علائم عدم تعادل هورمون تیروئید چیست؟

علائم عدم تعادل هورمون تیروئید شامل کاهش سطح انرژی بدن، تغییر وزن بدن، ریزش مو، ضربان قلب نامنظم، استرس و اضطراب، قاعدگی نامنظم و مشکلات باروری می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، غده تیروئید و هورمون تولید شده از آن نقش مهمی در حفظ سلامت بدن به عهده دارد، هورمون تیروئید دمای بدن، ضربان قلب و سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند. اگر میزان تولید هورمون تیروئید نامتعادل شود، همه عملکردهای بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و خطر ابتلاء به بیماری‌ها و مشکلات خاص افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی تعدادی از این مشکلات می‌پردازیم:

کاهش سطح انرژی بدن

تیروئید به کنترل متابولیسم بدن کمک شایانی می‌کند، هدف اصلی متابولیسم بدن تبدیل مواد غذایی مصرفی به انرژی مورد نیاز بدن است؛ بنابراین به هضم غذا و جذب مواد مغذی بدن کمک می‌کند و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. به گفته متخصصان، زمانی که غده تیروئید هورمون‌های T4 و T3 را به اندازه کافی تولید نمی‌کند، سرعت متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه فرد خستگی و کاهش انرژی را تجربه خواهد کرد.

تغییر وزن بدن

تعادل نداشتن هورمون تیروئید باعث کاهش یا افزایش وزن می‌شود، افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند، نمی‌توانند وزن خود را در محدوده سالم حفظ کنند. با توجه به اینکه هورمون‌هایی که غده تیروئید ترشح می‌کند به تنظیم متابولیسم و تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می‌کند. زمانی که غده تیروئید هورمون کافی تولید نکند، بدن نمی‌تواند کالری اضافی را بسوزاند؛ بنابراین فرد دچار اضافه وزن می‌شود. در این صورت، پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.

ریزش مو

غده تیروئید به جذب مواد مغذی ضروری مانند آهن، کلسیم و غیره که مسئول رشد مو هستند کمک زیادی می‌کند. به گفته متخصصان، کم کاری یا پرکاری شدید غده تیروئید که به معنای تعادل نداشتن هورمون تیروئید است، می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

ضربان قلب نامنظم

هورمون‌های تیروئید به تنظیم ضربان قلب افراد نیز کمک می‌کند. متخصصان معتقدند که پرکاری یا کم کاری تیروئید باعث می‌شود فرد دچار ضربان قلب نامنظم شود. به طوری که کم کاری تیروئید باعث کاهش و پرکاری تیروئید باعث افزایش ضربان قلب افراد می‌شود.

استرس و اضطراب

تعادل نداشتن هورمون تیروئید باعث می‌شود افراد دچار استرس و اضطراب شوند. استرس و اضطراب به دلیل افزایش میزان هورمون کورتیزول در بدن رخ می‌دهد. از آنجایی که هورمون‌های تیروئید بر سطح انرژی افراد تأثیر می‌گذارد، کاهش این نوع هورمون‌ها باعث تغییرات خلقی ناگهانی، عصبی شدن، اختلالات خواب و موارد دیگر می‌شود.

قاعدگی نامنظم

به نظر می‌رسد که عدم تعادل هورمون تیروئید بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر می‌گذارد به طوری که تولید بیش از حد یا خیلی کم هورمون‌های تیروئید باعث نامنظم شدن چرخه قاعدگی زنان می‌شود. بیماری‌های مربوط به غده تیروئید ممکن است باعث تأخیر پریود برای چند ماه شود در این شرایط فرد باید به متخصص زنان مراجعه کند.

مشکلات باروری

زمانی که افراد از تعادل نداشتن هورمونی رنج می‌برند، بدن هورمون خاصی که برای باردار شدن ضروری است را از دست می‌دهد. فردی که به کم کاری تیروئید مبتلا باشد احتمال باردار شدن او کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 533964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.