اینجا سامان است؛ شهری با امکانات ناچیز

شهر سامان نه آتش‌نشانی استانداردی دارد، نه به راحتی می‌تواند فضای سبز خود را حفظ کند؛ غرق‌شدگی جان گردشگران را می‌گیرد تا خدمات شهری ضعیف، پاشه آشیل اقتصاد این شهر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد و گسترش کالبدی شهر فرآیندی است که بر تمام ساختارهای شهر به طور مستقیم یا غیرمستقیم تأثیر می‌گذارد به همین دلیل چنانچه این فرآیند جریان درستی را طی نکند، اثرات نامطلوب بسیاری بر شهر و اجزای آن باقی می‌گذارد.

یکی از مهم‌ترین کاربرد شهرها، کارکرد خدماتی است که با توجه به کمبود امکانات و خدمات در نواحی روستایی مطرح بوده و منجر به وابستگی نواحی روستایی به شهرها شده است اما در شهر سامان مرکز شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری مردم با شهری مواجه هستند که از فضای سبز اندک و آتش نشانی فاقد تجهیزات کافی برخوردار بوده و سایر اماکن هم نصفه و نیمه خدماتی ارائه می‌کنند، این چنین شهر نشینی، روند مهاجرت را سرعت داده و مردم را بعد از گذشت سال‌‎ها از اطمینان ارائه خدمات در حوادث ناخوشایند دلسرد می‌کند.

غلامرضا چهلگردی سامانی رئیس شورای اسلامی شهر سامان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، بعضی از مشکلات فعلی این شهر را مطرح کرده است که در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

وضعیت آبرسانی فضای سبز در تابستان امسال چگونه بود؟

دو سالی است که به دلیل خشکسالی و کمبود آب در تابستان فضای سبز با تانکر آبرسانی می‌شود، چاه‌های آب شهری هم به همین دلیل در اختیار آبفا قرار گرفته تا آب شرب با مشکل مواجه نشود. در این مدت ساعات آبیاری از چهار تا حدود هشت صبح و بعضی ساعات عصر بود، آبرسانی با تانکر کامل نبود لذا تعدادی از درختان چندین ساله خشک و فضای سبز دچار آسیب شد.

فضای سبز شهری سامان چقدر است؟

سرانه فضای سبز شهر سامان از استاندارد کشور پایین‌تر و در حال حاضر حدود چهار و نیم هکتار است که در دو سال گذشته تقریباً نیم هکتار آن، از بین رفته است و این مهم یک تنش جدی است تنها یک چاه برای تأمین آب فضای سبز آن هم با تانکر در دست است که امکان لوله گذاری نیست. در گذشته قسمت‌هایی از مسیر این چاه لوله گذاری سنتی شده اما اتلاف آب دارد که برای صرفه‌جویی در مصرف آب، با تانکر آبرسانی شد؛ سال آینده هم با وجود پیش بینی خشکسالی، تنها از همین چاه می‌توان استفاده کرد.

راهکار تأمین آب پایدار برای فضای سبز چیست؟

پساب فاضلاب توسط آبفای شهری به فروش می‌رسد که سامان هم از این قائده مستثنی نیست و با توجه به انجام چند طرح سرمایه‌گذاری در شهر قرار است پساب به این طرح‌ها فروخته شود از طرفی قیمت پساب بسیار بالا است و شرایط مالی شهرداری‌های کوچک این اجازه را نمی‌دهد که بتوان پساب را خریداری کرد.

آبفای شهری هم باید از این طریق منبع درآمد داشته باشد و نمی‌تواند در این زمینه کمکی برای شهرداری باشد، به دلیل مشکل مالی، مدیریت شهری نمی‌تواند سراغ طرح مطالعاتی استفاده از پساب برود اما بهره‌برداری مجتمع فناوران بزودی محقق می‌شود که با توجه به اشرافیت این منطقه بر شهر می‌توان از پساب این مجتمع برای فضای سبز استفاده کرد.

بعد از مرتفع شدن مشکل فناوران، برای استفاده از پساب این مجتمع با آبفای شهری مذاکره خواهیم داشت تا از آب این بخش برای فضای سبز استفاده شود، این مجتمع از حدود ۲۰ سال پیش کلنگ زنی شده اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات به بهره‌برداری نرسید. در دوره گذشته شورا، با همکاری مدیریت شهری و راه و شهرسازی تقریباً مسئله مرتفع شده و احتمال دارد تا پایان امسال فناوران شروع به کار کند؛ بعد از آن در نهایت با طی فرآیندهای قانونی یک تا دو سال آینده از آب این بخش برای فضای سبز استفاده خواهد شد.

طرح انتقال آب از مجتمع فناوران برای مدیریت شهری چالش‌های کمتری دارد زیرا مشرف و نزدیک به شهر بوده و نیاز به پمپاژ ندارد که به صورت ثقلی هم امکان انتقال آب وجود دارد زیرا ارتفاع بالای مجتمع نسبت به شهر هزینه انتقال را بسیار کمتر خواهد کرد.

استفاده از پساب فاضلاب شهر سالانه حدود ۲۵۰ میلیون تومان برای شهرداری هزینه دارد که در توان مالی نیست از طرفی انتقال پساب، اجرای شبکه، پمپ و تملک اراضی مسیر از دیگر مشکلات خواهد بود که هزینه بسیار سنگینی دارد، این طرح‌ها برای شهرداری شهرهای کوچک مثل سامان که منابع درآمدی ندارند عملاً امکان پذیر نیست؛ انعقاد تفاهم نامه در سطح ملی بین آب و فاضلاب و وزارت نیرو و مساعدت سازمان همیاری شهرداری در استان، می‌تواند از راه‌های کمک کننده باشد زیرا در شرایط بحرانی کم آبی، پایدارترین آب برای فضای سبز همان پساب فاضلاب است.

امکانات و کمبودهای آتش نشانی شهر چیست؟

در شهر سامان مرکز شهرستان سامان یک واحد آتش نشانی فعال است که دارای دو دستگاه خودرو سنگین و سبک است. با توجه به گردشگر پذیر بودن سامان و حوادثی که رخ می‌دهد این امکانات نیازمند تقویت است.

خودروهای سنگین آتش نشانی هم از نظر امکاناتی ضعیف بوده و تعداد خودروها نیز اندک است که درخواست لازم داده شده زیرا در تابستان حریق مزارع و باغات وجود دارد و قطعاً بسیاری جاها امکان حضور خودروهای آتش نشانی نیست پس یک خودروی بزرگ و پیشروی کمک‌دار و یک خودروی سبک‌تر الزامی است که تاکنون پیگیری‌ها بی‌نتیجه بوده است؛ قیمت یک خودروی آتش‌نشانی در حال حاضر بیش از سه میلیارد تومان است که کل بودجه شهرداری در سال جاری ۱۱ میلیارد تومان بوده و هنوز محقق نشده، آن هم ۶۰ درصد صرف هزینه‌های جاری و مابقی هزینه‌های عمرانی خواهد بود لذا با این بودجه امکان خرید خودرو نیست.

در حوادثی مانند حریق مزارع، غرق‌شدگی و تصادفات جاده‌ای حضور آتش نشانی ضرورت دارد اما متأسفانه آتش‌نشانی سامان ست هیدرولیک ندارد که چند سالی می‌شود مدیریت شهری پیگیر این امر است اما هنوز محقق نشده و برای حوادث تصادفات و نجات جان مصدومان داخل خودرو، نیاز است.

قیمت این ست حدود ۷۰۰ میلیون تومان است تاکنون هم از استانداری و مدیریت بحران استان پیگیر کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد؛ این واحد آتش نشانی ست نجات غریق هم ندارد این در حالی که است که هلال احمر شهر هم این تجهیزات را ندارد. در سامان که در مجاورت رودخانه زاینده رود واقع است، سالانه ۲۰ تا ۳۰ حادثه غریق رخ می‌دهد.

چه خدماتی در حوادث غرق‌شدگی انجام می‌شود؟

هیأت ورزشی نجات غریق ورزش و جوانان یک قایق رفتینگ و لباس مورد نیاز خریداری کرده و در حوادث آنها کمک رسان هستند، باشگاه‌های رفتینگ هم در این زمینه کمک کننده هستند که گاهی به دلیل مسائل فرهنگی تعطیل می‌شوند. نباید با مشاهده یک ناهنجاری صورت مسئله را پاک کرد زیرا همین باشگاه‌ها در حوادث عریق نجات جان افراد را رقم می‌زنند پس باید دستگاه‌های نظارتی، نظارت لازم را داشته باشند، نمی‌توان ورزش را تعطیل کرد که اتفاقاً بهترین مکان برای رفتینگ همین منطقه است؛ اگر این باشگاه‌ها در صحنه حادثه مستقر باشند بسیار مؤثر است زیرا در نجات غریق، نیم ساعت اول لحظات طلایی و نجات دهنده است بعد از آن باید دنبال جسد بود.

امدادرسانی حوادث ساختمان‌های بلندمرتبه به چه شکل است؟

تعداد ساختمان‌های بلند مرتبه شهر سامان در حال گسترش است به شکلی که در حال حاضر ساختمان با ارتفاع ۳۰ متر وجود دارد اما پله خودروی آتش نشانی شش متر ارتفاع دارد، و نردبان بلند مرتبه هم موجود نیست اگر حادثه‌ای رخ دهد عملاً امداد رسانی غیرممکن می‌شود؛ آتش نشانی شهر دو نیروی رسمی دارد و دو نیروی دیگر شرکتی هستند اگر مشکلی برای این نیروهای شرکتی پیش آید مسائلی برای مدیریت شهری به همراه دارد.

نیروهای رسمی تخصص‌های کافی دارند برای نیروهای شرکتی هم دوره آموزشی برگزار شده اما نیروی غواص در آتش‌نشانی نیست که هیأت ورزشی نجات غریق حدود ۱۹ نیروی متخصص دارد و در این حوادث حضور دارد.

مشکل جذب نیرو در آتش‌نشانی چیست؟

باید مجوز از سوی وزارت کشور داده شود که متأسفانه موضوع استخدامی هم چند سالی است ممنوع شده، سال گذشته یک نیرو جذب شده اما حداقل چهار نیروی دیگر نیاز است زیرا موضوع امنیت مردم در حوادث مطرح است.

برای فراهم سازی امکانات در آرامستان چه تدابیری اتخاذ شده است؟

پنج سال گذشته با تکمیل آرامستان قدیمی شهر، آرامستان جدید در زمینی به مساحت حدود ۲۹ هکتار که از راه و شهرسازی به شهرداری واگذار شد راه اندازی شد؛ قسمت‌‎هایی از آن قطعه‌‎بندی و بلوک‌بندی شده که مراسم ترحیم در این بخش برگزار می‌شود.

در ابتدا هیچ امکاناتی در این آرامستان نبود که با کمک خیرین یک سرویس بهداشتی راه اندازی شد، عملیات اجرایی غسالخانه جدید نیز از فروردین سال جاری آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تأسیسات آن هم اجرا شده برای این غسالخانه تاکنون حدود ۶۰۰ میلیون تومان از محل کمک‌های خیرین هزینه شده است.

حدود ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است که در این زمینه با خیرین رایزنی خواهیم داشت تا تکمیل شود و تا دو ماه آینده به بهره برداری برسد، تا آن زمان فوتی‌ها در غسالخانه قبلی شهر غسل داده می‌شوند که فرسوده بوده و در فاصله بین دو آرامستان قرار دارد، غسالخانه جدید دارای ۴۰۰ مترمربع زیربنا بوده که سالن‌های شست و شو برای خانم‌ها و آقایان، سالن انتظار و سردخانه آن در حال احداث است.

نیروهای غسال و غساله شرکتی هستند و حفاری هم با دایره متوفیات شهرداری است تنها خاکسپاری توسط وابستگان متوفا انجام می‌شود؛ ۲۵ هکتار دیگر به فضای آرامستان الحاق و بینی شده تا حدود ۵۰ سال آینده مشکلی برای فضای آن وجود نداشته باشد.

دسترسی جاده منتهی به آرامستان چگونه است؟

جاده دسترسی دو بانده خواهد شد، پارکینگ هم تأمین و شن‌ریزی شده اما آسفالت نیست زیرا مساحت آن حدود ۲۰ هزار مترمربع است که هزینه آسفالت آن حدود چهار میلیارد تومان بوده و نیازمند تأمین اعتبار است، فضای سبز هم تا حدودی ایجاد شده که در قدم‌های بعدی ساماندهی خواهیم کرد.

معمولاً تردد مردم به آرامستان با وسایل شخصی افراد بوده، در شرایط کرونا امکان ارائه خدمات نیست اما قبل از آن دو مینی‌بوس واحد در روزهای پنجشنبه که مراسم انجام می‌شد برای مردم پیش‌بینی شده بود.

کد خبر 534790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.