پورمحمدی: نباید برخی القائات سبب ایجاد مشکل در مسیر مذاکرات شود

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز گفت: در حال حاضر اختلاف و تردید افکنی و القاء شبهه، سمی برای دولت جهت حضور در مذاکرات است و قوانین مجلس نیز بر همین محور باید تنظیم شود.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در یادمان هشتمین سالگرد درگذشت حبیب الله عسگراولادی با بیان اینکه متأسفانه آستانه تحمل ما در برخی موارد کم شده و از همین رو آسیب‌پذیر هستیم، اظهار کرد: آقای عسگراولادی حلیم بود و حلم و صبوری وی را اهل تعامل و گفتگو کرده بود پرهیز از قهر و کنار زدن دیگران و خواستن عرصه برای نزدیکان هرگز در زندگی ایشان دیده نمی‌شد. عسگراولادی نگاه بارز و روشنی داشت و از افراط‌وتفریط به دور بود.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز فقدان ذهن منسجم و انضباط تشکیلاتی را به‌عنوان یکی از آسیب‌های جدی کشور برشمرد و یادآور شد: بااینکه آقای عسگراولادی نماد یک جریان سنتی بود ولی از فعالیت تشکیلاتی که ویژگی دنیای مدرن بود به‌خوبی بهره می‌برد و در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی گذشته و حال و آینده را در نظر می‌گرفت.

وی بابیان اینکه انقلاب دستاوردهای بسیاری داشته که نباید آن‌ها را نادیده گرفت افزود: باید در حوادث و فرازوفرودها و نوسانات اجتماعی و سیاسی فضاسازی نادرست بر واقعیات غلبه نکند و نباید به خاطر کمبودها، دستاوردهای انقلاب به فراموشی سپرده شود و مغلوب شبهات و القائات و جنگ روانی شویم، باید حواسمان جمع باشد تا درست تصمیم بگیریم.

پورمحمدی با تشریح بخشی از دستاوردها نظام اظهار کرد: عده‌ای جسورانه به انکار واضحات می‌پردازند و از خلأ عدم‌حمایت ما از دستاوردها استفاده می‌کنند. فضای کمبود نگاه، ایده و اطلاعاتی که باید به جامعه داده شود سبب تشدید این امر شده است.

وی ادامه داد: اگر در ابتدای انقلاب از آزادی، امنیت و حمیت ملی سخن گفتیم در حد ممتازی آن را به دست آوردیم به‌طور نمونه در فضای کنونی کشور اگر انتقاداتی به دولت سیزدهم می‌شود باوجود عمر کوتاه این دولت و عدم انطباق این انتقادات خود نشانگر آزادی بیان است.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه آزادی قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست، اظهار کرد: اکنون قوه قضائیه بااقتدار و آزادی مقابل متخلفان می‌ایستد و مجلس نیز به همین ترتیب البته انتقاداتی وجود دارد اما نباید این نقدها موجب تضعیف عملکرد این نهادها و قوا شود. استقلال در کشور ما بسیار زیاد است به‌طوری‌که امروز به خاطر حفظ استقلال در حوزه بین‌الملل موردنقد قرار می‌گیریم، مردم‌سالاری دینی از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب است اکنون تحریم‌های ظالمانه‌ای توسط جهان سلطه بر جمهوری اسلامی اعمال می‌شود و مشکلاتی نظیر ضعف در تصمیم‌گیری داخلی نیز ما را با مشکلاتی روبرو ساخته اما نباید دستاوردهای نظام را کوچک شمرد و مشکلات را بزرگنمایی کرد.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی آن به اهمیت همفکری و کمک به دولت، افزود: هر فرد با هر رویکرد و جناح سیاسی برای حل مشکلات به میدان بیاید، دولت قصد انجام مسئولیت خود را دارد و همه باید به او کمک کنیم البته برخی از عزل و نصب‌ها موردپسند نیست اما نباید از کمک به دولت غافل شد تا دولت از این مراحل سخت عبور کند دولت هم باید در تصمیم‌گیری‌ها از خرد جمعی و تجربه پیشینیان بهره ببرد و در کنار جوان‌گرایی از تجربه و همفکری پیشکسوتان استفاده کند.

پورمحمدی با اشاره به تصمیم دولت در حوزه مذاکرات برجام به‌عنوان فرصتی برای استفاده از منافع حداقلی در این سند بین‌المللی، گفت: باید در مقابل ظلم و جنایت فاحش طرف مقابل بایستیم در حال حاضر اختلاف و تردید افکنی و القا شبهه، سمی در برابر دولت برای حضور در مذاکرات است دولت باید با اتکا به همبستگی ملی وارد مذاکرات شود و قوانین مجلس در این زمینه نیز بر همین محور باید صورت بگیرد.

وی با اشاره به ظلم‌های ابرقدرت‌ها در برجام؛ خواستار عدم اختلاف‌افکنی در مسیر مذاکرات شد و افزود: نباید برخی از القائات سبب ایجاد مشکل در مسیر مذاکرات و احقاق حق مردم شود، برجام در حکم انتخاب بین بد و بدتر است و یک مجموعه هوشمند باید جسارت انتخاب بد را داشته باشد تا گرفتار بدتر نشود.

این فعال سیاسی از مردم‌سالاری دینی به دستاورد بزرگ نظام یاد و با آسیب‌شناسی کنش‌های سیاسی در هنگام انتخابات تأکید کرد: کنش سیاسی جامعه ما معیوب است و به همین علت بعد از انتخابات افراد معمولاً مطالبه از سوی جریان‌ها از آن‌ها صورت نمی‌گیرد و این‌یکی از مشکلات مبنایی ماست. اعتماد عمومی و آرامش سیاسی صورت می‌گیرد اما در ایران انتخابات در پاره‌ای از موارد امیدوارکننده نیست، مشارکت پایین در انتخابات اخیر جای تأمل دارد.

وی افزود: باید نقش احزاب در مدیریت سیاسی کشور مشخص شود کار تشکیلاتی نماد مردم‌سالاری است که به‌صورت شکل و یا بدیل آن باید صورت بگیرد؛ اکنون وجود و شکل‌گیری احزاب گوناگون نوعی آشفتگی درکنش سیاسی است و کشوری که مبتنی بر رأی مردم است باید از استحکام اجتماعی و امید برخوردار باشد و اکنون باید نسبت به تحقق آن در کشور اقدام کرد.

پورمحمدی با آسیب‌شناسی رفتارهای سیاسی نظیر عدم پاسخگویی افراد در قبال تصمیمات و فعالیت‌های خود در امور اجرایی و مانند آن به‌ضرورت حضور احزاب دارای سابقه و به‌ویژه مؤتلفه اسلامی در میدان تأکید کرد و گفت: انقلاب اسلامی قرار بود در قله تفکر و عقلانیت حرکت کند این عقلانیت باید در فضای کشور اشباع شود و این نقیصه‌ای است که باید با امید و صبر آن را محقق ساخت.

منبع: ایسنا

کد خبر 534593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.