چالش‌های جدی صنعت پتروشیمی بررسی شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: رشد ۷۳ درصدی نیاز به گاز طبیعی طی پنج سال آینده چالش جدی صنعت پتروشیمی است.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در نشست روز گذشته این کمیسیون ابتدا برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بررسی شد. فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه‌های خود را مطرح و نمایندگان نیز سوالات و ابهامات خود را بیان کردند.

وی افزود: همچنین وضعیت تولید، مصرف و صادرات محصولات پتروشیمی و وضعیت تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی با حضور محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گزارش محمدی اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور حدود ۹۰ میلیون تن است و در مقایسه با سال ۹۹ که حدود ۶۵ میلیون تن در سال بوده تقریباً به رشد ۳۸ درصدی دست پیدا کرده‌ایم و قرار است این روند رو به رشد با توجه به طرح‌هایی که صنعت پتروشیمی در دست دارد، ادامه پیدا کند.

نخعی تاکید کرد: از آنجا که این صنعت به خصوص در ایام تحریم ارزآوری خوبی برای کشور دارد از مزایای مهم اقتصادی محسوب می‌شود، ضمن آنکه هاپ‌های جدیدی که برای صنعت پتروشیمی در مناطقی همچون مکران، قشم و جاسک تعریف شده است، نوید شرایط بهتری برای این صنعت در آینده را می‌دهد.

وی با بیان اینکه داخلی‌سازی تجهیزات نیز در این حوزه اتفاق افتاده است، گفت: یکی از چالش‌های مهم این صنعت برای اکنون و آینده بحث تأمین خوراک یا همان گاز طبیعی است، بنابراین نیاز روزافزون صنعت پتروشیمی به گاز طبیعی به‌عنوان خوراک، با توجه به تراز منفی تولید و مصرف گاز طبیعی می‌تواند یکی از چالش‌های پیش‌روی این صنعت باشد؛ لذا پیش‌بینی می‌شود نیاز صنعت پتروشیمی طی پنج سال آینده، به حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب برسد که این به معنای رشد ۷۳ درصدی نیاز به گاز طبیعی است و می‌تواند چالش جدی این صنعت باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان نیز پیشنهاداتی همچون اصلاح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، افزایش اختیارات این شرکت جهت مدیریت تأمین خوراک‌های بین مجتمعی و تقویت منابع مالی صنایع پتروشیمی را مطرح کردند.

کد خبر 535412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.