تولید نیکل و کبالت از ضایعات

یکی از نیازهای مهم صنایع هر کشوری، ترکیبات پتروشیمی است و یک شرکت دانش بنیان داخلی موفق شده این ترکیبات فلزی را از ضایعات صنایع ایران را تامین نماید.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فاطمه سامانی پور، مدیرعامل شرکت موادپژوهان گوهرفام اظهار کرد: ما برای نخستین بار در ایران موفق شدیم تا ترکیبات نیکل و ترکیبات کبالت را تولید کرده و کشور را از ورود نمونه های مشابه خارجی این محصولات بی نیاز کنیم. این ترکیبات نیکل ایران‌ساخت شامل نیترات نیکل، سولفات نیکل، اکسید نیکل و هیدروکسید نیکل است.

تولید نیکل و کبالت از ضایعات

کاری که این شرکت دانش بنیان انجام داده استحصال ترکیبات شیمایی ارزشمند با روشی فناورانه است. در حالی که واردات و خرید این ترکیبات بسیار هزینه‌بر است، فعالان فناور داخلی، این ترکیبات را با خلوص خیلی بالا و قابل رقابت با نمونه های اروپائی از مواد ضایعاتی به دست می‌آورند.

این فرآیند به گونه ای است که طی پروسه ای علمی، از ضایعات صنایع مختلف به ترکیبات شیمیایی با خلوص خیلی بالا می رسند. ترکیبات شیمیایی با کارکرد بالا در صنایعی هم‌چون رنگ، رنگدانه، کاتالیست، خودروسازی و صنایع آب‌کاری، کاربرد حیاتی دارد.

بی نیازی از تولیدات غربی

ایران در حالی از بابت این محصول به خودکفایی رسیده است که تا پیش از این، ترکیبات نیکل و کبالت مورد نیاز صنایع داخلی، از کشورهایی چون کانادا، بلژیک، فرانسه، نروژ و آلمان تامین می شد. با خودکفایی کشور در تولید این محصول، سالانه ده ها میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

سامانی پور با بیان آنکه از تولید این محصول، زمینه های اشتغال مستقیم تا ۲۰ نفر فراهم شده، گفت: نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خودکفایی، علاوه بر مشاوره، رقم زدن حضور شرکت ما در نمایشگاه های داخلی بود که امیدواریم این شکل حمایت ها هم‌چنان ادامه داشته باشد.

کد خبر 535263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.