لزوم استفاده از روش‌های متنوع تأمین‌ مالی شهرداری

شهردار کرمان در نشست تبادل تجربیات با صاحب‌نظران شهرداری مشهد، بر لزوم استفاده از تجربیات شهرداری مشهد برای روش‌های‌ تأمین مالی، ازجمله انتشار اوراق مشارکت تأکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، سعید شَعرباف تبریزی در جلسه‌ای که با حضور مدیران شهرداری و مدیران مالی شهرداری مشهد به مناسبت روش‌های تأمین مالی و استفاده از تجربیات شهرداری مشهد در این خصوص برگزار شد، با تاکید بر استفاده از روش‌های متنوع در تأمین مالی، در زمینه تأمین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت، وضعیت شهر مشهد را بسیار متمایز اعلام و اظهار کرد: استفاده از طریق اوراق مشارکت با در نظر گرفتن اینکه هزینه‌های پروژه‌ها سال‌به‌سال رو افزایش است، منطقی به نظر می‌رسد.

وی افزود: اگر در پروژه‌ای دچار بدهی شدیم، بهتر است به‌جای فروش زمین از اوراق مشارکت استفاده کنیم؛ زیرا این شیوه تأمین مالی ارجحیت دارد.

شهردار کرمان خطاب به مدیران شهری بر لزوم آگاهی از چگونگی و ارائه وضعیت اوراق مشارکت تأکید و خاطرنشان کرد: لازم است در مورد ظرایف اوراق مشارکت، ریزه‌کاری‌های آن و همچنین تصفیه‌حساب بدهی‌ها و موارد دیگر طی چندین جلسه گفت‌وگو کرد و بررسی‌های بیشتری انجام داد.

شَعرباف ادامه داد: تهیه لیستی از طلبکاری و بدهکاری شهرداری کرمان و لزوم بررسی منابع مالی ضرورت دارد.

رضا داد گرپور، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز با بیان اینکه ظرفیت و قابلیت‌های مالی خوبی در شهر کرمان وجود دارد، گفت: اخیراً با تدبیر شهردار کرمان این ظرفیت‌ها دیده شده و به‌زودی به نقاط قوت تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اقداماتی در خصوص انتخاب بانک عامل برای انتشار اوراق مشارکت انجام شده است، اضافه کرد: بانک مرکزی اجازه تولید صدور ضمانت‌نامه را به‌دلیل بدهی دستگاه انتشاردهنده اوراق مشارکت به سیستم بانکی نمی‌دهد و این موضوع در آن زمان هنوز تعیین‌تکلیف نشده بود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان ضمن قبول اینکه روش‌های تأمین مالی بهترین شیوه برای تحقق بودجه شهرداری است، بودجه شهرداری کرمان را ۱,۵۰۰ میلیارد تومان ذکر و تاکید کرد: در حال حاضر، تمام تلاش و هدف‌گذاری ما تحقق بودجه فعلی شهرداری کرمان است که امیدواریم از ظرفیت‌های موجود و تجربه دیگران برای تأمین مالی استفاده کنیم.

دادگر پور افزود: شهرداری کرمان بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی طلب دارد که در سیستم نیز ثبت و از سوی دستگاه‌های بدهکار پذیرفته شده است.
وی ادامه داد: بده‌کاری شهرداری نیز رصد شده، اما تعدادی از دستگاه‌های دولتی حاضر به تهاتر نیستند.

در ادامه جلسه، سید علی موسوی، مشاور شهردار کرمان ضمن توضیح در خصوص سابقه ارائه اوراق مشارکت در کرمان، استفاده از تجربیات شهرداری مشهد در حوزه انتشار اوراق مشارکت را فرصت خوبی دانست و گفت:
انتشار اوراق مشارکت مستلزم مکاتبه با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و گرفتن مجوز از شورای اسلامی شهر، فرمانداری و استانداری است و با طی شدن مراحل صدور مجوز اوراق مشارکت، شهرداری کرمان می‌تواند در بخش حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان ۱۲۰ میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق را داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر، با تأیید بانک مرکزی، بانک عامل نیز تعیین شده و صورت‌های مالی به طور کامل در حال تهیه است.

در ادامه، سید محمد عنبری، مدیر تأمین منابع معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با بیان اینکه اعتقاد داریم شهر را می‌توان تحت شرایطی بر مبنای بدهی ساخت که بر این اساس باید جسارت شروع کار برای عمران و آبادانی شهر وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: می‌توان از ظرفیت اوراق مشارکت و صندوق‌ها برای تأمین مالی استفاده کرد.

وی تورم کشور را بالای ۵۰ درصد دانست و تصریح کرد: اگر کاری در شهر انجام شود و مردم از امکانات آن استفاده کنند، بدهی‌ها چندان مهم به نظر نمی‌آیند و از طرق مختلف می‌توان راهی برای پرداخت آن‌ها پیدا کرد.

مدیر تأمین منابع معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با بیان اینکه تمامی شهرداران مشهد اعتقاد داشتند که شهر در هر صورت باید ساخته و امکانات کامل به مردم ارائه شود، تاکید کرد: با توجه به افزایش تورم نباید زمان را از دست داد و این اصل را باید قبول داشت که باید هرچه زودتر طرحی را به اجرا برسانیم که به نفع شهر است.

مرتضی جعفرزاده، معاون اقتصادی شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن و شهرداری ثامن نیز در خصوص فرایند انتشار اوراق مشارکت و ظرافت‌های روند کاری، گفت: برای این اقدام ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد و لازم است تا به‌موقع و هماهنگ انجام و اسناد لازم به سازمان شهرداری‌ها فرستاده شود.

وی با بیان اینکه توسط شهرداری مشهد میلیاردها تومان اوراق مشارکت فروخته شده است، افزود: بیشترین اوراق مشارکت بعد از تهران متعلق به شهر مشهد است.

وی ادامه داد: در روند انتشار اوراق مشارکت در گزارش توجیه اقتصادی، باید آورده شهرداری دیده شود تا از جنبه‌های مختلف موانعی پیشِ روی آن نباشد.

معاون اقتصادی شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن و شهرداری ثامن با اشاره به در نظر گرفتن بدهی‌های احتمالی اوراق مشارکت، تصریح کرد: اگر به‌درستی هزینه و از آن بهره‌برداری خوبی شود، این اقدام به نفع شهر خواهد بود و این روال در کل دنیا نیز وجود دارد.

جعفرزاده فرایند انتشار اوراق مشارکت را از ابتدا تا انتها تشریح کرد و گفت: اولین قدم توجیه اقتصادی است و بعد از آن لایحه انتشار اوراق مشارکت باید جهت تصویب به شورای شهر ارسال شود و سپس مسیر خود را در رده‌های بالای اداری طی کند.

وی تأکید کرد: استفاده از انتشار اوراق مشارکت فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری شهرداری کرمان است.

عبدالهادی طاهری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمان نیز به تهیه اطلاعات لازم در مورد تجربیات شهرداری مشهد در خصوص تأمین مالی از طریق اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: در این اقدام نقاط قوت و ضعف نیز شناسایی شده است.

در پایان جلسه، ضمن گفت‌وگو در خصوص استفاده از اوراق مشارکت در بافت فرسوده، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مبارزه با حاشیه‌نشینی و همچنین استفاده از کمک‌های دولتی برای پروژه‌های مهم شهری، شهردار کرمان بر لزوم تشکیل کارگروه تأمین مالی از طریق اوراق مشارکت تأکید کرد و استفاده از تجربه شهرداری مشهد و گام برداشتن متوالی در این راه را لازم برشمرد.

کد خبر 535898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.