هوشمندسازی شهرها و چالش‌های پیش رو

یک دکترای شهرسازی گفت: اعتماد میان بدنه مدیریت شهری و شهروندان و در نظر داشتن آموزش‌های شهروندی برای همه اقشار به ویژه کودکان، نقش مهمی در استفاده صحیح از امکانات و تجهیزات فناورانه دارد.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فراهم آوردن زیرساخت‌های فناورانه، فرهنگی و اجتماعی بخش مهمی از فرآیند هوشمند سازی شهر است که باید در یک روند مشخص و هدف دار مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در حوزه فناوری و فراهم آوردن تجهیزات فناورانه، اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های مختلف شهری انجام شده، که کافی نیست و نیاز است اقدامات بیشتر و بنیادی‌تری انجام شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: شهرداری و سایر نهادهای شهری طی سال‌های گذشته در راستای الکترونیکی شدن فرآیندهای کاری اقداماتی انجام داده‌اند که درخور تقدیر است اما هوشمندسازی باید در سطح وسیع‌تری مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت شفافیت اطلاعات، تصریح کرد: در فرآیند هوشمندسازی نیاز است ارتباط میان سازمان‌های مختلف برقرار شود و نهادها در حوزه‌های مختلف شهری بتوانند اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که در این راستا باید موانع قانونی برطرف و زیرساخت‌ها و بسترهای مورد نیاز پیش بینی شود.

قلمبر دزفولی ادامه داد: فرهنگ سازی و آموزش نیز نقش بسیار مهمی در هوشمند شدن یک شهر دارد و بدین منظور نیاز است شهروندان از همان کودکی آموزش‌های لازم را ببینند.

وی اظهار تصریح کرد: نظام فرهنگی و اجتماعی هر شهر بنا بر ویژگی‌های قومی و جمعیتی آن شهر قطعاً متفاوت است که این مهم باید در فرآیند هوشمندسازی مورد توجه قرار بگیرد، حتی در فراهم آوردن بسترهای فناورانه نیز باید ویژگی‌های بومی هر کشور مورد توجه باشد، در حالی که امروزه بیشتر برنامه‌ها یکسان است که این خود منجر به بی ثمر ماندن طرح‌های هوشمندسازی می‌شود.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: اعتماد میان بدنه مدیریت شهری و شهروندان و در نظر داشتن آموزش‌های شهروندی برای همه اقشار به ویژه کودکان، نقش مهمی در استفاده صحیح از امکانات و تجهیزات فناورانه دارد، زیرا با وجود بسیاری از امکانات، در برخی موارد افراد آگاهی لازم را ندارند و نمی‌توانند استفاده بهینه‌ای از نرم افزارها و تجهیزات در نظر گرفته شده، داشته باشند.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی باید به طور جامع و در همه ابعاد مورد توجه باشد، گفت: اصلاح ساختارهای فرهنگی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که مرتبط با فرهنگ شهری است و برنامه ریزی برای آن در بازه‌های زمانی مشخص امکانپذیر است.

این دکترای شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی در حوزه اجتماعی و فرهنگی با چالش‌هایی روبرو است و نیازمند همکاری مؤثر سایر نهادها مثل آموزش و پرورش نیز است که این خود لزوم توجه به مدیریت یکپارچه شهری را دو چندان می‌کند.

کد خبر 534675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.