حصه همگرا می‌شود

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به رویکرد شهر همگرا گفت: نمونه فعالیتی که در شهرداری اصفهان با رویکرد همگرا آغاز شده و تاکید بر محله محوری دارد، محله حصه است که بخش شمالی آن در منطقه ۱۴ و بخش جنوبی آن در منطقه ۱۰ قرار دارد.

فریاد پرهیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه شهرنشینی در کنار تأثیرات مثبت، مشکلات و آسیب‌هایی نیز دارد و همانند یک تیغ دو لبه است؛ از جمله مشکلات توسعه شهرنشینی، معضلات زیست محیطی و تغییرات اقلیمی، شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیر رسمی، افزایش مناطق کم برخوردار و شکل‌گیری پهنه‌های فقر شهری است که در اصفهان نیز رخ نمایان کرده است.

وی با بیان اینکه رویکرد شهر همگرا بر جذب بازیگران مختلف شهر در روند توسعه شهری تاکید دارد که راه‌حل‌های زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به صورت توأمان پیش می‌برند، افزود: رویکرد شهر همگرا یک نقطه آغاز و الهام بخش برای ایجاد چشم‌اندازی روشن، تعیین راهبردها و راه‌حل‌هایی است که توسعه پایدار شهری را به همراه دارد و نیازهای گروه‌های کم درآمد شهری و پهنه‌های حاشیه‌نشین را در نظر می‌گیرد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود در شهرها نیاز است که همه حوزه‌هایی که رویکرد حکمروایی خوب شهری را دنبال می‌کنند، رویکردی را انتخاب کنند که بتواند به رفع مشکلات مناطق شهری کمک کند و آن رویکرد، شهر همگرا است که همه ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان در شهر از جمله انجمن‌ها، شهرداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات علمی و دانشگاه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و شرکت‌های خصوصی و بخش خصوصی با هم مشارکت فعال داشته باشند.

پرهیز در رابطه با ذی‌نفعان این رویکرد گفت: مهم‌ترین ذی‌نفعانی که باید درگیر این رویکرد شوند، ساکنان مناطق کم‌برخوردار هستند که درگیر موضوعات کالبدی، اقتصادی، زیست محیطی و بحث‌های اجتماعی‌اند. نمونه فعالیتی که در شهرداری اصفهان با رویکرد همگرا آغاز شده است و تاکید بر محله محوری دارد، محله حصه است که بخش شمالی آن در منطقه ۱۴ و بخش جنوبی آن در منطقه ۱۰ قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: طبق این رویکرد امکانات، پتانسیل‌ها، سرانه‌های خدماتی، کمبودها و مشکلات این محله، برای رسیدن به خروجی اجرایی بررسی و مباحث کالبدی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی که باید با این رویکرد همگرا در محله رفع شود، توسط شهرداری پیگیری خواهد شد تا به یاری خداوند به سرانجام مثبتی در محله حصه برسیم.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: قرار است جلسه مشترکی با دستگاه‌های ذی‌نفع و ذی‌نفوذ از جمله اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل اوقاف، اداره ثبت اسناد و املاک و دادگستری و همچنین سازمان‌های مردم نهاد و ساکنان محله حصه برگزار شود که خروجی آن می‌تواند در پایداری محله حصه تأثیرگذار باشد.

کد خبر 533722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.