عدم جریان آب زاینده رود عامل افزایش فساد و فحشاء

در پی ماموریت رئیس جمهور به وزیر نیرو در خصوص سفر به اصفهان و بازدید میدانی از مناطق کشاورزی اصفهان، جمعه _۲۱ آبان‌ماه_ محرابیان عازم اصفهان شد و در بدو ورود به اصفهان پای درد و دل کشاورزان نشست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفس‌های زاینده رود مدت‌هاست به دلیل بارگذاری‌های بی‌رویه کشاورزی و صنعت در بالادست و پایین‌دست سد زاینده رود، بریده و قامت کشاورزان اصفهانی که روزگاری از این رودخانه فصلی ارتزاق می‌کردند خمیده شده است و همچنین دغدغه معیشت جان آن‌ها را به لبشان رسانده است.

در پی اعتراض کشاورزان اصفهان به خشکی زاینده رود و عدم رهاسازی حقابه کشت پاییزه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اصفهان خواستار نشست فوری با محوریت حل مشکل زاینده رود شدند که در این دیدار مسائل و معضلات حوزه آبریز زاینده رود تشریح شد.

در پی مأموریت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به وزیر نیرو در خصوص سفر به اصفهان و بازدید میدانی از مناطق کشاورزی، جمعه _۲۱ آبان‌ماه_ محرابیان عازم اصفهان شد و در بدو ورود به استان، پای درد و دل کشاورزان نشست؛ آن‌ها که سال‌هاست پای رزق و روزی‌شان در نبود آب می‌لنگد، جاری سازی زاینده رود و اجرای قانون مصوبات ۹ ماده‌ای، اصلی‌ترین خواسته‌شان بود.

دیدار و گفت‌وگو با شماری از نمایندگان کشاورزان در روستای "وَجاره" از توابع منطقه "براآن شمالی"، دیدار با کشاورزان شرق و غرب استان در شهرستان ورزنه و فلاورجان و بازدید از تالاب گاوخونی و مسیر زاینده‌رود و دشت برخوار از مهمترین برنامه‌های سفر محرابیان به اصفهان بود.

وزیر نیرو، فعال شدن طرح‌های آبی تعطیل شده در حوضه آبی زاینده رود را گام بزرگ دولتمردان برای رفع این چالش‌ها تلقی کرده و گفت که «عزم وزارت نیرو برای اجرای طرح‌ها، جزم و راسخ است.»

در پایان روز کاری وزیر نیرو در نصف جهان نشست مشترکی با حضور محرابیان و معاونین وزارت نیرو، نمایندگان صنفی کشاورزان اصفهان و نمایندگان مجلس در استانداری اصفهان برگزار شد که در راستای حل این موضوع قرار شد کمیته‌ای جهت تعیین راه حل مشکلات کشاورزان اصفهان تشکیل شود.

طی سفر یک‌روزه وزیر نیرو به اصفهان، طنین آب از هر کران به گوش می‌رسید؛ از غمنامه بزرگ زنده رود گرفته تا اندوه نهفته کشاورزان دست به دست هم داد تا بار دیگر دولتمردان با کوله باری از رنج‌های مردم و در بیم و امید، به پایتخت بازگردند.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر حامی کشاورزان است

احمد عبداللهی نژاد، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مطالبه آب از جمله حقوق انسان‌ها بوده که در آیات قرآنی نیز نسبت به احقاق این حق اولیه تاکید شده است؛ امام صادق (ع) می‌فرمایند «مردم برای زندگی نیازمند امنیت، عدالت و آبادانی هستند.» و بر همین اساس مطالبه کشاورزان به حق است.

به گفته وی، طی بازدید از مناطق شرق اصفهان با صحنه‌های دل‌خراشی از خشکی زمین‌های کشاورزی و وضعیت نامناسب معیشت کشاورزان مواجه شدم. بسیاری از آنها که روزگاری زکات پرداخت می‌کردند، امروز مستحق زکات شده‌اند.

به عقیده دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان، نماینده ولایت فقیه در استان به عنوان رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به صورت مستمر مطالبات کشاورزان را پیگیری کرده و در این راستا جلسات متعددی را با مقامات ارشد کشور و استانی برگزار کردند؛ همچنین در راستای حل مسئله آب کشاورزان، مکاتباتی را با ریاست جمهور داشته‌اند.

به گفته عبداللهی نژاد، علی رغم اینکه تأمین آب کشاورزان از جمله مسائل مهم استان اصفهان است، گسترش فرونشست زمین نیز تهدیدی جدی تلقی می‌شود که در اثر خشکی زاینده رود رخ داده و ضروری است که تدبیری در خصوص مبحث فرونشست اتخاذ شود.

عدم جریان آب در زاینده رود باعث ارزان شدن زمین‌های کشاورزی می‌شود

وی در ادامه می‌گوید: متأسفانه برخی افراد مانع جاری شدن آب در زاینده رود می‌شوند؛ زیرا عدم جریان آب در رودخانه باعث ارزان شدن زمین‌های کشاورزی شده و این افراد طی مبالغ بسیار ناچیزی زمین‌ها را خریده و به صورت گسترده اقدام به احداث ویلا و باغ می‌کنند و باعث افزایش فضاهای فساد و فحشاء می‌شوند و این باغ و ویلاها را با قیمت‌های گزافی می‌فروشند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان تاکید می‌کند: در حال حاضر مافیای آب و خشکسالی وجود دارد که از خشکی زاینده رود سود می‌برند که ضروری است این افراد شناسایی شده و جلوی فعالیت آنها گرفته شود.

عبداللهی نژاد ادامه می‌دهد: تعامل با سایر استان‌ها در خصوص مشکلات آب زاینده رود از جمله راه‌حل‌های معضل آب کشاورزان است، اما متأسفانه برخی با ارائه اطلاعات غلط به مقامات سایر استان‌ها، باعث ایجاد جریانی رسانه‌ای علیه انتقال آب به اصفهان می‌شوند و اختلافات بین استان را گسترش می‌دهند.

مشکل آب با اختلاف حل نخواهد شد

به گفته وی، مشکل آب با اختلاف حل نخواهد شد و همین موضوع باعث می‌شود که در سیل اخیر خوزستان بیش از ۳۶ میلیون متر مکعب آب به خلیج فارس بپیوندد، در صورتی که این آب می‌توانست زاینده رود را سیر آب کند. باید برای پیگیری مطالبات مردم شهرستان‌های شرق یکی از پنج نماینده اصفهان به صورت جدی پیگیر مطالبات مردم شرق اصفهان باشد.

به عقیده دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان، ستاد امر به معروف حامی کشاورزان بوده و تلاش‌های فراوانی جهت احقاق حقوق این قشر مطالبه‌گر انجام داده است؛ در صورتی که گزارشی پیرامون ترک فعل برخی از مسئولان به ستاد اعلام شود، ورود کرده و ترک فعل مسئول که باعث شده مطالبه کشاورزان به تعویق بیفتد را از سیستم قضائی پیگیری خواهد کرد.

عبداللهی نژاد خاطرنشان می‌کند: امروز کشاورزان اصفهان مطالبه‌گر بوده و قطعاً مطالبه‌گری از شئون امر به معروف است و ستاد نیز برای احیای حقوق کشاورزان، حمایت همه جانبه و مطالباتشان را پیگیری می‌کند.

کد خبر 535175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.