آماده واگذاری پروژه‌های کوچک بافت تاریخی کرمان به تیم‌های دانش بنیان هستیم

شهردار کرمان گفت: اگر تیم‌هایی با استفاده از نگاه دانش‌بنیان، کاری باصرفه بین مرمت آثار تاریخی و کار اقتصادی تعریف کنند، می‌توانیم بسیاری از پروژه‌های کوچکِ بافت تاریخی را به تیم‌های دانش‌بنیان بسپاریم و یک نوع تولید غیرمتمرکز انجام دهیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، سعید شعرباف در آئین افتتاح نخستین فروشگاه زنجیره‌ای «سی‌سی» (دست‌آفرین) در کرمان با حضور مدیرعامل صندوق کارآفرینی کشور، اظهار کرد: باید در حوزه اقتصادی شامل تولید، توزیع و مصرف، به‌عنوان سه ضلع اصلی مثلث اقتصادی، برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک محصول به‌درستی و با کارآمدی مصرف شود، باید هزینه تولید و توزیع آن به‌طور کامل و درست دیده شود، افزود: برای این زنجیره باید به‌درستی برنامه‌ریزی شود.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: سال‌ها در عرف اقتصادی دنیا، تولید و توزیع دارای نگاه متمرکزی بود؛ یعنی تصور می‌شد بنگاه‌هایی در مقیاس متوسط به بالا باید تولید را انجام دهند و صرفه‌جویی ناشی از مقیاس وقتی به‌وجود می‌آید که بتوانیم همه اینها را در کنار هم جمع کنیم.

شعرباف ادامه داد: توزیع هم وقتی معنا پیدا می‌کرد که بتوانیم به سمت بنگاه‌های کلان توزیع برویم تا به هر روشی توزیع را انجام دهند.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ سال ادبیات تولید و توزیع در دنیا، کاملاً متغیر شده و به عبارت دیگر، تولید دیگر تولید انبوه نیست، تصریح کرد: امروز سرمایه‌گذاری مطلوب، لزوماً به معنای سرمایه‌گذاری در مقیاس کلان و انبوه نیست؛ به همین دلیل ادبیات به سمت تأمین مالی انبوه و ایجاد مجموعه‌های تولید کوچک اما به‌هم‌پیوسته در یک شبکه رفته است.

شهردار کرمان اضافه کرد: در این راستا شکل توزیع هم متفاوت شده و شبکه‌های اجتماعی نیز در این سال‌ها به این مهم کمک کرده تا کالاهای مختلفی وارد بازار شود.

شعرباف ادامه داد: با جمع‌بندی این موارد، به این نتیجه می‌رسیم که اگر امروز قرار است کار مهمی برای تولید انجام شود که دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب و مشکل اول کشور است، باید از فرصت‌های موجود انبوه مردم استفاده کنیم.

شهردار کرمان تاکید کرد: در این زمینه چاره‌ای جز طراحیِ این ساز و کار نداریم که هر کسی متناسب با توانمندی خود تولید انجام دهد، کالای او در چارچوب کلی ارزیابی شود و در ادامه، در یک نظام قابل قبول توزیع شود و با کمی تأمل می‌بینیم این ساز و کار، شبیه کاری است که امروز در این فروشگاه انجام می‌شود.

شعرباف گفت: این اقدام کار بزرگی است و به مدلی کار می‌شود که می‌تواند به‌سرعت گسترش پیدا کند و مردم را جذب کرده و متناسب با توانایی افراد، کالاها تولید و توزیع شود و شهرداری کرمان نیز از این حرکت استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در بافت تاریخی کرمان به‌شدت به مرمت نیاز داریم، گفت: موضوع مرمت آثار تاریخی همواره به لحاظ اقتصادی مسأله‌ساز بوده و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری، بعضاً توانایی انجام این کار را ندارند، اما اگر تیم‌هایی با استفاده از نگاه دانش‌بنیان، کاری باصرفه بین مرمت آثار تاریخی و کار اقتصادی تعریف کنند، می‌توانیم بسیاری از پروژه‌های کوچکِ بافت تاریخی را به تیم‌های دانش‌بنیان بسپاریم و یک نوع تولید غیرمتمرکز انجام دهیم.

شهردار کرمان افزود: با این اقدام می‌توانیم در یک مقیاس وسیع بخش زیادی از بناهای تاریخی را احیا کنیم؛ یعنی به‌جای اتکا به پیمانکاران بزرگ این پروژه‌ها را به پیمانکاران ریز با بروکراسی کمتر بدهیم.

شعرباف خاطرنشان کرد: همچنین اگر مجموعه دیگری در کرمان متقاضی چنین کارهایی باشد، چه در توانمندسازی اقتصادی، چه در حوزه‌های فنی و خدمات شهری و چه در حوزه‌های دانش‌بنیان، حتماً از آن استقبال کرده و در قالب پروژه‌های بناهای ماندگار هم حتماً بسته‌های تشویقی به آن‌ها ارائه خواهیم داد.

کد خبر 535168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.