دستِ خالی رویدادهای شهری در ترویج کتابخوانی

کمیسون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در سلسله جلسات خود با اقشار مختلف در این حوزه، آخرین جلسه را به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی به کتابداران کتابخانه‌های شهرداری اصفهان اختصاص داد و جلسه این کمیسیون برای رسیدگی به مشکلات این قشر تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا منوچهر مهروی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه اخیر کمیسیون با کتابداران با بیان اینکه این افراد فرهنگی‌ترین کار ممکن را انجام می‌دهند اظهار کرد: از ۲۴ آبان همزمان با آغاز هفته کتاب اتفاقات خوبی در عرصه کتاب و کتابخوانی رقم می‌خورد اما کم است لذا باید اقدامات در هر سطح، منجر به افزایش سرانه کتابخوانی شود.

وی افزود: برای رسیدن به این مهم باید اقدامات مختلف سخت افزاری و نرم افزاری رقم بخورد که کتابداران یکی از ارکان این اتفاق هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امیدواریم در پایان این دوره، این ادعا را داشته باشیم که با تعامل دستگاه‌های ذی‌ربط، توانستیم قدم‌های مناسبی را در جهت افزایش سرانه مطالعه برداریم.

وی افزود: نشست‌های هم‌اندیشی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و فرهنگ مطالعه در دوره‌های قبل شورای اسلامی رقم خورده است؛ یکی از نشست‌ها در دوره چهارم، تحت نظر نخبگان و موثران این زمینه برگزار شد و ماحصل این نشست، نوشته شده که هنوز به چاپ نرسیده اما به دنبال چاپ آن هستیم؛ این کتاب با نگاه آسیب‌شناسانه نوشته شده است.

مهروی‌پور اظهار کرد: کتابداران از نبود درجه‌بندی میان مراکز، کمبود رویدادهای شهری در حوزه کتاب و ضعف‌هایی در بودجه و تجهیزات لازم برای کتابخانه‌ها به عنوان عمده مشکلات خود یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: درخواستی نیز مبنی بر اجرای دوره‌های ضمن خدمت برای کتابداران وجود دارد که امیدواریم مسئولان مربوط به این موضوع رسیدگی کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: قطعاً اولویت ما فرهنگ کتابخوانی بوده و خواهد بود بنابراین از مسئولان ذی‌ربط می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌های تبلیغاتی ممکن برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: لازم است امکان دسترسی آسان و سریع به کتابخانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و کانون‌های کتاب توسط شهرداری فراهم شود.

نگاه ویژه شورا به اقشار فرهنگی و اجتماعی

رسول میرباقری دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز ضمن تشکر از کتابداران برای فعالیت شایسته در ترویج کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: از زمانی که شبکه‌های اجتماعی رونق یافته است، مظلومیت کتابدارها بیش از پیش رخ نمایان کرده و آن‌طور که باید به کتاب، کتابدار و کتابخانه توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تجلیل از کتابداران گفت: با توجه به رویکرد کمیسیون فرهنگی در حمایت از اقشار مختلف اجتماعی و فرهنگی، امیدوار هستیم به صورت ویژه به کتابداران به عنوان یکی از اقشار فرهنگی شهر توجه شود.

کتابخانه‌ها باید محل امن و آرامش باشد

مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این جلسه به آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی پرداخت و گفت: به دلیل زمان‌بر بودن سلسله‌مراتب در شهرداری و شیوع ویروس کرونا، تعمیرات کتابخانه مرکزی حدود یک سال طول کشیده اما با توجه به جایگزین کردن کتابخانه‌های دیگر، بخشی از خدمات لازم به مخاطبان داده‌شده است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری و حمایت شهرداری مرکزی و منطقه سه برای تکمیل کتابخانه مرکزی، افزود: در دو بخش تجهیزات اطفای حریق و مباحث حراستی و تاسیساتی نیز اعضا شورای اسلامی شهر قول مساعدت داده‌اند و ما نیز پیگیر این بحث خواهیم بود.

شاهمرادی تصریح کرد: اگر امور مراکز فرهنگی به مردم واگذار شود قطعاً اتفاقات پر ثمری خواهد افتاد بنابراین باید در برون‌سپاری این مراکز مشکلات قابل رفع را اصلاح کرد لذا امیدواریم طبق رویکردهای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان گفت: با توجه به استفاده از بودجه بیت‌المال در زمینه خرید کتاب، رویکرد این سازمان تبدیل شدن این بودجه به سرمایه است بنابراین کتاب‌های کمک درسی به ویژه کتاب‌های کنکور تقریباً برای یک سال قابل مصرف است و دلیلی برای خرید آن نداریم.

وی گفت: ما باید تسهیل‌گری کنیم که یک کتابخانه یا مؤسسه خیریه این کتاب‌ها را در اختیار دانش‌آموزان نیازمند قرار دهد.

وی خطاب به کتابداران گفت: شما باید تلاش کنید که سطح کتابخانه‌های شهر اصفهان ارتقا پیدا کرده و حفظ شود، اما این انتظار و رویکرد که در هر محله‌ای یک سالن مطالعه و کتابخانه تأسیس و با هزینه‌های زیاد نگهداری شود، صحیح نیست.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از نکات مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی، کیفیت کار و نقطه تماس مخاطب است؛ بدان معنا که ما باید از کتابداری سنتی به سمت کتابداری مدرن حرکت کنیم چرا که در بسیاری مواقع این نقطه تماس تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: تمام تلاش شورا این است که در دوره جدید بتوانیم تحولات رو به رشدی در این زمینه داشته و کاری کنیم که مخاطب به کتابخانه‌ها برگردد و کتابخانه‌ها محل امن و آرامش باشد.

کد خبر 535399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.