ارز دیجیتال استلار چیست؟ + قیمت، تاریخچه، تحلیل و آینده رمز ارز لومن

استلار یکی از ارزهای دیجیتال است که با نام اختصاری XLM شناخته می‌شود و هدف آن انجام تراکنش‌های سریع است؛ این رمزارز در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط جد مک کالب و جویس کیم شروع به کار کرد.

به گزارش ایمنا، رمز ارز استلار یک پروتکل غیر متمرکز و منبع باز (Open Source) است که هدف آن، تراکنش‌های سریع و بینا مرزی بین هر جفت از ارزهای دیجیتال است. بلاکچین استلار همچنین اجازه توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) را می‌دهد که امکان تولید پروژه‌های جدید بر پایه استلار را ایجاد می‌کند. توکن بومی در اکوسیستم استلار تحت عنوان لومن (Lumen) شناخته می‌شود و تمام عملیات‌هایی که در شبکه استلار صورت می‌گیرند، از طریق آن اجرا می‌شوند.

تاریخچه استلار

استلار در اوایل سال ۲۰۱۴ توسط جد مک کالب (Jed McCaleb) و جویس کیم (Joyce Kim) با ایجاد یک هارد فورک از پروژه ریپل ایجاد شد. پس از ایجاد تغییرات اندکی در کدهای مهم توافق جمعی ریپل، شبکه‌ی فورک شده با عنوان استلار شکل گرفت. در همین زمان بود که جویس کیم ادعا کرد در پروتکل اولیه ریپل نقص وجود دارد (این بیانیه در پستی در وبلاگ رسمی آزمایشگاه‌های ریپل، توسط استیفن وجود دارد).

در پی چالش و بحث‌های ایجاد شده در مورد پروتکل ریپل، استلار شکل گرفت و در واقع یک نسخه به روز رسانی شده از پروتکل ریپل با یک الگوریتم جدید توافق جمعی، تحت عنوان استلار ایجاد شد. هدف اصلی این پلتفرم جدید، اتصال و ایجاد ارتباط بین افراد، سیستم‌های پرداختی و بانک‌ها در سرتاسر جهان بود. وایت‌پیپر (Whitepaper) و کد جدید نسخه به‌روز رسانی شده ریپل که تحت عنوان استلار شروع به کار کرده بود در آوریل ۲۰۱۵ منتشر شد و شبکه استلار در نوامبر همان سال به طور رسمی شروع به کار کرد.

در نهایت استلار در سال ۲۰۱۴ با ۱۰۰ میلیارد واحد از ارز دیجیتال خود شروع به کار کرد و نام ارز دیجیتال شبکه استلار با توجه به تغییراتی که در سال ۲۰۱۵ روی شبکه آن انجام شد از استلار به لومن (XLM) تغییر یافت.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ + قیمت، تاریخچه، تحلیل و آینده رمز ارز لومن

استلار چگونه کار می‌کند؟

اینترنت از مجموعه‌ای از سرورهایی که باهم یک شبکه را تشکیل می‌دهند، ایجاد شده است؛ استلار نیز از مجموعه‌ای از سرورهای غیرمتمرکز در نقاط مختلف تشکیل شده است که دفتر کل توزیع شده‌ای را ایجاد کرده و پشتیبانی می‌کنند.

این دفتر کل توزیع شده تمامی تراکنش‌های انجام شده را در خود ثبت می‌کند. همچنین یک کپی کامل از تمامی تراکنش‌های انجام شده که در واقع یک کپی از دفتر کل توزیع شده جهانی خواهد بود، در تمامی سرورهای شبکه استلار وجود خواهد داشت. هر فرد می‌تواند یک سرور در شبکه استلار راه‌اندازی کند و هرچه تعداد سرورهای شبکه افزایش یابد، شبکه قدرتمندتر خواهد شد.

سرورهای موجود در شبکه برای تأیید تراکنش‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و هر ۲ الی ۵ ثانیه یک بار دفتر کل توزیع شده به روز رسانی می‌شود. این سازوکار به عنوان توافق عمومی شناخته می‌شود. این دفتر کل، پول شما را به عنوان اعتبار شما که توسط آنچرها ایجاد می‌شود، ثبت می‌کند.

آنچرها به عنوان پل‌های ارتباطی بین پول رایج و شبکه استلار عمل می‌کنند. بانک‌ها و سیستم‌های پرداختی سنتی، مثال خوبی از آنچرها در دنیای واقعی هستند. در ازای سپرده شما اعتباری در حساب آنلاین شما، که مانند یک کیف‌پول مجازی عمل می‌کند، ایجاد می‌شود. آنچرها باید برای نگه‌داشتن پول شما قابل اعتماد باشند. اعتبار ایجاد شده می‌تواند بین افراد مختلف شبکه، ارسال و دریافت شود. استلار به عنوان یک صرافی توزیع‌شده عمل می‌کند،

بنابراین، شما می‌توانید با استفاده از اعتبار دلاری خود برای کسی که می‌خواهید، یورو ارسال کنید. شبکه استلار به‌طور خودکار دلار شما را با بهترین نرخ تبدیل به یورو می‌کند و در نهایت کسی که با استفاده از حساب دلاری خود برایش یورو ارسال کردید، یورو دریافت کرده و با پشتیبانی یک آنچر یورو، می‌تواند آن را برداشت کند.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ + قیمت، تاریخچه، تحلیل و آینده رمز ارز لومن

امنیت استلار

استلار، به لحاظ امنیتی سابقه‌ی بسیار خوبی دارد و تقریباً هیچ گونه هکی را تاکنون تجربه نکرده است. هزینه بسیار کمی که با انجام هر تراکنش این ارز دیجیتال پرداخت می‌کنید، برای جلوگیری حملات DDoS (نوعی حملات سایبری به سرور) مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که، شرکتی بزرگی مانند IBM هم در پروژه‌های خود از این ارز دیجیتال استفاده می‌کند، قطعاً به اندازه کافی ایمن و مطمئن است.

کارمزد در شبکه استلار

کارمزد پایه برای تراکنش در شبکه استلار معادل ۰٫۰۰۰۱ XLM است که فرستنده تراکنش باید آن را بپردازد. این مقدار ناچیز کارمزد برای کسب سود نیست و راهی برای جلوگیری از فعالیت‌های مخرب در شبکه است. مقدار کارمزد را دفتر کل جمع‌آوری و دوباره از طریق فرایند تورم توزیع می‌کند.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ + قیمت، تاریخچه، تحلیل و آینده رمز ارز لومن

کیف پول‌های استلار

  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X): این محصول یک کیف پول سخت افزاری است که هم روی کامپیوتر و هم دستگاه‌های موبایل قابل استفاده است و با کمک آن می‌توانید توکن‌های استلار را نگه‌داری، ارسال و دریافت نمائید. علاوه بر استلار لومن، این کیف پول بیش از ۳۷ بلاک چین مختلف را به همراه انواع توکن‌هایی که روی آن‌ها عرضه می‌شود پوشش می‌دهد.
  • ترزور مدل تی ( Trezor Model T): مدل T کیف پول ترزور یکی از امن‌ترین و قابل‌اعتمادترین کیف پول‌های موجود در دنیا است. این محصول نسل دوم کیف پول‌های شرکت ترزور است و می‌توان به نوعی آن را نسخه آپدیت شده‌ی Trezor One دانست. این محصول مثل فلش مموری به دستگاه موردنظر شما وصل می‌شود و با استفاده از صفحه نمایش رنگی روی آن می‌توانید تراکنش‌ها را تأیید کنید. کیف پول Trezor Model T از ۱۳۰۰ کوین و توکن مختلف از جمله استلار پشتیبانی می‌کند. همچنین کاربر می‌تواند آن را به انواع کیف پول‌های نرم‌افزاری و پلتفرم‌های دیفای مختلف هم متصل کند.
  • لابستر والت (Lobstr Wallet): کیف پول Lobstr Wallet به صورت اختصاصی برای نگهداری استلار و دارایی‌های مرتبط به آن طراحی شده است. کاربر می‌تواند این کیف پول موبایلی را روی نسخه‌های اندروید، آی اواس و تحت وب نصب کند. ویژگی منحصر به فرد این کیف پول امکان انتخاب Federation Address است. این آدرس تقریباً شبیه نام کاربری است و کاربر می‌تواند به جای آدرس کیف پول از آن استفاده کند.
  • سولار والت (Solar Wallet) (دسکتاپ و موبایل): این کیف پول هم یکی دیگر از کیف پول‌های اختصاصی شبکه استلار است. Solar Wallet طراحی کاملاً مینیمالیستی دارد و ویژگی‌های آن هم کمتر از کیف پول Lobstr است. با استفاده از این محصول که کار با آن هم خیلی راحت است، شما می‌توانید انواع توکن‌های استلار و دیگر دارایی‌های مرتبط به آن را ارسال، دریافت و نگهداری کنید.
  • اتمیک والت (Atomic Wallet): کیف پول اتمیک یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های چند ارزی دنیا است و می‌توانید روی سیستم عامل‌های دسکتاپ ویندوز، مک، اوبونتو، دبیان و فدورا و همچنین سیستم عامل‌های موبایل اندروید و iOS از آن استفاده کنید. این محصول از بلاک چین‌های مختلف و رمز ارزهای مربوط به آن‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • تراست والت ( Trust Wallet) (فقط موبایل): از تراست والت می‌توان روی دستگاه‌های اندروید و iOS برای نگهداری استلار و انواع ارزهای دیگر استفاده کرد. این کیف پول یک صرافی غیرمتمرکز اختصاصی دارد و با کمک آن می‌توانید ۶ نوع ارز مختلف را سپرده گذاری (Stake) کنید.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ + قیمت، تاریخچه، تحلیل و آینده رمز ارز لومن

پیش بینی آینده ارز استلار

سایت کاپتان آلت کوین (Captianaltcoin)

با توجه به نتایج گزارش شده از این پلتفرم در میابیم که معتقد است قیمت ارز استلار در صورت پایدار بودن شرایط بازار می‌تواند از سطح قیمت ۵ دلار تا پنج سال آینده عبور کند.

کوین سوئیچ (Coinswitch)

براساس گزارش Coinswitch در سال ۲۰۲۱ قیمت ارز استلار ۰.۷۷ دلار خواهد بود و تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۵ دلار خواهد رسید.

سایت کریپتو گرند (Cryptoground)

تحلیل گران Cryptogroud معتقدند که تا سال ۲۰۲۵ قیمت آن به ۰.۷۴ دلار خواهد رسید. از طرفی تیم RippleCoinNews با این پیش بینی قیمت مخالف هستند.

صرافی‌های استلار

صرافی کوین بیس (Coinbaise): یک صرافی بزرگ آمریکایی است که قابلیت مبادله استلار را نیز برای کاربران خود فراهم نموده است.

صرافی (Kraken): این صرافی نیز مبدا آمریکایی داشته و از جمله صرافی‌های بسیار معتبر در عرصه‌ی چینج ارزهای دیجیتال برای کاربران جهانی محسوب می‌شود.

صرافی باینانس (Binance): بایننس به گواه بسیاری از کاربران بزرگترین صرافی برای مبادله‌ی رمز ارزهای موجود در جهان است که کاربران می‌توانند از نسخه‌ی وب و یا اپلیکیشن موبایلی آن برای مبادله‌ی استلار استفاده کنند. البته استفاده از این صرافی در ایران با استفاده از خدمات وی پی ان امکان‌پذیر خواهد بود.

صرافی بیترکس (Bittrx): پلتفرم این صرافی نیز به‌صورت مبتنی بر وب برای کاربران در دسترس است. دفتر اصلی این صرافی نیز در آمریکا است.

صرافی استلار ایکس: صرافی مخصوص مبادله‌ی استلار است که امکان خرید استلار با ارز فیات در آن برای کاربران فراهم آمده است.

قیمت استلار

قیمت ارز استلار لومن حدود ۰.۳۳۱۸۴۴ دلار (۰.۳$) است.

کد خبر 534125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.