شرایط تازه برای بازگشایی سد زاینده‌رود

وزیر نیروی دولت سیزدهم روز جمعه _ ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۰_ با سفر به اصفهان و صحبت با کشاورزان مناطق مختلف اصفهان از نزدیک پیگیر مشکلات این استان شد و در نهایت با تشکیل کمیته‌ای با محوریت استاندار و کشاورزان، تصمیم‌گیری برای مصارف آب زاینده‌رود در واقع به کشاورزان سپرده شد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی درخواست کشاورزان اصفهان برای جاری شدن زاینده‌رود برای کشت پاییزه و تحصن آنان در رودخانه، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو دولت سیزدهم، روز جمعه _۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۰_ به دستور رئیس جمهور به اصفهان سفر کرد تا از مشکلات و خواسته‌های کشاورزان مطلع شود.

در جریان این سفر، محرابیان با حضور در شهرستان‌های برخوار و مناطق غرب و شرق اصفهان، بر تعیین معیشت جایگزین برای کشاورزان تاکید کرد و با بیان اینکه مشکلات امروز اصفهان ناشی از مشکلات دهه‌ها بی‌برنامگی و بارگذاری‌های بی‌جا بر روی آب اصفهان بوده است، گفت که برطرف کردن این مشکلات در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

احمدرضا جعفری، عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان استان اصفهان در رابطه با سفر وزیر نیرو به اصفهان، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وزیر نیرو در سفر خود به اصفهان از شرق، شمال و غرب اصفهان بازدید کرده و در نهایت در جلسه‌ای با حضور کشاورزان شرکت کرد، در این جلسه کشاورزان خواسته‌های خود را به وزیر اعلام کردند.

تشکیل کمیته‌ای با محوریت استاندار برای تصمیم‌گیری درباره مصارف زاینده‌رود

وی اضافه می‌کند: در نهایت مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان آب منطقه‌ای، استاندار و کشاورزان تشکیل شده و در دو روز آینده به دنبال راهکاری برای حل این مشکل باشد تا اجرایی شود، سرانجام نیز وزیر نیرو اعلام کرد برخی از تصمیمات خود را در روزهای آتی در صدا و سیما اعلام خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان استان اصفهان می‌گوید: مردم انتظار دارند، مصوبات اجرا شود، اگر قرار باشد مصوبات اجرا نشود، نوشتن آن لزومی ندارد، استاندار فعلی اصفهان برای رفع مشکلات مردم در حال تلاش است.

اجرایی نشدن مصوبات منجر به بی اعتمادی مردم شده است

جعفری اضافه می‌کند: در چند سال اخیر به دلیل اجرا نشدن مصوبات، در بین مردم نوعی بی‌اعتمادی به مسئولان شکل گرفته است. به عنوان نمونه در چند ماه گذشته پیرو درخواست پیشین کشاورزان در خصوص بازگشایی سد زاینده‌رود مصوبه‌ای در شورای سازگاری با کم‌آبی و شورای تأمین تصویب و به موجب آن قرار شد ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزان رها سازی شود که کمتر از ۷۰ میلیون متر مکعب از آن آزادسازی شد.

وی خاطرنشان می‌کند: سال‌ها است شاهد وضع چنین مصوباتی که عملی نمی‌شود هستیم. امید است در آینده مسئولان برای احقاق مطالبه مردم تلاش کنند و مصوبات و قانون اجرایی شود.

شرط عجیب برای بازگشایی سد زاینده‌رود

باید تدبیری برای جاری شدن زاینده‌رود اندیشیده شود

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مسئله آب زاینده‌رود و حقابه کشاورزان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: موضوع آب اکنون در کل کشور مورد توجه قرار گرفته و برای مدیریت آن نیازمند سیاست ملی هستیم و نمی‌توان این موضوع را به صورت منطقه‌ای در نظر گرفت.

وی اضافه می‌کند: زاینده‌رود یکی از رودخانه‌هایی است که از قدیم در اصفهان جاری بوده و با وجود پل‌های تاریخی، زیبایی شهر اصفهان به این رودخانه گره خورده که گردشگران را نیز به این شهر جذب می‌کرده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: کشاورزان هم از زمان شیخ بهایی در مسیر رودخانه از آب آن استفاده می‌کرده‌اند، بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود تا آب در رودخانه جاری شود و علاوه بر تأمین آب مورد نیاز کشاورزان، از فرونشست بیش از حد زمین در اصفهان هم جلوگیری شود.

سلیمی اضافه می‌کند: پیش از این جاری بودن زاینده‌رود سفره‌های آب زیرزمینی اصفهان را تغذیه می‌کرد، اما اکنون که سال‌ها است این آب جاری نبوده، سفره‌های آب زیر زمینی خالی شده و شاهد فرونشست هستیم.

وعده رئیس جمهور برای پیگیری مسئله آب در سطح ملی

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: در جلسه‌ای که با ریاست جمهور برگزار شد قرار شد کمیته‌ای برای زاینده‌رود تشکیل شده و وزیر نیرو هم به اصفهان اعزام شد تا حضوراً از مناطق مختلف اصفهان بازدید کند، این وعده داده شد که مسئله آب حتماً به صورت ملی پیگیری شده و حقوق همه ذی‌نفعان داده شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلام تاکید می‌کند: همین که وزیر نیرو شخصاً پای صحبت کشاورزان نشسته و همچنین تاکید ریاست جمهور مبنی بر حل ریشه‌ای و کلان آن مسائل نشاندهنده توجه ویژه دولت به مسئله آب اصفهان است.

شرط عجیب برای بازگشایی سد زاینده‌رود

انتقال آب به استان‌های دیگر متوقف شود

سلیمی اضافه می‌کند: می‌توان با استفاده از تکنولوژی نوین آب، برای مصرف بهینه این ماده حیاتی تلاش کرد، مدیریت یکپارچه آب باید توسط وزارت نیرو اجرا و حقوق ذی‌نفعان داده شود.

وی تصریح می‌کند: نباید کشت‌های آب‌بر در بالادست یا پایین‌دست رودخانه‌ها انجام شود، علاوه بر این جهاد کشاورزی نیز باید برنامه جدید باغبانی و زراعت را به مردم ابلاغ کند.

کشاورزان محور مصارف زاینده‌رود خواهند بود

محمدتقی نقدعلی، دیگر نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با دستاوردهای سفر وزیر نیرو به اصفهان، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: صاحبان اصلی زاینده‌رود که کشاورزان از مهم‌ترین آن‌ها هستند، حقابه برانی که حقابه‌های چند هزار ساله داشته و سند تاریخی بر حقابه خود دارند، مورد تاکید قرار گرفت.

وی اضافه می‌کند: در گذشته دیگران خود را صاحب زاینده‌رود می‌دانستند و کشاورز و حقابه‌بر در آمار منابع و مصارف در نظر گرفته نمی‌شد، اما این بار در جلسات بر این موضوعات تاکید و قرار شد کشاورزان به عنوان محور مصارف زاینده‌رود باشند.

در گذشته محور تصمیمات حوضه زاینده‌رود صنعت و طرح‌های انتقالی بود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: محور تصمیمات این سفر نظر کشاورزان و حقابه‌بران بود در حالی که در گذشته محور تصمیمات صنعت و طرح‌های انتقالی بود که دولت در پشت درب‌های بسته در وزارت نیرو تصویب می‌کرد.

نقدعلی اضافه می‌کند: قرار شد صنف کشاورزان، حقابه‌بران غرب و شرق و آب منطقه‌ای با محوریت شخص استاندار که با شجاعت و صلابت میداندار این موضوع است، کمیته‌ای تشکیل شود و این کمیته زمان‌های بازگشایی آب و کیفیت مدیریت مخزن پشت سد را مدیریت کند.

شرط عجیب برای بازگشایی سد زاینده‌رود

صفر تا صد کیفیت تصمیم‌گیری برای آب زاینده‌رود به دست کشاورزان سپرده شد

وی ادامه می‌دهد: خروجی این سفر این بود که صفر تا صد کیفیت تصمیم‌گیری برای آب زاینده‌رود به دست کشاورزان سپرده شد تا کشاورزان به عنوان صاحبان اصلی زاینده‌رود بر اساس مصالح خود تصمیم بگیرند و اجازه داده نشود تا دیگران پشت درب‌های بسته نشسته و برای کشاورزان تصمیم‌گیری کنند.

نماینده مردم اصفهان همچنین خاطرنشان می‌کند: مجوزهای بارگذاری‌هایی که در گذشته برای صنعت، جمعیت و انتقال آب، صادر شده کارشناسی نبوده و حقابه کشاورزان در آن در نظر گرفته نشده است که اشتباه بزرگ وزارت نیرو در گذشته بوده و به کشاورزان ستم شده است.

گزارش از: فرشته بابایی _ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 535170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امان ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    آب باید در سد باش تا باز کنند.
  • Mk ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    سلام آیا در این سفر وزیر محترم صحبت از تونل بهشت آباد شد که این پروژ تعطیل شده است
  • هدم ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    رودخانه باید برای همیشه جاری باشد نه فقط برای کشت
  • ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    هر چه سریعتر مشکل زاینده رود برای همیشه باید حل شود
  • عباس ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    اولویت حیاتی اب اشامیدنی مردم است نه اب کشاورزان ...باید با تعقل رفتار شود کسادرزی باید تعطیل و به حداقل اضطراری برطد برداشت اب چاهها سریعا متوقف شود .....