مأرب در یک قدمی آزادی

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

درخواست اتحادیه اروپا از تل‌آویو برای توقف شهرک‌سازی‌ها

مقام‌های اتحادیه اروپا بار دیگر خواستار توقف شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری شدند.

نمایندگان اتحادیه اروپا در شورای امنیت بامداد سه‌شنبه گفتند: «از اسرائیل می‌خواهیم طرح‌های ساخت واحدهای شهرک‌سازی جدید را متوقف کند.»

نمایندگان اتحادیه اروپا در این شورا همچنین تاکید کردند: «معرفی شش سازمان فلسطینی توسط اسرائیل به عنوان گروه‌های تروریستی مایه نگرانی شدید است.»

پیش از این نیز مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی در مصاحبه با یک پایگاه خبری گفتند که کاخ سفید در حال فشار آوردن به کابینه تل‌آویو است تا نسبت به شهرک‌سازی در کرانه باختری، خویشتن‌داری کند.

شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در دوره ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، شاهد جهش چشم‌گیری بود به طوری که تل‌آویو، مطابق با گزارش منابع صهیونیستی، در سال ۲۰۲۰، ۱۲۱۵۹ واحد صهیونیست‌نشین جدید احداث کرد که این تعداد واحد از سال ۲۰۱۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیست و سوم دسامبر سال ۲۰۱۶ قطعنامه ۲۳۳۴ را به منظور پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین تصویب کرده است.

در این قطعنامه ضمن تأکید بر عدم مشروعیت شهرک‌های سازی‌های رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷، از تل‌آویو خواسته شده که به شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری از جمله قدس شرقی پایان دهد.

افتتاح سد ایلیسو در نزدیک مرزهای عراق توسط اردوغان

رئیس جمهور ترکیه روز شنبه یک سد و یک نیروگاه تولید برق در جنوب شرقی این کشور و نزدیک مرز با عراق را افتتاح کرد.

سد ایلیسو یک سد سنگی با سطح بتنی بر روی رودخانه دجله نزدیک روستای ایلیسو و در امتداد مرز استان‌های «ماردین» و «شرناق» ترکیه است. این سد یکی از ۲۲ سد پروژه جنوب شرقی آناتولی است و هدف آن تولید برق، کنترل سیل و ذخیره آب است. ساخت این سد در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و ابتدا انتظار می‌رفت تا سال ۲۰۱۶ تکمیل شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مراسم افتتاح این سد گفت: «ما باید از تمام توان بالقوه خود برای محافظت از کشورمان برابر بحران غذایی ناشی از خشکسالی و به طور مشابه برابر بحران انرژی که به طور فزاینده قابل مشاهده است، استفاده کنیم.»

ورود یگان‌های نیروی زمینی عربستان به امارات

رسانه‌های امارات تصاویری از ورود یگان‌های نیروی زمینی عربستان به خاک امارات منتشر کرد.

بدین ترتیب ورود یگان‌های نیروهای سعودی به امارات برای مشارکت در کنار نیروهای زمینی امارات در رزمایش "المصیر واحد/۱ که سه هفته برگزار می‌شود، تکمیل شده است.

بر اساس این گزارش، رزمایش مذکور با هدف تقویت پیوندهای همکاری نظامی دفاعی مشترک و تبادل دانش و تخصص نظامی بین دو کشور از طریق مراحل مختلف آموزشی، در چارچوب طرح‌ها و برنامه‌های مشترک نیروی زمینی امارات و همتای سعودی آن برگزار می‌شود.

همکاری امارات و عربستان تنها به یک زمینه محدود نمی‌شود، دیدارها و ارتباطات مستمر شامل هماهنگی نظامی، همکاری‌های اقتصادی و بحث در مورد مسائل سیاسی و پرونده‌های دارای اولویت برای رهبران دو طرف است.

انصارالله: آزادسازی مأرب قطعی است

محمد البخیتی عضو ارشد شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله با اشاره به پیشروی گسترده ارتش یمن در مأرب اعلام کرد که بسیاری از اهالی این استان از نیروهای ارتش یمن استقبال کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه «تلفات در صفوف نیروهای دشمن در نبرد مأرب زیاد شده است»، افزود: «پیشروی ارتش یمن از جنوب بدین معناست که مواضع نیروهای منصور هادی در مأرب در تیررس ماست».

عضو ارشد شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله از حضور افسران کشورهای غربی در کنار نیروهای ائتلاف سعودی در نبرد مأرب خبر داد و خاطرنشان کرد: شهر مأرب همچنان تحت اشغال نیروهای ائتلاف سعودی است.

البخیتی تأکید کرد: مردم مارب خود را برای آزادسازی بقیه مناطق تحت سیطره ائتلاف سعودی آماده می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: دست ما برای صلح همچنان دراز خواهد بود و برای تحقق این امر باید تجاوزات و محاصره متوقف شود. همه می‌دانند که آزادسازی مارب حتمی است و تنها موضوع زمان باقی مانده است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تهدید به مرگ شد

یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در آغاز نشست حزب "آینده‌ای هست"، گفت: این هفته این پیام را دریافت کردم که "یائیر لاپید، امیدوارم امروز از سرطان بمیری، تو دقیقاً مثل هیتلر هستی. به زودی یک گلوله از سمت من و یا شخص دیگری دریافت خواهی کرد". همسرم نیز این پیام را دریافت کرد که "تو و یائیر لاپید مستحق عذاب و مجازاتی از سمت خداوند هستید، امیدوارم خداوند از شما انتقام بگیرد".

وی افزود: خطر این نیست که سیاستمداران بیشتری به قتل برسند، شنیدن چنین چیزی وحشتناک است، خطر بزرگ این است که ما به این واقعیت تبدیل شویم، این خشونت در تمامی زمینه‌های زندگی ما نفوذ می‌کند در خیابان‌ها و مدرسه‌ها و اگر الان با هم آن را متوقف نکنیم، به یک جامعه خشن و مملو از نفرت تبدیل خواهیم شد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ما در لبه پرتگاه قرار داریم، در واقع کل جامعه اسرائیل در لبه پرتگاه هستند، ما باید این وضعیت را قبل از هر چیزی در این ساختمان یعنی در کنست متوقف کنیم.

کد خبر 534327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.