سالمندان؛ اساس سیاست‌گذاری شهری برای سالمندی

سومین نشست هم‌اندیشی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور فعالان و کارشناسان حوزه سالمندی و بازنشستگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر مهروی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در ابتدای این جلسه اظهار کرد: یکی از اولویت‌های شورای ششم، گفت و گو با نخبگان، کارشناسان و متولیان امور در حوزه‌های گوناگون بوده است.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک شاهد چند برابر شدن رشد جمعیت سالمندان در کشور و شهرمان خواهیم بود، افزود: بیش از ۹۰ درصد سالمندان کنار خانواده‌های خود زندگی می‌کنند بنابراین اگر قرار است به مسئله سالمندی بپردازیم باید آن را در سایه خانواده بشناسیم زیرا نگاه خانواده‌محور اساس دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: باید در خصوص سالمندان به یک مسؤلیت حقوقی برسیم و پاسخ به نیازهای لازم را پیگیری کنیم؛ البته در ابتدای راه نیستیم چرا که اتفاقاتی افتاده و خواهد افتاد اما هر موردی که نیازمند تسهیل است را تسهیل خواهیم کرد.

مهروی‌پور گفت: با همراهی دبیرخانه
شورای سالمندان سندی قوی‌تر تنظیم خواهد شد تا نگاه ویژه‌تری به موضوع سالمندی به ویژه افرادی که دور از خانواده هستند داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که ما به دنبال آن هستیم یک فرهنگ سازی و گفتمان سازی در راستای تکریم و عزت سالمندان است و در کنار آن امکانات و سیاست‌ها را به سمت خانواده، احترام به بزرگان و سالمندان خواهیم برد و سعی می‌کنیم در ساخت‌وسازها، حمل‌ونقل عمومی و مشارکت اجتماعی شرایط برای زیست بهتر سالمندان فراهم شود.

شهرداری تسهیلات برای سالمندان را فراهم کند

رسول میرباقری عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه افزود: معتقدم باید در حوزه سالمندی کمیته‌ای تشکیل و به واسطه آن فرصت‌های خوبی که در شهر اصفهان داریم احصا شود.

وی افزود: همچنین لازم است امکانات موجود رصد و شناسایی شده و آن میزان که امکان اختصاص به سالمندان را دارد به عنوان تسهیلات در اختیار آنان قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرداری مراکز فرهنگی زیادی دارد که با هماهنگی لازم می‌توان آن‌ها در اختیار سالمندان قرار داد یا حداقل در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی تخفیف ویژه‌ای برای این قشر در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: سالمندانی که همچنان در خانه زندگی می‌کنند، به خاطر مخارج زندگی شرایط سختی را تحمل می‌کنند؛ لازم است در خصوص بهبود شرایط زندگی و سلامت سالمندان ایده‌های مناسب این قشر بررسی و برای تصویب به شورا آورده شود.

تکریم سالمندان حفظ شود

فرزانه کلاهدوزان دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شورای شهر وظیفه دارد تسهیل‌گری ایده‌ها و نظرات شهروندان را در قالب کمیسیون انجام دهد و از آنجایی که جامعه به سمت سالمندی در حال حرکت است، این اتفاق برای سالمندان نیز باید تحقق یابد.

وی با دعوت از کارآفرینان برای تولید وسایل توان‌بخشی سالمندان، اظهار کرد: معتقدم برای تهیه طرح باید از خود سالمندان کمک گرفته شود چرا که هیچ فردی مانند کسی که خدمات گرفته نمی‌تواند معایب آن را بازگو کند.

کلاهدوزان افزود: تکریم سالمندان ریشه در فرهنگ ما دارد اما در حال کمرنگ شدن است و باید با فرهنگ سازی از این اتفاق جلوگیری کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: استفاده از تجربیات سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد چون سالمند فکر می‌کند بی هویت است و نمی‌تواند کارها را مثل سنین میان‌سالی انجام دهند و این خود باعث افسردگی می‌شود؛ با این کار هم روحیه‌ای مضاعف در وجود سالمندان دمیده می‌شود هم از تجربیات آنان برای رسیدن به یک جامعه توسعه یافته استفاده خواهد شد.

مطالعات انجام شده نقشه راه باشد

وحید مهدویان معاون شهرسازی شهرداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در گذشته اقدامات جسته و گریخته‌ای برای سالمندان انجام شده اما آنگونه که باید عدالت اجتماعی که یکی از ارکان شهر پایدار به شنار می‌آید، به نحو مقتضی تحقق نیافته است.

وی با بیان اینکه شهر دوستدار سالمند باید در طراحی شهری از جزئی‌ترین اقدامات مانند امنیت پارک‌ها تا ضوابط و مقرارت مبتنی بر سالمند محوری تاکید داشته باشد، ادامه داد: پژوهش در این زمینه شده که شایسته است آن را به عنوان یک ظرفیت بالقوه در نظر بگیریم و برنامه‌ریزی‌های در حوزه مدیریت شهری مبتنی بر این پژوهش انجام شود تا معاونت‌های شهرسازی و فرهنگی هرکدام بسته به وظایف خود در بهبود زندگی شهری سالمندان انجام وظیفه کنند.

معاون شهرسازی شهرداری اصفهان افزود: ما باید بیشتر رهبر و سیاست‌گذار باشیم و اجازه دهیم سالمندان در تصمیم گیری‌های شهری برای خودشان دخیل باشند. در دنیا نیز بازیگران اصلی حوزه مدیریت شهری در حوزه سالمندان خود آن‌ها هستند.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل به اصفهان می‌آید

زهره مولایی، مسئول دبیرخانه شورای سالمندان بهزیستی استان اصفهان نیز افزود: پیشتر طرح‌ها و پیشنهادات کارشناسی به شورای شهر و شهرداری ارائه و اصفهان در سال ۹۸ اولین شهری بود که به پیشنهاد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به عنوان پایلوت شهر دوستدار سالمند معرفی شد.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه این طرح در شهرداری مستقر و اقدامات خوبی در چند سال اخیر انجام شده است. پنج‌شنبه هفته جاری میزبان نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل بوده و عملکرد خود را ارائه خواهیم کرد. طرح‌ها و برنامه‌هایی که انجام شده بسیار مؤثر بوده و تقاضای حمایت از این طرح را داریم تا ما بتوانیم در مناطق پایلوت شهرداری اجرا کنیم.

مسئول دبیرخانه شورای سالمندان بهزیستی استان گفت: سه سال عملیات تحقیقاتی روی این پروژه انجام شده و به گفته نماینده صندوق جمعیت یکی از طرح‌های موفق در این حوزه است.

مولایی خاطر نشان کرد: امیدواریم از این طرح حمایت شود چون بخش مطالعاتی به پایان رسیده و در مرحله اجرایی هستیم.

وی با بیان اینکه سند ملی سالمندان در سال ۹۹ به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده که وظایف آن‌ها را نسبت سالمندان تعیین می‌کند، اضافه کرد: تاکنون فقط دانشگاه علوم پزشکی بخشی از وظایف خود را در اجرای این سند انجام داده و خواهشمندم با توجه به اینکه تا ۳۰ سال آینده از هر سه نفر یک نفر سالمند داریم از سند ملی سالمندان حمایت کرده و در اصفهان اجرایی کنیم.

سابقه ۱۰ ساله شهرداری اصفهان در ارائه خدمات به سالمندان

مسعود مهدویان‌فر، رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان و مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در شهرداری گفت: نزدیک به ۱۰ سال است که شهرداری در زمینه سالمندی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های شهرداری در حوزه سالمندی مربوط به شهر دوستدار سالمند نیست و سالیان متمادی است که این فعالیت‌ها در حال انجام است و یکی از اقداماتی که می‌تواند در این حوزه ثمربخش باشد افزایش مکان‌هایی مانند باغ تجربه است.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان اینکه سالمندان یکی از بهره‌برداران کارت منزلت شهروندی هستند، خاطرنشان کرد: حدود شش هزار نفر از سالمندان کارت منزلت شهروندی داشته و از آن استفاده می‌کنند.

مهدویان اضافه کرد: برای اخذ نشان شهر دوستدار سالمند، باید یک پژوهش مبنا باشد و مناسب‌سازی در حوزه‌های فرهنگی، بهداشتی و سلامت در محله‌های پایلوت و محور گردشگری چهارباغ انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه شهری که برای سالمند مناسب باشد برای زنان و کودان حتی معلولان نیز مناسب سازی شده است، اضافه کرد: خدمات برای سالمندان بیش از هفت سال است که در اصفهان اجرا می‌شود بنابراین کسب نشان شهر دوستدار سالمند صرفاً یک برند برای اصفهان است.

کد خبر 533967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.