که دربرگیرنده خواست همه طرف‌هاست، خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۴ در وین اتفاق خواهد افتاد و سال ۲۰۲۲، جهان شاهد تعامل دوسویه ایران و کشورهای اروپایی خواهد بود. این درحالی است که آمریکا ابراز تمایل کرده به مذاکرات برجام بازگردد، اما با توجه به سابقه‌اش در خروج از توافقنامه برجام و نادیده گرفتن تعهدات خود، طبیعی است که ایران تضمین‌های کاملاً شفافی از وی می‌خواهد که در صورت بازگشت این کشور، در درجه اول باید به تعهدات خود عمل کند و تمام تحریم‌های اعمال‌شده را علیه ایران لغو و دارایی بلوکه‌شده را آزاد کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: این حق ایران است که از دارایی‌های خود که به صورت غیرقانونی در آمریکا بلوکه شده، استفاده کرده و واشنگتن باید خسارت‌های ناشی از ضرر و زیان این تحریم‌های ظالمانه را پرداخت کند. بازگشت آمریکا حرکتی مناسب از سوی این کشور هواهد بود، اما باید تضمین‌های لازم از سوی ایالات متحده به همه طرف‌ها از جمله ایران داده شود که مانند گذشته از برجام خارج نشده و تعهدات خود را زیر پا نگذارد.

کد خبر 536153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.