جی آی اس چیست و چه کاربردی در علوم شهری دارد؟

یک کارشناس سنجش از راه دور و جی‌آی‌اس گفت: جی آی اس علمی پرکاربرد است و امروزه نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های به موقع و تصمیم‌سازی‌های به هنگام دارد.

هادی عبدالعظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جی‌آی‌اس یا سیستم اطلاعات جغرافیایی دانشی است که از دهه ۶۰ میلادی در حوزه طبیعی مورد استفاده قرار گرفت و امروزه نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‎‌های مدیران و کارشناسان در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه شهری دارد.

وی افزود: جی‌آی‌اس تنها یک ابزار یا یک نرم افزار نیست بلکه فرآیندی است که طی آن اطلاعات خام مکان محور با روش‎های مختلف تحلیل می‌شود و در نهایت امکانی را برای مدیر و کارشناس فراهم می‌کند تا در قالب این تحلیل داده به آگاهی برسد و بتواند تصمیم درست را بگیرد.

این کارشناس سنجش از راه دور و جی‌آی‌اس خاطرنشان کرد: کار جی‌آی‌اس تحلیل داده‌ها و تبدیل آن به اطلاعات مستند است تا تصمیم‌گیری درستی در حوزه مورد نظر انجام شود لذا هرچقدر داده‌ها بهتر و دقیق‌تر باشد، نتایج به دست آمده نیز دقیق‎تر و تصمیم‌گیری بر مبنای آن مثمر ثمر خواهد بود.

عبدالعظیمی اضافه کرد: متاسفانه امروزه نهادها و سازمان‌ها در سطح کشور کار جمع‌آوری اطلاعات و داده‌‎ها را به درستی انجام نمی‎‌دهند و اگر هم اطلاعات دقیقی به دستشان می‌رسد، به راحتی آن را در اختیار کارشناسان و مدیران نمی‌گذارند.

وی تاکیدکرد: در چنین شرایطی تصمیم‌گیری نیز با چالش روبه‌رو خواهد شد و نتایج مخرب تصمیم سازی‌های نادرست، در نهایت متوجه زیرساخت‌های حیاتی کشور می‌‎شود.

نقش جی‌آی‌اس در علوم مرتبط با شهر

این کارشناس سنجش از راه دور و جی‌آی‌اس با تاکید بر اینکه جی‌آی‌اس می‌‎تواند نحوه مدیریت شهری را متحول کند به کاربرد آن در علوم شهری اشاره و تصریح کرد: یکی از معضلاتی که امروزه شهرهای کشور را درگیر خود کرده است، سیلاب و رواناب‌های شهری است. به منظور پیشگیری از وقوع سیل در شهر می‌توان با تهیه نقشه‌های مکان‌های آسیب پذیر، مناطق و پهنه‌های در معرض خطر سیل را در مناطق مختلف یک شهر شناسایی و با اعمال مدیریتی صحیح از وقوع حوادث مرتبط جلوگیری کرد.

عبدالعظیمی ادامه داد: پس از وقوع سیل نیز می‌توان با استفاده از جی‌آی‌اس، محل تردد خودروهای امدادی برای رسیدن به محل حادثه را مشخص کرد تا آن‌ها با سرعت و در کوتاه‎ترین زمان به محل حادثه برسند.

وی گفت: در خصوص سایر حوادث شهری از جمله زلزله و آتش‌سوزی نیز می‎‌توان به این نحو عمل و با استفاده از این علم و اعمال مدیریت صحیح، مناطق تاب‌آورتر شهر را مشخص کرد تا در هنگام وقوع حادثه و پس از آن امداد رسانی هدفمند باشد.

این کارشناس سنجش از راه دور و جی‌آی‌اس افزود: این علم همینطور نقش مهمی در مکان‌یابی کاربری‌ها در سطح شهر دارد و بسته به نوع کاربری معیارهای مشخصی در نظر گرفته می‌‎شود تا براساس آن تحلیل مکان مند انجام بگیرد و از وقوع حوادث بعدی ناشی از جانمایی نامتناسب کاربری‌های شهری جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از مسائل اجتماعی شهر نیز در صورتی که جنبه مکانی داشته باشد از طریق جی‌آی‌اس قابل تحلیل است، به طور مثال چنانچه برخی جرائم در برخی مناطق شهری بیشتر باشد، می‌توان با دریافت اطلاعات دقیق از سازمان‌های مختلف نسبت به تصمیم‌سازی درست و به هنگام اقدام کرد.

کد خبر 536018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.