۲۶۰ میلیون متر مکعب آب به سدهای کشور وارد شد

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب از ابتدای سال آبی جاری وارد ۱۹۸ سد بزرگ کشور شده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، فیروز قاسم زاده، اظهار کرد: در حالی که بیش‌ترین بارش در بارش‌های اخیر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اتفاق افتاد، کمترین میزان بارش در استان‌های غرب و جنوب غرب که منشأ تولید رواناب‌های سطحی هستند، ثبت شد.

وی افزود: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که عمده مخازن سدهای کشور در استان‌های غربی و جنوب غربی قرار گرفته‌اند.

این مقام مسؤول بخش آب کشور با اشاره به بارش مناسب برف در البرز مرکزی ادامه داد: این موضوع در تأمین آب شرب پایتخت اهمیت دارد.

به گفته قاسم زاده در مجموع بارش‌های ۹ استان بیش از متوسط بلند مدت بوده و بیشترین رشد نیز به استان‌های کرمان، قم و یزد اختصاص داشته است.

مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ درصد مخازن آب‌های کشور پر شده است، افزود: ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد ۱۹۸ سد بزرگ کشور شده است.

وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب در کشت‌های پاییزه اظهار امیدواری کرد ظرف هفته آینده شاهد بارش‌های خوبی به ویژه در استان‌های غربی کشور خواهیم بود.

امروز مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش بینی بارش در برای شمال، شمال غرب و غرب کشور در هفته منتهی به ۲۸ آبان را داشت.

این مؤسسه پیش‌بینی متوسط / بیشینه بارش حوضه‌های آبریز اصلی در هفته منتهی به ۲۸ آبان ماه را نیز اعلام کرد.

بر این اساس، متوسط و بیشینه بارش‌ها در هفته دوم منتهی به ۲۸ آبان ماه در حوضه آبریز دریای خزر به ترتیب ۱۱.۸ میلیمتر و ۸۴.۵ میلیمتر پیش‌بینی شده است.

برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوسط بارش ۱۰.۳ و بیشینه ۵۱.۹ میلیمتر بارندگی پیش‌بینی می‌شود و حوضه آبریز فلات مرکزی دارای متوسط بارشی ۱.۲ و بیشینه ۱۶.۱ میلیمتر بارندگی خواهد بود.

در حوضه آبریز قره قوم متوسط بارش یک دهم و بیشینه ۲.۹ میلیمتر بارندگی خواهد بود. همچنین در حوضه آبریز مرزی شرق با متوسط بارشی صفر و بیشینه سه دهم میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان متوسط بارشی چهار و با بیشینه ۴۱.۴ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 534395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.