انجام نخستین نامگذاری معابر توسط شورای ششم

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هویت‌سازی برای شهر بسیار مهم است و آئین‌نامه نام‌گذاری در شورا باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: مؤلفه عرفی، سنتی و ایرانی باید وجود داشته باشد تا شهر را از حالت یک موجود زنده خارج نکنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرگس معدنی‌پور امروز _یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه_ در جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تشریح فعالیت‌های کمیسیون نامگذاری معابر پرداخت و اظهار کرد: توجه این کمیسیون در دوره ششم به هویت دینی، انقلابی و ملی است و فصل الخطاب کار در این کمیسیون فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در خصوص نامگذاری معابر به نام شهدای گرانقدر است.

وی ادامه داد: در روند نامگذاری معابر و کوچه‌های شهر از مشارکت مردم محلی استفاده می‌شود لذا پیشنهاداتی از سوی آنها به مناطق ارائه می‌شود و پس از بررسی، موضوعات به مرکز ارتباطات ارسال و سپس به کمیسیون نامگذاری اعلام می‌شود؛ ضمن اینکه ما نیز در کمیسیون پیشنهاداتی داریم که این پیشنهادات ابتدا به منطقه ارسال و نظرات مردمی در مورد آن لحاظ می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: سامانه‌ای جهت ساماندهی اسامی معابر شهری در دوره قبل طراحی شد تا از تکرار نامگذاری‌ها جلوگیری کند، لذا ما در کمیسیون بر اساس این سامانه نام گذاری‌ها را پیگیری می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای کوچه‌هایی که دارای شماره هستند نیز تدبیر خاصی در نظر گرفته شده، به نحوی که اگر قرار است کوچه‌ای به نام یک شهید بزرگوار نامگذاری شود، ضمن نامگذاری اسم شهید، شماره مورد نظر را نیز حفظ خواهیم کرد.

معدنی‌پور با بیان اینکه در نامگذاری‌ها بحث سکونت خانواده معظم شهدا در کوچه و محلات مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اولویت نامگذاری‌ها به نام شهدای گرانقدر ساکنان کوچه‌ها و محلات است.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون نامگذاری متشکل از سه عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، رئیس روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، نماینده بنیاد شهید و نماینده فرهنگستان ادب فارسی هستند، گفت: در نامگذاری‌های جدید به این نکته توجه شد که مجموعه‌های جدید الاحداث و خیابان‌های جدید مورد توجه باشند و اگر تغییر نام صورت می‌گیرد به فراوانی تغییر نام‌ها و هویت منطقه توجه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به نامگذاری خیابانی به نام ایراندخت اشاره کرد و گفت: از آنجا که در کوچه مورد نظر شهید و خانواده شهیدی حضور نداشتند، نام ایراندخت که هماهنگ با هویت ملی، ایرانی بوده و مورد درخواست مردم محله است، در نظر گرفته شد.

وی در مورد نامگذاری کوچه‌ای به نام گل زنبق نیز گفت: این کوچه سه متری و بی‌نام بود که در آن شهید بزرگواری نداشتیم لذا مردم درخواست نام گل زنبق را داشتند.

معدنی پور با اشاره به نامگذاری خیابان رضا مقدسی، تصریح کرد: مرحوم رضا مقدسی از نیروهای خوشنام رسانه‌ای و انقلابی بود که مدتی مدیرعاملی خبرگزاری مهر را بر عهده داشت و از آنجا که دفتر خبرگزاری مهر در خیابان بیمه واقع بود، این خبرگزاری درخواست نامگذاری این خیابان به نام این مرحوم را داشت که اعضای کمیسیون موافقت لازم را در این زمینه داشتند تا از این طریق یاد و خاطره این نیروی انقلابی حفظ شود.

وی در خصوص نامگذاری خیابانی به نام شهدای ارسباران اظهار کرد: در مورد نامگذاری این محل از آنجا که ساکنان محدوده از اهالی ارسباران آذربایجان شرقی هستند و خانواده شهید نیز در آن حضور دارند بنا به پیشنهاد مردم محله این نامگذاری صورت پذیرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت نامگذاری خیابان‌ها و معابر شهری به نام شهدای سلامت، خاطرنشان کرد: در منطقه دو و اطراف وزارت بهداشت معبری به نام شهدای سلامت نامگذاری شده و قرار است خیابان‌های اطراف نیز به نام شهدای مدافع سلامت نامگذاری شود، از این رو در دومین جلسه کمیسیون نامگذاری به صورت ویژه به این موضوع توجه شده است.

آئین‌نامه نام‌گذاری در شورا باید مورد بازنگری قرار گیرد

«ناصر امانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: نامگذاری یکی از وظایف مهم شورای شهر است به طوری که شورای پنجم را شورای نامگذاری می‌نامند و به طور طبیعی سمت و سوی نامگذاری‌ها متناسب با تفکرات اعضای شورا در زمان‌های مختلف بوده است.

وی با بیان اینکه نامگذاری یک عناصر هویت‌ساز زیست بشر است، تاکید کرد: در نامگذاری سه خوانش را باید متوجه قرار دهیم؛ اول؛ مذهبی، دینی، انقلابی و اخلاقی، دوم؛ هویت ایرانی، سنتی و عرفی که البته در همه دوره‌ها متناسب با تفکرات اعضا رعایت می‌شده و سوم هویت معقول مدرنیته در چارچوب فهم متناسب با یک مجموعه انقلابی است که رویکرد شورای شهر انقلابی ترکیبی از این سه بخش با اولویت خوانش اول باید باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هویت‌سازی برای شهر بسیار مهم است و آئین‌نامه نام‌گذاری در شورا باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ البته مؤلفه عرفی، سنتی و ایرانی باید وجود داشته باشد که شهر را از حالت یک موجود زنده خارج نکنیم.

«میثم مظفر» نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی با بیان اینکه نام کوچه‌ها و معابر یکی از مهمترین المان‌های هویتی شهراست، اظهار کرد: زبانِ نماد و نام، یک سیاست‌گذاری مهم رفتاری برگرفته از هویت‌های فکری و اندیشه‌ای است.

وی دو پیشنهاد در نامگذاری معابر و خیابان‌ها ارائه داد و افزود: ایجاد سامانه یکپارچه نامگذاری اماکن و معابر می‌تواند از تکرار نام برخی از خیابان‌ها و کوچه‌ها جلوگیری نماید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان پیشنهاد دوم شماره گذاری معابر و کوچه‌ها در ذیل نام آنها به عنوان سیاست جدید شورای شهر تهران را مطرح کرد و گفت: منطق شماره گذاری معابر این است که حتی هر شخص کم سواد و یا ناآشنا با محیط شهری نیز بتواند با استفاده از منطق و ترتیب اعداد به راحتی موقعیت خود را پیدا کند.

در پایان اعضای شورای شهر تهران با نام گذاری‌های زیر موافقت کردند:

بن بست بی نام به نام شهید حسین مرادی در لویزان در منطقه چهار

بن بست بی نام به نام شهید مجتبی فرحزادی در کوچه استخر در فرحزاد در منطقه دو

خیابان جدیدالاحداثی در بلوار معلم در منطقه ۱۸ به نام شهدای ارسباران

کوچه میلان ۱۴ در شهرک ولی‌عصر به نام شهید جعفر شعاعی

پل بی نام در منطقه پنج به نام شهید گیورگیزیان

کوچه لاله دوم در منطقه چهار به نام شهید احمد گلبان با حفظ شماره

کوچه گاز به نام ایراندخت در خیابان شهید مخبری منطقه پنج

کوچه چهارم به نام شهید محسن متین جو با حفظ شماره در دهکده المپیک

کوچه مشهور به نام شهید محمد عبداللهی در منطقه هفت

کوچه بیی نام به گل زنبق در خیابان قزوین در منطقه ۱۱

کوچه نهم با حفظ شماره به نام شهید محمد حیدریان واقع در بزرگراه آیت الله هاشمی در منطقه پنج

کوچه هنرستان به نام شهید ناصر کمانی در منطقه چهار

کوچه چهاردهم شرقی با حفظ شماره به نام شهید امرالله انصاری در منطقه چهار

کوچه بیمه به نام مرحوم محمدرضا مقدسی واقع در خیابان استاد نجات الهی در منطقه شش

کد خبر 535358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.