راه‌اندازی سامانه «مردم‌شهر» برای پرهیز از روابط سیاسی و شخصی در انتصابات

شهردار کرمان گفت: با راه‌اندازی سامانه «مردم‌شهر» و انتخاب افراد شایسته، دیگر روابط سیاسی و شخصی در انتصابات ملاک نیست.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، سعید شَعرباف تبریزی در جلسه‌ای با حضور جمعی از مدیران شهرداری به منظور معرفی سامانه ارتباط مردمی «مردم‌شهر»، با بیان اینکه در راستای شهرداری الکترونیک، موضوع «شهروند سپاری» را در پیش گرفته‌ایم، اظهار کرد: ارتباط سیستمی با مردم در حوزه فرآیندهای شهرسازی و اداری، بخش اصلی و کارکردی شهرداری است.

وی با بیان اینکه عملکرد این حوزه به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان بازمی‌گردد و بخشی از خدمات حوزه‌های مختلف ازجمله خدمات شهری نیز قابلیت الکترونیکی‌شدن را دارد، افزود: این قابلیت در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز قابل اجرا است.

شهردار کرمان با تأکید بر اینکه در سامانه‌های شهری بعضی از فرآیندها باید خلاصه شود تا نیاز به مراجعه حضوری به حداقل ممکن برسد، ادامه داد: این امکان به لحاظ ساختاری، رضایت اجتماعی ایجاد می‌کند.

وی به سامانه شهری ۱۳۷ اشاره کرد و آن را زمینه‌ای برای ارائه نظرات مردمی دانست و گفت: از مهمترین اقدامات، تغییر ساختار پاسخ‌گویی در ۱۳۷ است.

وی تصریح کرد: هرچند در حال حاضر، مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ در مورد معضلات شهری نظرات خود را بیان کنند، اما در فاز بعدی، عملکرد و نحوه پاسخ دادن به مردم تغییر پیدا می‌کند و محدودیت‌های پیشِ رو برداشته می‌شود.

شهردار کرمان در ادامه، ضلع مکمل ارتباط با «سامانه ۱۳۷» را «سامانه ارتباط مردمی مردم‌شهر» دانست و تاکید کرد: این سامانه نقش ارتباط مستقیم مردم با شهردار و تیم‌های تخصصی در امور غیرجاری را برعهده دارد.

شَعرباف تبریزی با بیان اینکه با تغییر شهردار، فضای عمومی منتظر تغییر در انتصابات است، گفت: در این انتصابات هر چند رأی شهردار و تیم‌های تخصصی ملاک است، اما در بسیاری از موارد داده‌های مردم و تیم‌های تخصصیِ خارج و داخل مجموعه شهرداری نیز مهم تلقی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دیگر روابط سیاسی و شخصی در انتصابات ملاک قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: مردم و کارشناسان می‌توانند افراد متخصص را معرفی کنند و در ادامه، اظهار نظر و پیشنهادهای آن‌ها بررسی می‌شود تا فضای عادلانه‌ای برای انتصابات ایجاد شود.

شهردار کرمان اضافه کرد: در سامانه «مردم‌شهر»، مردم می‌توانند وارد سامانه شده و گزینه‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند.

شعرباف با بیان اینکه پیشنهادات ارایه‌شده به‌طور مستقیم در اختیار تیم ارزیابی شهرداری قرار می‌گیرد، افزود: در این فضای عادلانه هر شخص می‌تواند خود یا دیگری را به‌عنوان فرد مناسب انتخاب کند.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول انتصابات از طریق سامانه «مردم‌شهر» در بازه زمانی حداکثر یک‌هفته‌ای ایجاد می‌شود و با اطلاع‌رسانی واحد ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرمان، تا یک هفته در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

شهردار کرمان با تأکید بر اینکه هر شخصی که دغدغه توسعه و پیشرفت شهر کرمان را داشته باشد، می‌تواند با معرفی افراد شایسته، سهمی در توسعه و آبادانی شهر داشته باشد، گفت: اطلاعاتی که افراد در سامانه ثبت می‌کنند، کاملاً مخفی خواهد ماند.

شعرباف با بیان اینکه فراوانی معرفی افراد تأثیری در انتصاب ندارد، افزود: بعد از فرایند یک‌هفته‌ای، اسامی وارد کمیته ارزیابی خواهد شد و کمیته بر اساس شاخص‌های مشاغل و صلاحیت‌ها، افراد را رتبه‌بندی خواهد کرد.

وی بخش دیگر این سامانه را مربوط به اعلام شکایات، انتقادات و گزارش‌گری فسادهای مربوط دانست و ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این بخش، این است تا هر شخصی که به هر نحو ادعا دارد در سیستمی فساد رخ داده، بتواند بر اساس اسناد و مدارک، کشف فساد کرده باشد و بدون ترس و واهمه آن را اعلام کند.

شهردار کرمان تصریح کرد: داده‌ها به‌صورت امن حفاظت می‌شود و بر اساس آئین‌نامه‌ای که در شورای اسلامی شهر مورد تصویب قرار می‌گیرد، شخص معرفی‌کننده که توانسته از طرق مختلف در سیستم اداری کشف فساد کند، تشویق می‌شود.

شعرباف افزود: آئین‌نامه تشویقی نیز به‌زودی با تصمیم شورای اسلامی شهر عملیاتی و اعلام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از آئین‌نامه مربوط به گزارش‌گریِ فساد نیست؛ بلکه مربوط به معرفیِ افراد وظیفه‌شناس است، گفت: با اضافه کردن این قابلیت‌ها و گسترده‌تر شدن در فازهای بعدی، سامانه جامع ارتباط با مردم در حوزه‌های مختلف کامل‌تر ارائه خواهد شد.

شهردار کرمان گفت: این سامانه با شکل‌گیری انتصابات و گزارش‌گری شروع می‌شود و آرام آرام با ترکیب فرآیندها و قابلیت‌های دیگر، نقشه سامانه شفافیتِ مدنظر مدیریت شهری را تشکیل می‌دهد.

شعرباف ادامه داد: در حال حاضر، سامانه شفافیت بر مبنای انتشار آزاد اطلاعات تشکیل شده، اما وجود الگوی تعاملی در کنار اطلاعات قابل انتشار، به تشکیل سامانه جامع شفافیت کمک می‌کند.

وی سامانه «مردم‌شهر» را سنگِ بنای خوبی برای ارتباط با مردم دانست و افزود: داده‌ها، پیشنهادها و شکایات به‌طور مستقیم در اختیار شهردار و تیم ارزیابی قرار می‌گیرد.

شهردار کرمان با بیان اینکه در مواردی که گزارش احتمالی مربوط به شکایت از شخص شهردار باشد، مجموعه حراست و بازرسی به آن دسترسی داشته و امکان پیگیری موضوع نیز وجود دارد، تاکید کرد: بنابراین، امکان اعلام نظر در خصوص بالاترین رده مدیریتی نیز در این سامانه دیده شده است.

شعرباف همچنین با اذعان به لزوم پویایی مجموعه ۱۳۷، تأمین نیروی انسانی و افزایش تیم‌های عملیاتی را جهت توسعه فعالیت‌ها و پیگیری‌ها مهم دانست و گفت: در این سامانه قصد داریم سوالات و نظرات تخصصی مردم در موضوعات مختلف شهری را به کارشناسان ارجاع دهیم.
شَعرباف افزود: سامانه ۱۳۷ در آینده به بدنه کارشناسی متصل می‌شود تا علاوه بر پیگیری مشکلات و معضلات شهری، نقش مشاوره را هم داشته باشد.

وی ادامه داد: از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان درخواست کردیم زیرساخت سامانه ۱۳۷ با امکان ویژه را فراهم کند.

شهردار کرمان با بیان اینکه سوالات مردم به‌طور مستقیم در بازه کمتر از یک هفته به کارشناسان رسمی هر موضوع در شهرداری ارجاع داده خواهد شد، خاطرنشان کرد: کارشناسان نیز باید دو تا سه ساعت در هفته را به پاسخ دادن به سوالات مردم اختصاص دهند.

شَعرباف تبریزی، سامانه ۱۳۷ را واسط بین مردم و شهرداری بیان کرد و گفت: با فعال کردن این قابلیت، ساز کار سامانه کامل خواهد شد و پاسخ‌گویی به مردم و تیم‌های عملیاتی گسترش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: به‌زودی سامانه ۱۳۷ با شکل و فرایند جدید در خدمت شهروندان عزیز کرمانی خواهد بود.

کد خبر 534180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.