امشب شاهد اوج بارش شهابی اسدی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: شهاب باران اسدی از ۱۵ آبان تا ۹ آذر فعال است و اوج آن تقریبا _۲۶ آبان‌ماه_ رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه چهارشنبه _۲۶ آبان‌ماه- در وضعیت اوج خورشیدی قرار خواهد گرفت، مدار ماهانه ماه به دور زمین آن را به دورترین نقطه خود از خورشید یعنی نقطه اوج با فاصله ۰.۹۹۱ AU از خورشید منتقل می‌کند. این پدیده تقریباً همزمان با ماه کامل رخ می‌دهد و در این لحظه فاصله زمین و خورشید ۰.۹۸۸ AU است و ماه در فاصله ۰.۹۹۱ AU از خورشید قرار می‌گیرد. فاصله بین زمین و ماه حدود ۰.۰۰۲ AU یا ۴۰۱ هزار کیلومتر خواهد بود، زمان طلوع و غروب ماه به ترتیب ۱۵:۵۶ و ۰۵:۱۴ است و ۹۷ درصد ماه در موقعیت صورت فلکی حوت روشن است.

اوج بارش شهابی اسدی

وی افزود: شهاب باران اسدی که به عبور دنباله دار تمپل تاتل مرتبط است به دلیل تولید طوفان شهاب سنگی از سریع‌ترین شهاب‌ها به رنگ سفید معروف است؛ چنین طوفانی تقریباً هر ۳۳ سال یک بار رخ می‌دهد؛ برای نمونه، سال ۱۹۶۶ ناظران در آمریکای شمالی موفق شدند هزاران شهاب را در ساعت ببینند، با این حال امسال نمی‌توان بیشتر از ۱۵ شهاب در ساعت را از این بارش انتظار داشته باشیم. علاوه بر این، نور ماه تقریباً کامل قطعاً دیدن شهاب واره‌ها را دشوارتر می‌کند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: شهاب باران اسدی از ۱۵ آبان تا ۹ آذر فعال است و اوج آن _۲۶ آبان‌ماه_ رخ می‌دهد. در طول این مدت، زمانی که کانون بارش در صورت فلکی شیر یا اسد بالاتر از افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود دارد. کانون بارش از مختصات رصدخانه لارستان ساعت ۲۳:۲۷ از افق شرق در آسمان حضور پیدا می‌کند و سپس تا طلوع خورشید حوالی ساعت ۰۵:۵۱ به اوج خود در آسمان می‌رسد. ماه امشب حدود ۹۸ درصد روشنایی دارد و کل شب در آسمان حضور دارد.

رصد خوشه پروین

وی تصریح کرد: خوشه پروین که با نام‌های M45 و هفت خواهر (اگرچه بیشتر مردم فقط ۶ ستاره را با چشم غیر مسلح می‌توانند ببینند) نیز شناخته می‌شود؛ یک خوشه باز از ستاره‌های درخشان در صورت فلکی ثور یا گاو است که به راحتی قابل مشاهده است. این ستاره‌ها فقط ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارد و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین قرار دارد. ستاره‌های پر نور خوشه پروین بدون نیاز به دوربین دوچشمی حتی در بعضی از شهرهای بزرگ با آلودگی نوری هم دیده می‌شود. خوشه پروین با قدر ۱.۳ در آسمان ما از حدود ساعت ۱۸:۰۱ با رسیدن به ارتفاع ۱۱ درجه از افق شرقی قابل دسترسی است، سپس ساعت ۲۳:۵۳ در وضعیتی با ۸۶ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و تا سپیده دم حوالی ساعت ۰۵:۳۹ قابل رصد است.

فخرایی فرد افزود: این خوشه با میل ۲۴ درجه و ۶ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست. از خوشه پروین برای جهت یابی در شب می‌توان کمک گرفت، بدین صورت که ستارگان این خوشه مثل خورشید از شرق به سمت غرب در حال حرکت است ولی در همه حالات دم این خوشه به سمت مشرق است و سمت دیگر آنکه به صورت یک توده یا نیم دایره روشن به نظر می‌رسد، مغرب را نشان می‌دهد.

کد خبر 535761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.