امشب شاهد همنشینی ماه و زهره باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: دوشنبه -۱۷ آبان‌ماه- ماه ۱۴ روزه با جدایی زاویه‌ای یک درجه و ۶ دقیقه قوسی از شمال سیاره زهره عبور می‌کند.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دوشنبه -۱۷ آبان‌ماه- ماه و سیاره زهره در وضعیت مقارنه قرار خواهند گرفت، امشب ماه ۱۴ روزه با جدایی زاویه‌ای یک درجه و ۶ دقیقه قوسی از شمال سیاره زهره عبور می‌کند. می‌توان همنشینی جذاب هلال ماه و سیاره درخشان زهره را دقایقی قبل از غروب خورشید حدود ساعت ۱۷:۲۱ بالای افق جنوب غربی مشاهده کنید. قدر ماه منفی ۱۰.۸ و قدر سیاره زهره منفی ۴.۵ است و هر دو در صورت فلکی قوس قرار دارند. این پدیده جذاب را می‌توان تا ساعت ۱۹:۵۶ که اجرام به سمت افق می‌روند تماشا کرد.

اختفای سیاره زهره پشت ماه

وی افزود: اختفای سیاره زهره پشت ماه شبیه طلوع زمین در ماه است، اما در واقع این سیاره زهره است که از پشت ماه طلوع می‌کند. در واقع اختفا بدین معنا است که فاصله زاویه‌ای سیاره زهره با ماه به حدی کم می‌شود که ناظر زمینی سیاره زهره را نمی‌بیند؛ البته این پدیده ظاهری است و فقط ساکنان کره زمین می‌توانند پنهان شدن سیاره زهره در پشت ماه را مشاهده کنند؛ زیرا ارتفاع و میل این دو جرم آسمانی بسیار نزدیک به یکدیگر است. اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین در آسیای شرقی که شامل ژاپن، کره شمالی، کره جنوبی، چین و روسیه می‌شود، قابل مشاهده است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: از آنجایی که ماه بسیار نزدیک‌تر از سایر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان بسته به موقعیت دقیق شما در زمین به دلیل اختلاف منظر آن متفاوت است. موقعیت ماه از دو نقطه در دو طرف مقابل زمین تا دو درجه یا چهار برابر قطر ماه کامل متفاوت است، این بدان معنا است که اگر ماه در حال عبور از مقابل یک جرم خاص برای ناظری در یک طرف زمین باشد، در سمت دیگر زمین تا دو درجه دورتر از همان جرم ظاهر می‌شود. متأسفانه این پدیده جذاب در کشور ما قابل رصد نیست و ما فقط شاهد همنشینی این دو جرم خواهیم بود.

کد خبر 533963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.