استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانع تولید ۱۰۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای شد

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان پاک‌ترین نوع انرژی گرچه هنوز چندان در کشورمان گسترده نشده، اما عملکرد همین میزان اندک در مهرماه امسال، مانع از انتشار ۱۰۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای شد.

به گزارش ایمنا، متخصصان بخش انرژی‌های تجدید پذیر معتقدند استفاده از این انرژی‌ها در جهان امروز یکی از ضرورت‌های جدی برای در امان ماندن محیط زیست و به دنبال آن زندگی انسان‌ها از آسیب انتشار گازهای گلخانه‌ای است که این موضوع از بکارگیری سوخت‌های فسیلی برای تولید برق ناشی می‌شود.

انرژی‌های تجدید پذیر با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی امکان استفاده از هوایی پاک و عاری از آلایندگی گازهای گلخانه‌ای را فراهم می‌سازد.

استفاده از تجدید پذیرها گرچه هنوز در کشورمان جای کار زیادی دارد اما با این وجود بر اساس گزارش تازه سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران در مهرماه امسال توانسته مانع انتشار ۷۰۰ تن آلاینده‌های محلی شده‌اند.

مزیت دیگری که استفاده از این نوع انرژی به همراه دارد صرفه جویی در مصرف آب است زیرا نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق نیاز شدیدی به مصرف آب دارند اما نیروگاه‌های تجدید پذیر نه تنها نیازی به آب ندارند بلکه مصرف آن را نیز کاهش می‌دهند چنانکه گزارش سازمان ساتبا نشان می‌دهد استفاده از این نوع انرژی در مهر امسال ۳۴ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف آب را به همراه داشته است.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی یکی از مهمترین مزیت‌های استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است زیرا این نوع انرژی از منابعی مانند نور خورشید و وزش باد برای تأمین برق سود می‌برد.

بر همین اساس مهرماه امسال استفاده از این نوع انرژی توانسته ۴۴ میلیون متر مکعب در مصرف گاز طبیعی که سوخت غالب نیروگاه‌های حرارتی است صرفه جویی برای کشور به همراه داشته باشد.

برق تولید شده توسط نیروگاه‌های تجدید پذیر نیز در مهرماه امسال به رقم ۱۵۶ میلیون کیلووات رسیده است.

پیش‌تر محمود کمانی رئیس ساتبا انواع انرژی‌های تجدید پذیر کشور را شامل خورشیدی، بادی، برق آبی کوچک، زیست توده و توربین انبساطی دانست و افزود: همه اینها تنها یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که سهم بسیار ناچیزی است.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور حدود ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است.

الزام قانونی برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر

بر اساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت باید سهم نیروگاه‌های تجدید پذیر و پاک را تا پایان اجرای آن به دست‌کم پنج درصد برساند.

ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه‌های تجدید پذیر و پاک را با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه (سال ۱۴۰۰) به حداقل پنج درصد ظرفیت برق کل کشور برساند.

همچنین بر اساس تصویب‌نامه هیأت وزیران در سال ۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، بر اساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده، وظیفه دارند در دو سال دست‌کم ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تعیین کنند.

با وجود این الزام قانونی آن گونه که باید و شاید استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر جدی گرفته نشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 535623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.