اسلامی: توسعه فناوری‌های هسته‌ای الزامی برای پیشرفت کشور است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: توسعه فناوری‌های پیشرفته بویژه علوم و فناوری هسته‌ای الزامی برای توسعه و پیشرفت کشور است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، محمد اسلامی امروز -چهارشنبه ۱۹ آبانماه- با حضور در نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور با عنوان «در مسیر پیشرفت» که به مناسبت ۱۳ آبان و هفته استکبار ستیزی به مدت یک هفته در محل لانه جاسوسی برگزار شد، از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه بازدید به عمل آورد و با جمعی از دانش آموزان و دانشجویان بازدیدکننده در خصوص تصور آنها از گستره فعالیت‌های صنعت هسته‌ای، علایق و لزوم تلاش‌های علمی آنها گفت‌وگو کرد.

وی در این بازدید با تاکید بر اینکه توسعه فناوری‌های پیشرفته بویژه علوم و فناوری هسته‌ای، الزامی برای توسعه و پیشرفت کشور است، اظهار گفت: دنیای استکبار به هیچ وجه نمی‌پذیرد که ما بدون تبعیت از آنها و به طور مستقل بر اساس دانش بومی نیروهای علمی و پژوهشگران متعهد خودمان در این عرصه‌ها حضور پیدا کنیم و در مسیر پیشرفت گام برداریم. دشمنان ایران اسلامی این تلاش گسترده و جهاد گونه را که برای ایجاد قدرت علمی و فناوری کشورمان صورت می‌گیرد، بر نمی‌تابند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: به همین دلیل طی ۵۰ سالی که سازمان انرژی اتمی ایران ایجاد شده است، نه قبل و نه بعد از انقلاب اسلامی کمکی به ایران نکرده اند تا بتوانیم در این مسیر به فناوری دست پیدا کنیم. از این مهم‌تر اینکه همواره تلاش کرده اند تا در اجرای همان ظرفیت‌هایی که مورد تاکید قوانین بین‌المللی است، ممانعت ایجاد نمایند. آنها نه تنها از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایتی نکرده اند بلکه تخریب و مزاحمت ایجاد می‌کنند و از هیچ توطئه و حرکت ظالمانه‌ای دست بر نمی‌دارند. استکبار جهانی با شهادت دانشمندان ما سعی کرده‌اند مسیر پیشرفت ما را مسدود کنند اما به لطف الهی این امر باعث شد تا ایمان دانشمندان هسته‌ای و مدیران اجرایی ما قوی‌تر شود و با جدیت هرچه بیشتر حرکت جهشی در علوم و فناوری نوین انجام گیرد.

اسلامی تصریح کرد: ما مسئولیت داریم تا تأثیرات و نقشی که فناوری هسته‌ای می‌تواند در زندگی مردم داشته باشد را بیش از پیش گسترش دهیم و به مردم معرفی کنیم. از مهمترین این تأثیرات می‌توان به بخش‌های محیط زیست و اکوسیستم، کشاورزی، صنعتی و بخش سلامت اشاره کرد که این اقدامات باید بیش از پیش گسترش یابد و تأثیر آنها در زندگی مردم تبیین شود.

وی افزود: این دستاوردها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای است که هر کشور پیشرفته‌ای به محض دستیابی به آنها تلاش می‌کند تا عموم مردم بتوانند ارزش و اهمیت فناوری را در زندگی روزمره حس کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: لازم است بیشتر به علوم و فناوری هسته‌ای بپردازیم و آن را گسترش دهیم تا تصور نشود صنعت هسته‌ای فقط غنی سازی است؛ غنی سازی بخش کوچکی از کل این فرایند است. انشا الله با تلاش‌های گسترده‌ای که صورت می‌گیرد، روز به روز مردم بیشتر شاهد تأثیرگذاری این فناوری در زندگی خود خواهند بود.

لازم به ذکر است در این نمایشگاه بخشی از دستاوردهای مهم و قابل عرضه صنعت هسته‌ای کشور از جمله در حوزه‌های کاربرد پرتوها، کشاورزی هسته‌ای، سانتریفیوژهای صنعتی و پزشکی، رادیو داروهای تشخیصی و درمانی، لیزر پزشکی جراحی پروستات، چرخه سوخت هسته‌ای، تولید آب سنگین و دوتره، تولید کیک زرد، مجتمع سوخت، ژئوفیزیک هوابرد، گداخت هسته‌ای و نیروگاه اتمی بوشهر به همراه زنجیره ۱۰ تایی سانتریفیوژ IR1، ماکت آبشار سانتریفیوژ، کیت غربالگری، ماکت واحد تولید استون دوتره، ماکت فناوری کوانتوم و اندازه گیرهای هسته‌ای چگالی سنج، سطح سنج و اسکنر برج‌های تقطیر در صنایع پتروشیمی به نمایش در آمد.

کد خبر 534599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.