لزوم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد با اشاره به حوادث گاز گرفتگی، گفت: استفاده از وسایل گرمایشی در فصول سرد سال نیازمند رعایت نکات ایمنی است.

عنایت الله راهنورد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی رعایت نکات ایمنی در استفاده از این وسایل الزامی است و شهروندان در صورت بروز هرگونه حادثه و نیاز به آتش‌نشانان می‌توانند با شماره تلفن ۱۲۵ تماس بگیرند.

وی افزود: پکیج‌های استاندارد خطری به همراه ندارند، اما افرادی که از بخاری و اتصالات گازی استفاده می‌کنند باید به قسمت اتصالات، لوله‌ها و خروجی لوله‌های دودکش توجه کرده و سرویس‌دهی لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد تصریح کرد: افراد برای انجام سرویس مسیر لوله بخاری می‌توانند در یک بطری ۲۵۰ سی‌سی، مقداری شن ریخته و نخی برای طبقات بالا تا سه متر و برای طبقات پایین تا شش متر به آن وصل کنند تا به لوله بخاری در واحد مسکونی برسد که با این کار از مسدود نبودن مسیر و احتمال لانه گذاری پرونده‌های فصلی اطمینان حاصل می‌شود؛ اگر لوله بخاری هنگام روشن بودن بخاری سرد باشد حتماً گرفتگی دودکش دارد و نیازمند سرویس است.

وی با بیان اینکه استفاده از کلاهک‌های H نیز برای ساختمان‌ها الزامی است تا گردش هوا صورت گرفته و گاز مونوکسید کربن خارج شود، گفت: ارتفاع دودکش‌ها از سطح جان پناه (دیوار اطراف پشت‌بام) در پشت بام‌ها باید یک تا یک و نیم متر بالاتر باشد، در حال حاضر پشت بام‌های فاقد جان پناه هم شناسنامه ایمنی ساختمان نخواهد گرفت.

راهنورد ادامه داد: در ساختمان‌های قدیمی که از بخاری استفاده می‌کنند ممکن است مار یا حیوانات فصلی در دودکش قرار گرفته باشد، از این رو هنگامی که درب آن را باز کردند باید به این نکته دقت داشته باشند تا حادثه‌ای رخ ندهد.

وی تاکید کرد: آبگرمکن ها باید به اندازه متراژ ساختمان با نظر کارشناس مربوطه خریداری شوند و بیشتر یا کمتر از آن نباشند زیرا در میزان اکسیژن محیط تأثیرگذار است و اگر فردی در حمام باشد دچار گاز گرفتگی و مرگ خواهد شد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد افزود: دهانه خروجی دودکش آبگرمکن و پکیج‌ها از داخل واحد مسکونی تا پشت بام باید ۱۵۰ میلی‌متر باشد که متأسفانه برخی به دلیل آسیب نرسیدن به فونداسیون ساختمان و دیوارهای بتنی، از داخل ساختمان این لوله را با دهانه ۹۰ میلیمتر و در پشت بام ۱۵۰ میلیمتر کار می‌کنند که خطر آفرین است و مردم باید دقت کافی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: استفاده از لوله‌های خم برای خروجی دودکش آبگرمکن از داخل ساختمان مناسب نیست. برای رعایت کامل ایمنی باید از لوله مستقیم از داخل ساختمان تا پشت بام استفاده کرد این مهم به ویژه در آبگرمکن های واقع در آشپزخانه‌های اپن یا حمام‌هایی که تهویه‌ای از سمت بیرون ساختمان ندارند اهمیت بیشتری دارد زیرا توجه نکردن به این موضوع موجب ایجاد خفگی می‌شود.

راهنورد با بیان اینکه ساختمان باید تهویه داشته باشد و درب‌های اتاق خواب حداقل حدود یک یا دو سانتیمتر از کف زمین فضای گردش هوا داشته باشد، تاکید کرد: هنگام خروج از منزل شمع بخاری روشن نباشد زیرا در صورت خاموشی موجب انتشار گاز می‌شود. بنابراین باید وسایل گاز سوز مثل بخاری و سماور به طور کامل خاموش شود که حتی با استارت کمپرسور یخچال، موجب انفجار خواهد شد؛ اگر این مورد هم رخ نداد اگر هنگام ورود به منزل بوی گاز استشمام شد نباید چراغ برق را روشن کنند.

وی با بیان اینکه نامناسب بودن اتصالات و نشت گاز از کنار شیلنگ بخاری باید بررسی شود، گفت: از یک شیر گاز سه انشعاب گرفتن برای وسایل گاز سوز مثل سماور، اجاق گاز و بخاری قطعاً نشست گاز دارد و ایمنی نیست و منجر به انفجار می‌شود اگر این حادثه هم رخ ندهد انتشار گاز مرگ را در پی دارد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد تصریح کرد: برای اطمینان از عدم نشتی گاز یک ابر با کف صابون روی دسته اتصال قرار داده شود اگر حباب ایجاد شده نشان از نشتی است و باید برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: از لوله‌های روکار گاز در منازل به عنوان گیره، سرکلید، میله بارفیکس، آویز گلدان و بند رخت استفاده نشود زیرا که لوله‌ها در اثر شکسته شدن در نقطه‌های جوش ممکن است نشتی داشته باشند پس فشار غیرعادی نباید روی لوله‌های گاز باشد.

کد خبر 534956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.