عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی اصفهان با اشاره به التهاب بازار خودرو گفت: نرخ ارز تأثیر فراوانی در بازار آزاد خودرو دارد.

حمیدرضا قندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با افزایش کارخانه‌ای نرخ خودرو، در بازار هم افزایش قیمت داشته‌ایم. هرچند دستور رئیس جمهور مبنی بر کاهش قیمت‌ها در بازار بود اما هنوز بازار از گرانی‌ها تبعیت می‌کند. از طرفی نرخ دلار نوسان دارد و از سویی هم عرضه خودرو در بازار اندک است. تا این دو عامل اصلاح نشود نباید منتظر ثبات این بازار بود.

وی افزود: خودرو از کالاهایی است که نرخ آن به طور مستقیم توسط دلار مشخص می‌شود. همچنین بنا به دلایل مختلف تزریق خودرو به بازار با کاهش قابل توجهی روبرو بوده و عرضه و تقاضا نامتعادل شده است. مورد دیگر آن است که با رفع اختلاف قیمت کارخانه‌ای خودرو و بازار، رانت هم رفع می‌گردد.

به گفته این مسئول یکی از مواردی که منجر به برهم خوردن تعادل بازار خودرو شده است، فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی است. به طوری که اغلب برندگان، خودروهای خود را با نرخ بازار به فروش می‌رسانند که این خود رانتی را به وجود آورده است در حالی که با نزدیک شدن قیمت‌ها به بازار و حذف این قرعه کشی‌ها، مصرف‌کننده واقعی مشخص می‌شود و این نابسامانی‌های اخیر مرتفع خواهد شد.

کد خبر 536124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.