مارینر ۹ هموار کننده مسیر بشر تا مریخ

کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها گفت: از طریق ماموریت ماینر ۹ برای اولین بار حدود ۷۰ درصد سطح مریخ به صورت کامل نقشه‌برداری شود و به دلیل اینکه تا آن زمان هیچ نقشه رسمی از مریخ وجود نداشت این مسئله بسیار مورد اهمیت قرار گرفت.

عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اینکه مأموریت مارینر ۹ برای بررسی سیاره مریخ صورت گرفت، اظهار کرد: این مأموریت نهمین سری از کاوشگران مارینر متعلق به ایالات متحده بود که در ۳۰ می ۱۹۷۱ از سایت پرتاب کیپ کاناورال جی اف کندی، توسط موشک اطلس سنتور پرتاب و بعد از یک سال و چهار ماه و ۲۷ روز در ۲۷ اکتبر ۱۹۷۲ به پایان رسید.

وی افزود: قبل از مأموریت مارینر ۹ حدود ۱۵ مأموریت دیگر با محوریت مریخ انجام شده بود که تمام آن مأموریت‌ها شکست خورده است و یا به طور کلی دچار نقص فنی شد و مأموریت به صورت کامل سپری نشد؛ قبل از این مأموریت تنها پنج مأموریت با موفقیت انجام شده بود که از سری ماموریت‌های مارینر تنها سه مأموریت چهار، ۶ و هفت موفق بودند و دو پرتاب دیگر توسط روسیه انجام شد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها ادامه داد: همانطور که پیش‌تر ذکر شد مأموریت مارینر در ۳۰ می ۱۹۷۱ آغاز شد؛ ۱۶۷ روز بعد از شروع مأموریت و در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۱ مارینر ۹ به بالای مریخ رسیده و در مدار و فاصله تعیین شده قرار گرفت که به صورت رسمی نخستین ماه مصنوعی این سیاره لقب گرفت؛ این اتفاق دقیقاً ۵۰ سال پیش رخ داده است.

وی در رابطه با اشاره به هدف این مأموریت بیان کرد: هدف مأموریت مارینر ۹ اندازه‌گیری چگالی، فشار، دما و نمونه‌گیری از ترکیبات سطح مریخ است؛ البته مهم‌ترین هدف این مأموریت نقشه‌برداری از سطح مریخ بود.

تمنده اهیمت مارینر ۹ را این‌گونه شرح داد: مأموریت مارینر ۹ به برخی دلایل اهمیت زیادی داشت؛ هدف اصلی این مأموریت نقشه‌برداری از مریخ بود و مارینر ۹ جمعاً توانست هفت هزار و ۳۲۹ تصویر را در قالب ۵۴ میلیون بیت دیتا به زمین مخابره کند که باعث شد برای اولین بار حدود ۷۰ درصد سطح مریخ به صورت کامل نقشه‌برداری شود و به دلیل اینکه تا آن زمان هیچ نقشه رسمی از مریخ وجود نداشت این مسئله بسیار مورد اهمیت قرار گرفت.

وی افزود: در تصویربرداری‌هایی که از سطح مریخ انجام شد، کاوشگران به طور اتفاقی به اطلاعات جالبی دست‌پیدا کردند که جالب‌ترین آن‌ها تصویری از آتش‌فشانی غول پیکر با قطری ۵۰۰ و ارتفاعی ۱۷ کیلومتر بود که مورد توجه تمامی افراد قرار گرفت؛ مارینر ۹ علاوه‌بر تصویربرداری از سطح مریخ، از دو قمر مریخ نیز عکس‌برداری کرد که به نوبه خود جالب و منحصربه‌فرد بود.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها در رابطه با هزینه‌های پروژه اعلام کرد: مأموریتی با این عظمت قطعاً هزینه زیادی به همراه داشته است و با توجه به اینکه بعد از مارینر ۹ مارینر ۱۰ نیز پرتاب و تکمیل کننده آن بود. ساخت، پرتاب و بهره‌برداری از این دو مأموریت ۱۳۴ میلیون دلار هزینه داشت که در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ این مقدار، رقم بسیاری بود.

وی تصریح کرد: به طور کلی ۱۰ مأموریت مارینر وجود داشت که از مارینر چهار به بعد سیاره مریخ مورد بررسی قرار گرفت؛ قبل از آن مارینر یک، دو و سه بیشتر بر سیاره عطارد و زهره متمرکز بودند.

کد خبر 535414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.