جنگ توسعه

"شرایط اهواز همانند میدان جنگ است در یک سمت میدان گروهی برای سلامت خود، جامعه و شهر به دنبال اصلاح وضعیت موجود هستند و در سمت دیگر گروهی هستند که از این بی بند و باری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجود در شهر استفاده می‌کنند و اجازه پیشرفت درست را نمی‌دهند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلمه کلانشهر باید مترادف با توسعه‌یافتگی باشد، شهری که زیرساخت‌های آن برای زندگی مطلوب آنقدر فراهم است که نقطه تمرکز یک جمعیت چند صدهزار تا چند میلیون نفری شده است اما این شرایط در اهواز متفاوت است؛ زیرساخت‌های مرکز استان خوزستان گاهی از شهرهای کوچک هم عقب‌تر است که زخم‌های عمیق و کهنه شهر را انگار جز بی‌توجهی مسئولان پاسخی نیست.

شاید پرداختن به «فرهنگ توسعه» در این کلانشهر ریشه‌ای ترین راه‌حل مشکلات باشد و در این میان سیاستگذاران شهری سهم عمده‌ای به عهده دارند. محمد حسین ملایی زمانی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اهواز در این خصوص اظهار کرد: اگر به مسائل زیر بنایی توجه نکنیم هر کاری که انجام دهیم به نتیجه نخواهد رسید. شهر همانند یک موجود جاندار است که آسیب‌های متعددی به آن رسیده و برای زنده ماندن باید به آسیب‌های حساس‌تر و حیاتی تر آن رسیدگی کرد، این در حالی است که در اهواز آسیب‌های حیاتی رها شده و به حواشی پرداخت می‌شود؛ روح و فرهنگ حاکم بر شهر حیاتی‌ترین قسمت شهر است که باید به آن توجه شود تا بتوانیم امید به آینده را زنده نگه داریم.

وی افزود: شهر سالم دارای دو بال است، یکی از بال‌های آن قسمت سخت افزاری شهر یعنی ساختمان ومعماری است، بال دیگر آن که بسیار اهمیت دارد، فرهنگ و روح حاکم بر شهر است برای رسیدن به توسعه و ایده آل شهری باید به هر کدام از این قسمت‌ها به طور متناسب پرداخت تا بتوانیم در مسیر درست حرکت کنیم؛ اگر به فرهنگ توجه کافی نشود و در درجات و اولویت‌های بعدی قرار گیرد شهر هیچ وقت آن رشدی که باید را نخواهد داشت.

اهواز درختی است که میوه‌های آن تلخ شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اهواز تصریح کرد: شهر اهواز همانند درختی رشد کرده که میوه‌های آن تلخ است، فاضلاب، سگ‌های بلا صاحب، بی تفاوتی نسبت به شهر، قطار شهری و بسیاری از مشکلات دیگر میوه‌های تلخ این درخت هستند که سبب نارضایتی شهروندان شده است.

وی اضافه کرد: معضلات فرهنگی اهواز را می‌توان به دو گروه دولتی و مردمی تقسیم کرد که در گروه دولتی، فرهنگی ایجاد شده که سازمان‌ها به راحتی حق السهم شهرداری برای توسعه شهر را به دلایل مختلف نمی‌دهند و یا از طریق قوانین سخت و بروکراسی مانع ورود سرمایه گذار می‌شوند، این روند و مسیر فرهنگی غلط به مرور سبب از دست دادن یک مجموعه‌ای از عوامل مؤثر در ارتقا شهر می‌شود؛ از طرف دیگر نگاه مردم به شهر را داریم، مردم می‌توانند بسیاری موارد را انجام ندهند اما فرهنگ حاکم، سبب تقویت این رفتارهای غلط می‌شود به طور مثال یک شهروند می‌تواند به جای انداختن زباله در شهر، آن را در محل مناسب بگذارد. این مسئله را می‌توان در سایر مسائل شهری دید.

بی تفاوتی در تمام سطوح نسبت به شهر

ملایی زمانی خاطرنشان کرد: بی‌تفاوتی برخی از شهروندان نسبت به شهر نیز از دیگر مشکلات فرهنگی شهر اهواز است، در حالی که می‌بینند برخی شهروندان به امکانات رفاهی شهر آسیب می‌زنند اما با بی تفاوتی از کنار آن رد می‌شوند، بی تفاوتی دیگری که در تمام سطوح از مدیران تا مردم نسبت به شهر و مبلمان شهری وجود دارد این است که در برخی مدیران دلسوزی نسبت به شهر و حرکت برای پیشرفت آن وجود ندارد یا اینکه برخی شهروندان هیچ اهمیتی به بهداشت شهر خود ندارد.

ما وظایف کوچک و بزرگ خود نسبت به شهر را نمی‌دانیم یا آنها را بی ارزش قلمداد می‌کنیم، این مسئله ربطی به محل زندگی ندارد چون در تمام مناطق اهواز اینگونه است، در حالی که اگر هر شهروند یک کار کوچک انجام دهد در مجموع کارهای بزرگی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: با فرهنگ‌سازی می‌توان بسیاری از رفتارهای کوچک که سبب ایجاد مشکلات بزرگ می‌شود را در شهر کنترل کرد، ذهن آدم اگر بر یک موضوع متمرکز شده و به آن بپردازد آن را به شکل موجود می‌پذیرد و الگوی ذهن او می‌شود؛ در مورد اهواز اینگونه بوده که همواره مشکلات بیان شده و این الگو شکل گرفته که مشکلات حل شدنی نیست.

مثلث شورای شهر، شهروندان و شهرداری

عضو شورای اسلامی شهر اهواز گفت: برای رشد و توسعه شهر یک مثلث وجود دارد که مردم، شهرداری و شورای شهر تشکیل دهنده اضلاع آن هستند. هرکدام از ضلع‌ها باید وظایف خود را انجام دهند، باید فرهنگ‌سازی شود تا الگوهای غلط گذشته از بین بروند و با الگو سازی جدید در راستای توسعه شهر گام برداشت به طور مثال وقتی یک پارک بزرگ مانند پارک ۴۰ هکتاری احداث می‌شود در ابتدا باید بسته فرهنگی آن مشخص شود زیرا یکی از مهمترین عناصر در تفرجگاه‌ها عنصر فرهنگی است.

ملایی زمانی با بیان اینکه وقتی صحبت از فرهنگ می‌شود شامل مسائل مذهبی، ورزشی، خانوادگی، شهروندی و هنری است، خاطرنشان کرد: در سایر موارد نیز باید همین گونه باشد تا زمانی که ما به فرهنگ و مقوله‌های فرهنگی توجه کافی نداشته باشیم شرایط موجود تغییر نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: تا این باورهای غلط در مدیریت شهری اصلاح نشود، نمی‌توان کاری از پیش برد؛ وقتی شهر آسیب دیده و مردم از لحاظ روحی دچار مشکلات شده‌اند باید به سمتی حرکت کنیم که تفکر منفی حاکم به شهر تغییر کند و آسایش فکری در شهروندان ایجاد شود.

صنایع و شرکت‌ها سهم فرهنگی خود را پرداخت نمی‌کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اهواز یادآور شد: صنایع و شرکت‌های بزرگ که باید طبق قانون سهم شهرداری را پرداخت کنند از آن امتناع می‌کنند، فرهنگ مهمترین عامل پیشرفت هر جامعه است اما از آنجایی که اهمیت و جایگاه اساسی فرهنگ برای ما مشخص نشده است برخی مدیران اقدام فرهنگی را بیهوده می‌دانند برای همین سهم شهرداری را پرداخت نمی‌کنند یا به صورت حداقلی و با اصرار پرداخت می‌کنند؛ هیچ سازمانی نمی‌تواند بگوید سهم هزینه فرهنگی را به صورت کامل پرداخت کرده است.

وی تاکید کرد: باید دیدگاه افراد نسبت به هزینه فرهنگی عوض شود زیرا هزینه در امور فرهنگی به مثابه سرمایه گذاری است تا وقتی تصور ما بر هزینه کرد باشد حق السهم فرهنگی به سختی پرداخت می‌شود اما اگر دیدگاه مدیران برای هزینه در مسائل فرهنگی مانند سرمایه گذاری باشد مطمئناً نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کنند چرا که برنامه فرهنگی در دراز مدت به نتیجه می‌رسد.

اصلاح شهر باید از شهرداری آغاز شود

ملایی زمانی با اشاره به مشکلات موجود در شهرداری اهواز، اظهار کرد: شهرداری نمی‌تواند قبل از اصلاح خود، جامعه را تغییر دهد، اصلاح باید از درون شهرداری شروع شده و ابتدا باید دیدگاه مدیران نسبت به فرهنگ و موضوعات فرهنگی تغییر کند لذا باید مدیران نسبت به عملکرد خود در گذشته یک گام جدید بردارند و نگاه تازه‌ای به مسائل فرهنگی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در شهرداری و شورای شهر باید یک قرارگاه رسانه‌ای ایجاد شود تا موضوعات مختلف شهری در این قرارگاه مشخص و پس از آن به ترتیب اولویت در بازه‌های زمانی مشخص هر بار به یکی از آن‌ها پرداخته شود و با بمباران رسانه‌ای شهروندان نسبت به آن حساس شوند.

ساحل کارون یک ظرفیت عظیم فرهنگی است

عضو شورای اسلامی شهر اهواز اضافه کرد: اقدامات فرهنگی در مورد ساحلی و فضای سبز آن به دو بخش تقسیم می‌شود بخش اول آن اقداماتی است که آغاز و تکمیل شده‌اند، باید ببینم چه عناصری را می‌توانیم اضافه و اصلاح کنیم. بخش دوم هم قسمت‌هایی است که باید احداث شوند در این قسمت‌ها ابتدا باید به بخش‌های فرهنگی مانند نمازخانه‌ها، فرهنگسراها، نمایشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی تفریحی پرداخته شود.

وی ادامه داد: در این فضا خانواده‌ها برای مدت معینی خود و کودکان خود را در اختیار شهرداری قرار می‌دهند و بهترین فرصت برای انجام کار فرهنگی است این کار نیاز به ایده پردازی دارد تا بتوانیم فرهنگ شهری را به خصوص به کودکان آموزش دهیم، باید نیازسنجی لازم در این خصوص انجام شود و متناسب با آن برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

میدان جنگ افراد خواهان توسعه و افراد مانع توسعه

ملایی زمانی افزود: شرایط اهواز همانند میدان جنگ است در یک سمت میدان گروهی برای سلامت خود، جامعه و شهر به دنبال اصلاح وضعیت موجود هستند و در سمت دیگر گروهی هستند که از این بی بند و باری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجود در شهر استفاده می‌کنند و اجازه پیشرفت درست را نمی‌دهند، در حالی که ماهیت تفکر خود را آشکار نمی‌کنند، با سیاست خاص خود پیش می‌روند، برای اصلاح وضعیت، باید افراد خواهان اصلاح و توسعه مشخص و ماهیت موانع رشد شهری هویدا و با تلاش فرهنگی در جهت هوشیاری مردم تلاش کنیم.

وی با بیان موانع توسعه اهواز توضیح داد: تلاش‌های افرادی که خواهان هرج و مرج در شهر هستند فراوان است، آنها می‌دانند چه چیزی می‌خواهند، سوءاستفاده از شرایط اقتصادی و نیازهایی که مردم دارند به بازوان قدرتمند این گروه تبدیل شده است‌، به طور کلی موضوعاتی مانند سگ‌های بلا صاحب، زباله و فاضلاب نباید اصلاً در شهری مانند اهواز وجود داشته باشد اما به قدری این مشکلات را ایجاد و بزرگ کرده و تمام توجه و تمرکز به آن معطوف شده است که تصور می‌شود تمام مشکلات شهر اهواز همین است.

کد خبر 534957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.