کاهش میزان مصرف آب در باغات با سنگ آذرین!

از آنجایی که بیشترین میزان آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اخیرا محققان یکی از شرکتهای فناور با الهام از طبیعت و با استفاده از سنگ‌های آذرین روشی را برای کاهش مصرف آب در باغات ارائه کردند.

به گزارش ایمنا، شریفی، مجری طرح، آبیاری موئینگی زیر سطحی را از دستاوردهای تحقیقات این شرکت فناوری نام برد و اظهار کرد: این دستاورد از طبیعت و سنگ‌های آذرین الهام گرفته شده است. معدن اصلی سنگ‌های آذرین در استان کردستان قرار دارد و ما در این پروژه از طریق لیزر مویرگ‌هایی را در لایه داخلی این سنگ‌ها ایجاد کردیم.

وی با اشاره به عملکرد مویرگ‌های ایجاد شده در لایه‌های این سنگ‌ها توضیح داد: زمانی که گیاه نیاز به آب دارد، این سنگ‌ها، آب مورد نیاز گیاه را از طریق مویرگ‌هایی به سطح خاک هدایت می‌کند و آب از طریق ریشه جذب می‌شود.

شریفی ادامه داد: زمانی ‌که رطوبت خاک به اندازه کافی در اطراف ریشه ایجاد شد، آب قطع خواهد شد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این سنگ‌ها در زیر زمین به گونه‌ای تعبیه می‌شود که ریشه گیاه به آن برخورد نخواهد کرد، یادآور شد: اجرایی کردن این روش آبیاری می‌تواند ۵۰ درصد مصرف آب را نسبت به آبیاری قطره‌ای کاهش دهد و این امر در شرایطی که کشور با بحران آب و کم آبی مواجه است، می‌تواند در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مؤثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: تاییدیه دستاوردهای این طرح در سال ۱۳۹۷ از سوی دانشگاه تربیت مدرس و مدیریت منابع آب ایران صادر شده است و پایلوت آن در یکی از مناطق شهرداری تهران و همچنین در کرج در مناطقی چون "مشکین دشت"، محمد شهر"، "طالقان" و کرج اجرایی شده است.

به گفته این محقق، این روش آبیاری همچنین در اربیل اجرایی شده است.

شریفی تاکید کرد: این روش آبیاری از طریق زیر سطحی و با استفاده از سنگ‌های آذرین اجرایی شده است و همچنین با استفاده از هوش مصنوعی و از این طرح کاربران در هر منطقه و در هر مکانی هم نمودار میزان آبیاری را مشاهده می‌کنند و هم میزان صرفه جویی آب نسبت به روش آبیاری قطره‌ای را در اختیار دارند؛ عملکرد آن به گونه‌ای است که اگر از این روش در بخش کشاورزی استفاده شود، می‌توانیم مصرف آب در کشاورزی را کاهش دهیم.

شریفی با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد از آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، گفت: در این روش آبی که قرار است در سطح زمین برای آبیاری مزارع استفاده شود، از این روش با حجم و دبی کمتر به زیر زمین هدایت می‌شود.

به گفته وی میزان آب رهاسازی شده در مزارع کشاورزی در روش آبیاری مویرگی بر اساس میزان رطوبت خاک است؛ چرا که سنگ‌های استفاده شده به صورت هوشمند عملکرد کرده و زمانی که ریشه نیاز به آب داشته باشد و رطوبت خاک کم باشد، سنگ آب داخل خود را رهاسازی می‌کند.

شریفی در خصوص هوشمندی این سنگ‌ها توضیح داد: سنگ‌های آذرین متخلخل است و ما نیز از طریق لیزر و عملیات برش و سوراخکاری، در آن خاصیت مویینگی ایجاد می‌کنیم و از این طریق زمانی که رطوبت خاک کاهش می‌یابد، سنگ، اقدام به رهاسازی رطوبت می‌کند.

به گفته وی، این روش آبیاری هوشمند برای باغات با گیاهان بوته‌ای مانند توت فرنگی و اراضی جنگلکاری کاربرد دارد. این روش برای گیاهانی چون گندم کاربردی نیست.

منبع: ایسنا

کد خبر 535658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.