تئاتر اصفهان باید از نو متحول شود

نشست خبری نمایش «خط قرمز» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد صرامی در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان برگزار و پوستر آن رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست که بعدازظهر سه شنبه _۲۵ آبان‌ماه_ در تالار اصلی مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان برگزار شد، محمدجواد صرامی اظهار کرد: بعد از دو ماه تمرین به زمان نمایش تئاتر خط قرمز رسیدیم و تصمیم گرفتیم این نمایش را روی صحنه اجرا کنیم. این اثر دارای ۱۲ شخصیت، سه بازیگز اصلی و ۹ نفر آوازه‌خوان اجرا است. این نمایش نشان دهنده فضایی است که در مدت دو سال و نیم بر زوج هنرمند تئاتر گذشته است و سعی شده است با انتخاب فضا، رویاپردازی‌، آرزوها، کمال‌گرایی‌ها و نزدیکی درام به آنچه در ذهن یک بازیگر تئاتر می‌گذرد، نشان داده شود.

کارگردان نمایش «خط قرمز» با بیان اینکه در این نمایش به ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری پرداخته می‌شود و در پایان یک نتیجه‌گیری دارد، افزود: تئاتر اصفهان مشکلات شخصی شده دارد و دچار یک آنفولانزا شده است. ما یک انجمن هنرهای نمایشی حساب شده در اصفهان نداریم؛ برخی انجمن‌ها حتی خود را نماینده تئاتری‌ها هم نمی‌دانند. حدود ۹ ماه است که انتخابات انجمن هنرهای نمایشی اصفهان عقب افتاده است و دلیل آن مشخص نیست در حالی که همه شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم است.

صرامی با تاکید بر اینکه اصفهان باید یک انجمن هنرهای نمایشی مستقل داشته باشد، خاطر نشان کرد: در اصفهان پلاتویی برای تمرین که هنرمندان بتوانند راحت وارد آن شوند یک عدد است که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد و بقیه متعلق به سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها است. آیا نباید درباره این مسائل و مصائب تئاتر فکری شود. تئاتر شهر مانند مسئله آب برای هنرمندان تئاتری حیاتی است. سال‌ها است که قول تئاتر شهر را دادند اما خبری از ساخت آن نیست. مدیریت تئاتر اصفهان باید در دست تئاتر اصفهان باشد و انجمن هنرهای نمایشی اصفهان باید مدیریت تئاتر شهر را بر عهده بگیرد.

این کارگردان تئاتر گفت: اگر در اصفهان یک اثر متوسط ساخته شود به صرف حداقل صد میلیون هزینه نیاز دارد اما بازیگر تئاتر که دو ماه برای یک اثر وقت می‌گذارد دستمزدش کمتر از دو ماه حقوق یک کارمند دولت است و در این شرایط حمایت ارگان ها از تئاتر بسیار کم است. من در ساخت آثارم هیچ حمایت مالی از هیچ ارگانی نگرفتم و سه اثر با هزینه شخصی تولید کردم و با همه آن‌ها مستقیم به جشنواره فجر وارد شدم، البته برای تئاتر خط قرمز حمایت‌های جزئی دریافت کردم اما ما باید راه خود را ادامه دهیم و دلمان برای تئاتر بسوزد.

صرامی تاکید کرد: اگر انجمن هنرهای نمایشی احیا شود و اعضای آن به طور مستقل سرمایه جذب کنند، تئاتر مستقل اصفهان دوباره عزت پیدا می‌کند. تئاتر اصفهان باید از نو متحول شود.

تئاتر اصفهان باید از نو متحول شود

تئاتر اولویت چندم مردم است؟

حسن محمدی، بازیگر نمایش خط قرمز نیز اظهار کرد: موضوع این نمایش وابسته به شرایط امروز و زندگی هنرمندان تئاتر مربوط است. هنرمندان و به ویژه هنرمندان تئاتر در دو سال اخیر و در زمان شیوع ویروس کرونا شرایط سختی را با بیکاری و بدون هیچ بیمه و حمایتی پشت سر گذاشتند. در این شرایط سخت اقتصادی نمی‌توان تئاتر و هنر را در سبد ارزاق مردم جای داد. امیدوارم مشکلات هنرمندان صنف تئاتر کم شده و به شرایط هنرمندان بیشتر توجه شود. در همه دنیا کووید- ۱۹ تمام سالن‌ها را تعطیل کرد، اما تنها هنرمندان تئاتر ایران در شرایط سخت به سر بردند و در تنگنای اقتصادی قرار گرفتند. تقریباً ۲۵ سال است که در زمینه تئاتر فعالیت دارم و نسل جوان باید بدانند که همه افرادی که وارد هنر می‌شود، موفق نمی‌شوند.

این بازیگر تئاتر تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان، شهر و دیار خود را رها می‌کنند و به شهرهای بزرگ‌تر می‌روند تا بلکه آنجا موفق شوند؛ اما در بسیاری از موارد، این مهاجرت به موفقیت نمی‌انجامد. در این نمایش نیز به همین معقوله توجه شده است و مرد اول قصه همه چیز خود را می‌بازد.

محمدی خاطر نشان کرد: در نگاه کلان علیرغم شعارهای گوناگون، هنر اولویت ندارد. زمانی که مردم در معیشت خود دچار مشکل هستند تئاتر اولویت ندارد. بازیگری در اداره کار کد ندارد و به عنوان شغل شناخته نمی‌شود؛ فضا در جامعه هنری کوچک است اما خواهان بسیاری دارد، به همین دلیل جامعه هنری هیچ‌گاه همراه و هم‌راستا نمی‌شوند. سال‌ها است که قول ساخت تئاتر شهر را دادند، اما هنوز این مرکز تئاتر ساخته نشده است. لازم است مدیریت شهری پارک مخصوص تئاتر را افتتاح کند تا هنرمندان عرصه تئاتر بتوانند در یک مکان مجزا تمرین داشته باشند.

محمدی در پایان با بیان اینکه تئاتر در همه دنیا حمایت می‌شود، تاکید کرد: تئاتر در ایران هزینه خودش را هم در نمی‌آورد.

تئاتر اصفهان باید از نو متحول شود

خاطره حسینی از دیگر بازیگران نمایش خط قرمز گفت: پس از باز شدن سالن‌ها، مهم ترین معضل ما کمبود تماشاگر است؛ همه گروه‌ها دوست دارند که در زمان اجرای نمایش، سالن مملو از جمعیت باشد چرا که دوست دارند از آن‌ها حمایت شود. از همشهریان عزیز دعوت می‌کنم برای حمایت از این نمایش، برای تماشای آن در سالن فرشچیان حضور یابند.

وی افزود: امیدوارم مردم و همشهریان اصفهانی از محمدجواد صرامی حمایت کنند، چرا که این فرد تماماً در تلاش برای پیشرفت اصفهان بوده است و با پایبندی به اصول خود در راستای بالا بردن سطح تئاتر اصفهان قدم برمی‌دارد.

خط قرمز و بی احساس کردن گذر زمان برای مخاطب

بهنام شمسایی، از دیگر بازیگران نمایش خط قرمز نیز اظهار کرد: دغدغه‌های این نمایش دقیقاً همان چیزی است که طی دو سال است درگیر آن هستیم و به نظر ادامه‌دار می‌آید؛ خط قرمز تئاتری است که تأثیرگذاری بالایی دارد و مخاطب گذر زمان در اجرا را احساس نمی‌کند.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم این تئاتر می‌تواند بر روی مخاطب تأثیر بگذارد و پس از دیدن آن درگیر شود. مکتب تئاتر اصفهان متعلق به ارحام صدر بوده است؛ تئاتری که با زبان انتقاد و طنز با مخاطب ارتباط برقرار می‌کرد و موفق بود، اما امروز شاهد هستیم تئاتر با نام مکتب اصفهان راه خود را گم کرده است و در حال تغییر دادن ذائقه مخاطب است که آسیب های جبران ناپذیری به همراه دارد.

بازیگر این نمایش با اشاره به مستقل بودن نمایش خط قرمز افزود: این تئاتر حمایت جانبی نداشته و نیازمند حمایت مخاطبان است.

حال بعد معیشت هنرمندان در پوستر

علیرضا عسگری‌فر، طراح پوستر نمایش خط قرمز نیز گفت: ایده اصلی پوستر خط قرمز نشان دهنده حال بد معیشت هنرمندان است. از نماد تهران، یعنی برج آزادی در این پوستر الهام گرفته شده است. قرار بود برای جامعه تئاتر بسازیم، اما آنقدر درد ما زیاد است که آن درد را روی سن می‌آوریم. علیرغم اینکه همه به من گفتند به تهران برو، اما در شهر خودم ایستادم ولی حالا در شهر خود چیزی ندارم. من خود را در بخشی از این تئاتر دیدم.

وی تاکید کرد: فقدانی که برای زیست هنری وجود دارد، در نمایش خط قرمز متبلور شده و روی صحنه رفته است.

همچنین آرمین سهرابی، آهنگساز این نمایش نیز اظهار کرد: این تئاتر نیازمند دیده شدن استچرا که درد دل و حرف همه هنرمندان است. در روند ساخت موسیقی سعی شده است به فضا بیشتر جو داده شود و ترانه‌هایی منطبق با زندگی‌نامه شخصیت‌ها در اثر گنجانده شود.

به گزارش ایمنا، نمایش خط قرمز از یکم تا دهم آذرماه رأس ساعت ۱۸ در سالن اصلی مجتمع فرهنگی، هنری فرشچیان به روی صحنه می‌رود.

تئاتر اصفهان باید از نو متحول شود

کد خبر 536008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.