مالچ رسی ساخت ایران به یاری محیط‌ زیست آمد

تولید مالچ رسی برای نخستین بار در ایران در قالب یک طرح کلان ملی فناوری برای تثبیت کانون های گردوغبار صورت گرفته که ضمن حفظ محیط زیست، این معضل را برطرف می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این فرآیند، پژوهشگران ایرانی از رسی به نام رس بنتونایت کلسیم دار استفاده کردند که پس از خالص سازی و فناور کردن، به صورت محلول بر سطح خاک پاشش می‌شود.

آنها این رس را با حمایت‌های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای نخستین بار در منطقه فوق بحرانی سگزی که در ۲۵ کیلومتری شرق اصفهان واقع است، مورد استفاده قرار دادند.

این نوع مالچ در مقایسه با مالچ های دیگر که پیش از این استفاده می‌شد، مانند مالچ نفتی یا پلیمری، محیط زیست دوست بوده و قادر است بدون اینکه کوچک‌ترین آسیبی به خاک و محیط زیست وارد کند، باعث تثبیت خاک شود. ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی دارد و اگر رطوبت وجود داشته باشد، می‌تواند ذرات خاک را به هم بچسباند و مقاومت برشی آنها را افزایش دهد و خاک را در مقابل عامل فرساینده که باد است، مقاوم کند.

از دیگر ویژگی‌های این مالچ آن است که رطوبت را ذخیره کرده و باعث می‌شود گیاهان بومی که ریشه آنها هنوز خشک نشده، دوباره برگردند؛ بنابراین نفوذپذیری را کاهش نداده و باعث رشد گیاهان می‌شود، این مالچ رسی، رطوبت نسبی هوا را می‌گیرد و با ذخیره سازی آن، موجب رشد گیاهان می‌شود.

این نوع مالچ در مناطقی که بالای ۱۰۰ میلی متر بارندگی داشته و رطوبت نسبی بالای ۳۵ درصدی دارد، موفق تر عمل می‌کند؛ چرا که دو و نیم برابر حجم خود آب جذب می‌کند که این میزان آب می‌تواند مانع از خشک شدن نهال‌های بیابانی شود.

پژوهشگران ایرانی در یک طرح ترکیبی، از این مالچ در مناطق اطراف اصفهان استفاده کردند که نتیجه آن، سبز شدن ۱۰۰ درصدی نهال‌ها بود؛ در حالی که تا پیش از این اتفاق، این حجم رویندگی در آن منطقه دیده نمی‌شد.

این مالچ، اقتصادی است و یک هشتم مالچ نفتی قیمت دارد، ضمن آنکه اگر خودرویی از آن منطقه عبور کند، بعد از نخستین بارندگی، خود را ترمیم می‌کند.

پژهشگران ایرانی اخیراً در یک آزمایش، در ۲۰ منطقه، تونل بادی با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت ایجاد کردند و موفق شدند ۹۸ درصد فرسایش را کنترل کنند. این دستاورد بزرگ سبب شد تا این مالچ منحصر به فرد، هم اکنون در سیستان مورد تست و آزمایش قرار گیرد.

این مالچ ایران ساخت با حمایت‌های مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره برداری رسیده است.

کد خبر 533863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.