تخصیص  ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی در اراک

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی و مکانیزه اختصاص داده شده که باید برای هزینه کرد آن برنامه کارشناسی و اجرایی، ارائه و تا پایان سال اقدام عملیاتی صورت گیرد.

عباس خسروانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مشکل کمبود پارکینگ در شهر اراک مشکل امروز و دیروز نیست، اظهار کرد: افزایش خودروها در سطح شهر، ساخت و ساز خانه‌ها و مراکز خرید، باعث شده تا علاوه بر ایجاد مشکلات آلودگی هوا و ترافیک، مشکل کمبود پارکینگ نیز ایجاد شود.

وی تصریح کرد: طبق علم شهرسازی مدرن، نباید در مراکز شهری پارکینگ تأسیس کرد، چرا که افزایشِ پارکینگ‌های درون شهری به معنای دعوت خودروهای شخصی بیشتر به خیابان‌ها است و زمانی که تعداد خودروهای شخصی در شهر افزایش پیدا کند، باید محل پارک نیز برای آن‌ها پیش بینی شود، لذا پارکینگ‌های درون شهری باید به اطراف حلقه مرکزی شهر انتقال پیدا یابد تا شهروندان خودروهای شخصی خود را از مرکز شهر دور و در آن اماکن پارک کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: باید به جای افزایش تعداد پارکینگ‌ها در مرکز شهر، زیر ساخت‌های مرتبط با حمل و نقل عمومی را به سمت مراکز عمومی شهر مانند مراکز تجاری، خدماتی، درمانی و اداری افزایش داد.

وی تاکید کرد: مراکز خرید باید موظف شوند که فضای کافی برای پارکینگ مشتریان و افراد شاغل در این مراکز احداث کنند به گونه‌ای که در خیابان‌های اطراف مراکز ترافیک ایجاد نشود.

خسروانی با بیان اینکه در شهر اراک نیازمند احداث پارکینگ هستیم، گفت: باید توجه کرد که ایجاد پارکینگ‌های عمومی جدید مستلزم صرف هزینه‌های زیاد است، از این رو تعیین مکان بهینه آنها به شیوه‌ای که همه شهروندان به نحو مؤثر از آن بهره‌مند شوند، ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: شهرداری باید با اعمال ضوابط و معیارهای مؤثر در مکان‌یابی پارکینگ‌ها همچون فاصله از مراکز جاذب سفر، شبکه معابر، هزینه تملک زمین و کیفیت ابنیه و کاربری‌های مناسب احداث پارکینگ و…، سعی کند که محل‌های بهینه‌ای برای احداث پارکینگ در منطقه مطالعاتی با استفاده از GIS مشخص کند و از موجودی حساب درآمد اختصاصی خود یعنی حساب «درآمد ناشی از عدم امکان تأمین پارکینگ» که هر روز از ارزش آن کاسته می‌شود، بهره برداری کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: عوارض تأمین پارکینگ با عنوان درآمد ناشی از عدم امکان تأمین پارکینگ پس از واریز به حساب تمرکز درآمد اختصاصی شهرداری، بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودی به صورت صد در صد تخصیص یافته محسوب و به حساب شهرداری واریز می‌شود تا صرفاً در ردیف اعتباری اختصاصی با عنوان «احداث پارکینگ» هزینه شود.

کد خبر 534402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.