هشت درصد مدارس هنوز چک لیست‌های بهداشتی را تکمیل نکرده‌اند

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اقدامات صورت گرفته درخصوص آمادگی مدارس برای آموزش حضوری را تشریح کرد و گفت: هنوز حدود هشت درصد از مدارس در ارزیابی بهداشتی مدرسه در زمینه کیفیت، چک لیست‌های بهداشتی را تکمیل نکرده‌اند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی روز شنبه -۱۵ آبانماه- در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور در اردوگاه شهید باهنر اظهار کرد: مؤلفه‌های کلیدی چک لیست رعایت فاصله‌گذاری و تهویه کلاس‌ها است و این دو شاخص مهم یک مقوله مدیریتی است و مشکلات آن با توجه به حدود انتظارات پروتکل‌های موج ششم کرونا قابل رفع است.

وی افزود: تا تاریخ ۱۲ مرداد بیش از ۱۰۳ هزار مدرسه به ارزیابی بهداشتی مطابق چک لیست پرداخته‌اند که از این تعداد تا ۲۶ مهرماه برای بیش از ۶۰ هزار مدرسه مجوز فعالیت صادر شده و مجاز به فعالیت حضوری شده‌اند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در زمینه بازگشایی مدارس با تحلیل آماری سامانه نظارت بر اجرای ابعاد الگوی بازگشایی، تصریح کرد: تعدادی از مدارس در مناطق روستایی هنوز فعال نشده‌اند که باید از طرف استان‌ها رسیدگی شود که البته امروزه همه دانش‌آموزان در دوره دوم متوسطه در پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم از فرصت آموزش حضوری بهره شدند.

کمرئی ضمن اشاره به سیاست بازگشت آرام، تدریجی، ایمن و اقتضایی مدارس به فعالیت‌های حضوری آموزشی و تربیتی مدارس اظهار داشت: اقتضایی بودن به معنای آن است که با توجه به شرایط و اقتضائات مدارس دوره‌های تحصیلی و شرایط جامعه برنامه‌ریزی می‌شود و در صورت لزوم فعالیت‌ها تعدیل، تسریع یا کند خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بخش مهمی از هدف الگوی بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۰ محقق شده و خوشبختانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز که عمدتاً در مناطق روستایی و عشایری هستند، فرصت یادگیری در شرایط حضوری را پیدا کرده‌اند، که جمعیتی معادل ۳۱ درصد کل دانش‌آموزان کشور را تشکیل می‌دهد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مهمترین مساله فاز دوم شروع فعالیت‌های حضوری با رعایت دقیق الگو گروه بندی، روشن بودن مدل آموزشی مدرسه، آگاهی دانش آموزان از ابعاد بهداشت فردی و التزام به رعایت آن و تعهد خانواده‌ها در همکاری بیشتر با مدارس است.

کمرئی اضافه کرد: مهمترین هنر مدیران مدارس در جریان بازگشت به آموزش‌های غیرحضوری طراحی یک برنامه با کیفیت و بهره‌وری بالا برای مدرسه است و در این زمینه اختیارات کافی از نظر تدوین برنامه اجرایی و عملیاتی برای مدارس وجود دارد و تنوع برنامه‌های مدارس به شرط رعایت اصول کلی مطرح شده در الگو کاملاً مورد پذیرش است.

وی تاکید کرد: مدیران مدارس باید سه روز آینده را به تبیین دقیق روش اداره مدرسه برای دانش آموزان تحت پوشش اختصاص دهند تا معلمان دقیقاً محدوده عمل و وظیفه خود را در شرایط آموزش حضوری، ترکیبی بدانند و خانواده‌ها همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

تبدیل وضعیت ۵۵ هزار و ۴۹۷ نفر از مشمولان قانون

ناصر سلیمانزاده، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی اظهار کرد: در خصوص استخدام نیروی انسانی، در حدود ۵۵ هزار و ۴۹۷ از مشمولان قانون تعیین تکلیف بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی، تبدیل وضعیت شدند.

وی افزود: همچنین تعداد ۳۳ هزار و ۵۴۸ نفر در قالب مجوزهای سوم و چهارم اجرای قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به دانشگاه فرهنگیان، جذب و بکارگیری ۲۲ هزار و ۹۲۶ نفر از طریق ماده (۲۸) که در سال ۱۳۹۹ در آزمون استخدامی فراگیر پذیرفته شده اند، پذیرش تعداد ۲۶ هزار نفر به عنوان متعهد خدمت از طریق کنکور سراسری و معرفی به دانشگاه فرهنگیان (و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) و تخصیص کد پرسنلی به صورت متمرکز برای تمامی همکاران ورودی ماده (۲۸) و متعهدین خدمت از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص استخدام همکاران فرهنگی است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمار پذیرش متعهدین خدمت در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: در آزمون ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ جمعاً به تعداد ۳۹ هزار و ۸۵۱ نفر وارد آموزش و پرورش شده و اشتغال به کار دارند و ورودی‌های ۱۳۹۶ هم به تعداد ۱۰ هزار و ۱۴۷ نفر از مهر سال جاری وارد آموزش و پرورش شده و اشتغال به کار شده اند.

سلیمانزاده ادامه داد: تنها در سال ۱۴۰۰ تعداد پذیرفته شدگان دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در حدود ۲۶ هزار نفر است. خوشبختانه تعداد مجوزهای جذب نیروی انسانی در سه سال اخیر به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و در سال جاری نیز تعداد ۵۰ هزار نفر مجوز جذب از سازمان اداری و استخدامی کشور اخذ شده است که فرآیند اجرایی آن در حال انجام است.

وی در خصوص نیروهای بازنشسته اظهار کرد: مشمولان بازنشستگی تا آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تعداد ۹۵ هزار نفر برآورد شده است که بر اساس اطلاعات پایان مهرماه در پایگاه پرسنلی تعداد بازنشستگان سال جاری ۵۹ هزار و ۳۵۷ نفر بوده است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری خاطرنشان کرد: با عنایت به تبدیل وضعیت تعداد ۵۵ هزار و ۴۹۷ نفر از مشمولین قانون تعیین تکلیف، ۲۲ هزار و ۹۲۶ نفر جذب نیروی انسانی از طریق ماده (۲۸) و ۱۰ هزار و ۱۴۷ نفر متعهدین خدمت تعداد نیروهای انسانی رسمی، پیمانی و آزمایشی در سال جاری در مهرماه سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

کد خبر 533648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.