آستارا چقدر در برابر حوادث ایمن است؟

علی‌رغم مرزی و گردشگرپذیر بودن شهر آستارا، واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی این شهر که جزء ۲۰ شهر گردشگرپذیر کشور به شمار می‌رود، از کمبود امکانات و تجهیزات رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس قوانین جاری کشور، نجات جان انسان‌ها در مخاطرات و حوادث شهری بر عهده سازمان‌ها یا واحدهای آتش نشانی و خدمات و ایمنی شهرداری‌ها است و در این راستا وجود ایستگاه‌ها، ماشین آلات، تجهیزات و نیروهای انسانی آتش نشانی از امکانات بسیار مهم برای ایجاد فضای ایمن در شهر برای شهروندان اهمیت زیادی دارد.

موضوع مهم در مدیریت حوادث شهری، نجات جان افراد است و در راستای تحقق این هدف کاهش مدت زمان رسیدن به محل حادثه، اطلاعات صحیح از صحنه واقعه و استفاده از ماشین آلات، تجهیزات مناسب و کارآمد و نیروی انسانی کارشناس و متخصص می‌تواند، هزینه‌های مادی و معنوی برای آتش نشانان و شهروندان درگیر در حوادث را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

آستارا با دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و داشتن همزمان دو مرز آبی و خاکی با کشور جمهوری آذربایجان، اسکله، بندر، راه آهن، قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و امکانات طبیعی همچون کوه، جنگل، دریا و تالاب در فصول مختلف سال میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران است و این شهر توریستی و گردش پذیر در حال حاضر با حدود ۵۵ هزار نفر جمعیت، تنها یک ایستگاه آتش نشانی آن هم با ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده دارد و نیازمند بروز رسانی امکانات، ماشین آلات و تجهیزات، اضافه شدن یک ایستگاه آتش نشانی و نیروهای انسانی جدید است.

در این باره گفت و گویی را با «بابک لطف جویی» سرپرست واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر آستارا انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا چه تعداد نیرو و خودرو اطفای حریق دارد؟

آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا با داشتن ۱۷ نیروی انسانی، شش خودروی سنگین، نیمه‌سنگین و امدادی و دو تانکر آب‌رسان در یک ایستگاه فعالیت می‌کند.

تجهیزات و امکانات واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر مرزی آستارا فرسوده بوده و در شأن این شهر توریستی و گردشگر پذیر نیست و در حال حاضر این واحد به شدت نیازمند احداث یک ایستگاه آتش نشانی در شهرک عباس آباد، افزایش تعداد نیروهای انسانی، بروز رسانی خودروهای اطفای حریق سبک و سنگین، اضافه شدن نردبان هیدرولیکی، فوماتیک، نورافکن و نجات، دستگاه زنده یاب، قایق نجات، توربکس آتش نشانی (کف‌ساز) است.

آتش نشانان آستارا در سال‌جاری به چه تعداد عملیات اعزام شدند؟

آتش‌نشانان و تیم‌های امداد و نجات این واحد در هشت ماهه امسال، به ۱۸۱ مأموریت اطفای حریق، حادثه، امداد و نجات و خدمات ایمنی اعزام شدند که از عملیات‌های اطفای حریق، ۳۱ مورد آتش سوزی منزل مسکونی، ۹ مورد تجاری، دو مورد دکه و کیوسک، ۹ مورد وسایل نقلیه موتوری، ۳۱ مورد ضایعات، ۱۸ مورد جنگل و فضای سبز، ۱۱ مورد علف‌زار، هشت مورد ترانس برق، دو مورد سلیندر گاز پیک نیک و سه مورد نشتی گاز و انفجار بوده است.

واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا در خصوص نجات افراد محبوس شده در آسانسور ۲۹ مورد، تصادفات جاده‌ای ۱۲ مورد، نجات افراد محبوس در اتاق پنج مورد، رفع مزاحمت حیوانات موذی و خطرناک ۹ مورد و سقوط درخت دو مورد طی هشت ماهه امسال به شهروندان خدمات ایمنی ارائه کرده است.

این واحد در مدت یاد شده ۶۰ مورد مزاحمت تلفنی داشته و در حالی که هر تماس و مزاحمت تلفنی ممکن است جان فرد یا افراد دیگری را در معرض خطر قرار دهد، اما در هر صورت اعتماد کرده و نیرو و تجهیزات را برای امدادرسانی به موارد اعلام شده در کمترین زمان ممکن (طور میانگین سه دقیقه) اعزام می‌کنیم، اما درخواست داریم رسانه‌ها در این زمینه آگاه‌سازی و فرهنگ سازی کنند تا کمتر شاهد مزاحمت‌های تلفنی باشیم.

با توجه به فرارسیدن فصل سرد سال، شهروندان هنگام نصب وسایل گرمایشی به ویژه بخاری گازی چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

یکی از نکات مهم در هنگام نصب بخاری گازی استفاده از شیلنگ استاندارد با طول مناسب است؛ هر وسیله گازسوز در خانه باید شیلنگ قطع و وصل جدا داشته باشد.

طول شیلنگ بخاری گازی نباید کمتر از ۱۲۰ سانتی‌متر باشد و جنس آن باید از نوع استاندارد لاستیکی باشد؛ برای نصب و محکم کردن آن باید از دو بست استاندارد از لوله گاز اصلی به ورودی گاز بخاری استفاده کرد.

هر یک از وسایل گازسوز در خانه باید به صورت جدا کلاهک استاندارد داشته باشد، کلاهک دودکش استاندارد به صورت H است چرا که فرم این کلاهک مانع از ورود اشیا به داخل لوله شده و در عین حال از احتراق ناقص گاز نیز جلوگیری می‌کند.

قطر لوله دودکش در خروجی ساختمان باید برابر یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی وسیله گازی بوده و فاصله آن تا دهانه بخاری نباید زیاد باشد همچنین هنگام نصب بخاری گازی به هیچ وجه نباید از لوله‌های دودکش پلاستیکی یا آکاردئونی آلومینیومی استفاده کرد.

لوله‌های دودکش باید در برابر حرارت مقاوم و بدون درز و منفذ بوده و جنس لوله‌های دودکش از ورقه‌های گالوانیزه (ضد زنگ) و یا سیمانی باشد؛ سطح دودکش توکار در پشت بام باید حداقل یک متر از کف بالاتر قرار گیرد و از دیواره‌های اطراف پشت بام نیز یک متر فاصله داشته‌باشد.

استفاده از لوله‌های فلزی و یا سیمانی از پیش ساخته شده به دلیل داشتن لبه‌های صاف مجاز نیست، زیرا به مرور زمان باعث بسته شدن مسیر دودکش و گرفتگی جریان هوا می‌شود.

بخاری از دیوار حداقل ۳۰ سانتی‌متر و رابط دودکش از دیوار باید ۱۵ سانتی فاصله داشته باشد؛ بخاری را باید ۵۰ سانتی متر دورتر از اشیا و مواد قابل احتراق نصب و از نگهداری مایعات و گازهای قابل اشتعال در مجاورت آن خودداری کرد.

چگونه از مکش مناسب دودکش اطمینان حاصل کنیم؟

هنگام خرید و یا اجاره منزل مسکونی، قبل از وصل وسایل گازسوز به دودکش باید مسیر دودکش‌ها را با یک وزنه و طناب محکم از پشت بام تا محل دریچه و مبدأ دودکش کنترل کرد و از باز بودن آن کاملاً مطمئن شد.

ساده‌ترین آزمایش هر دودکش دست زدن و لمس آن است، سردی دودکش نشان از عبور نکردن گازهای سمی حاصل از احتراق دستگاه گازسوز و زنگ خطر دارد؛ وقتی دستگاه گازسوز کارمی کند باید دودکش آن داغ باشد و نوک انگشت فرد داغی آن‌را حس کند.

از کجا بفهمیم بخاری درست کار می‌کند؟

وضعیت بخاری گازی تأثیر مستقیمی در هزینه انرژی خانه و سلامت خانواده دارد، از این رو هنگام خرید بخاری گازی حتماً باید به نشان استاندارد آن توجه کرد و در نظر داشت که بخاری دارای سیستم ODS یا سنسور حرارتی باشد.

با بررسی دوره‌ای بخاری می‌توان وضعیت آن را تخمین زد و اطمینان حاصل کرد که بخاری درست کار می‌کند؛ پس از مدت طولانی استفاده نکردن از بخاری ممکن است در اولین باری که روشن می‌شود با سوختن گرد و غبار، بوی خاک سوخته به مشام برسد که امری عادی است، اما اگر بوی گاز طبیعی احساس شد بهتر است بخاری را خاموش و پنجره‌ها را باز کرد.

هنگامی روشن کردن بخاری، رنگ شعله باید آبی باشد، رنگ زرد نشانه آن است که شعله برای احتراق مناسب، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و ایجاد مونوکسید کربن بسیار بالا است و اگر پس از روشن کردن بخاری گرمای مدنظر ایجاد نشد، ممکن است قطعات داخلی خراب شده و نیاز به تعمیر دارد.

هنگام برخورد با افرادی که بر اثر گاز گرفتگی دچار مسمومیت شده‌اند، چه باید کرد؟

منواکسید کربن با فرمول شیمیاییCO گازی است که بر اثر ناقص سوختن هیدرو کربن‌ها به وجود می‌آید، این گاز بسیار سمی و خطرناک است و رنگ و بوی خاصی ندارد.

دستگاه‌هایی مانند بخاری گازی و نفتی، آبگرمکن و یا حتی موتور یک خودرو تا حدودی منواکسیدکربن تولید می‌کند و میزان این تولید به شرایط احتراق بستگی دارد؛ هرچه میزان اکسیژن در هنگام سوختن کمتر باشد، بخش بیشتری از کربن‌ها دچار ناقص سوزی می‌شود و به جای دی اکسید کربن CO2 منواکسیدکربن تولید می‌کند.

افرادی که در یک فضای بسته در معرض استنشاق گاز منواکسیدکربن قرار می‌گیرند، ابتدا احساس سستی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریع‌تر مکان را ترک و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند.

هنگام روبرو شدن با فردی که دچار گازگرفتگی شدند، باید ضمن حفظ خونسردی خود، قبل از هر اقدامی افراد دیگر را در جریان موضوع قرار دهیم تا اگر خودمان نیز دچار مشکل شدیم، دیگران برای کمک به ما آماده باشند.

در بسیاری از موارد فرد هنگام کمک و احیا فرد دچار گازگرفتگی، به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی خود نیز قربانی شده که در این گونه مواقع ابتدا باید دستمال مرطوبی را جلوی دهان خود گرفته و پس از وارد شدن به محیط، تمام درها و پنجره‌ها را باز کند، سپس فرد مسموم را از محیط خارج و به فضای باز منتقل کنیم. و بلافاصله با اورژانس تماس بگیریم.

کد خبر 535632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.