تاکید رئیس قوه قضاییه بر تلاش حداکثری قضات برای کاهش اطاله دادرسی

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه طولانی شدن فرآیند رسیدگی به برخی پرونده‌ها، صدور رای برای آنها را دشوار می‌کند، خواستار تلاش حداکثری قضات برای کاهش اطاله دادرسی در اینگونه پرونده‌ها شد.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز شنبه -۱۵ آبانماه- در ادامه بازدیدهای میدانی از مجتمع‌های قضائی به منظور ارزیابی عملکرد و گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با قضات، کارکنان و مراجعه‌کنندگان واحدهای قضائی، به مدت چهار ساعت از دادسرا و دادگستری شهرری به صورت سرزده بازدید کرد.

وی با بهره‌گیری از آمار از پیش تهیه شده و مقایسه‌ای عملکرد دادسرا و دادگستری شهرری، در ۲۳ شعبه دادسرای این منطقه شامل ۱۳ شعبه دادیاری، پنج شعبه بازپرسی، پنج شعبه اجرای احکام و همچنین ۱۷ شعبه دادگستری شامل هفت شعبه کیفری، هفت شعبه حقوقی و سه شعبه خانواده حضور یافت و با حضار به گفت‌وگو پرداخت و از نزدیک در جریان مشکلات و دغدغه‌های آنها قرار گرفت.

رئیس قوه قضائیه در جریان این بازدید چهار ساعته، علاوه بر گفت‌وگو با ۴۶ نفر از مراجعه‌کنندگان و بررسی مشکلات آنها، برخی از پرونده‌های قضائی را به صورت موردی مطالعه و در خصوص آن‌ها نکاتی را به بازپرس‌ها و قضات گوشزد کرد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه طولانی شدن فرآیند رسیدگی به برخی پرونده‌ها، صدور رأی برای آن‌ها را دشوار می‌کند، خواستار تلاش حداکثری قضات برای کاهش اطاله دادرسی در اینگونه پرونده‌ها شد.

وی با اشاره به آسیب‌ها و چالش‌هایی که در فرآیندهای کارشناسی برای پرونده‌های قضائی وجود دارد، بر ضرورت تعیین یک زمان محدود برای اعلام نظر کارشناسان تاکید کرد و خواستار صدور اخطار و برخورد با آن دسته کارشناسانی شد که نظر خود را در موعد مقرر صادر نمی‌کنند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از این بازدید با اشاره به گرفتاری‌ها، سختی‌ها و مصائب مراجعه‌کنندگان به عدلیه، خطاب به کارکنان قضائی و اداری دادسرا و دادگستری شهرری گفت: گاهی اوقات، اثر تکریم ارباب رجوع و برخورد دلسوزانه با مراجعه‌کنندگان، ده‌ها برابر بیشتر از یک سخنرانی و موعظه است؛ برخورد خوب قضات و کارکنان قضائی با مراجعه‌کنندگان، گاهی از اصل حکم صادره هم مهم‌تر است.

محنی اژه‌ای با بیان اینکه کسی که برای تظلم‌خواهی به دادسرا آمده، باید به هنگام خروج از عدلیه احساس تسکین و آرامش کند، خطاب به کارکنان دادسرا و دادگستری شهرری گفت: «صبر» و «حوصله» شما در برابر مراجعه‌کنندگان که همه آن‌ها گرفتاری‌های خاصی دارند، هم اجر و پاداش‌تان را زیاد می‌کند و هم باب رحمت خداوند را به روی‌تان می‌گشاید.

وی با حضور در اتاق داوری و میانجیگری دادسرای شهرری، کار این بخش را سخت، اما بسیار ارزشمند و ماندگار توصیف کرد.

رئیس قوه قضائیه که در حین گفت‌وگو با تعدادی از کارکنان اداری و قضائی دادسرا و دادگستری شهرری، میزان حقوق آن‌ها را نیز جویا می‌شد، عنوان کرد: به اینجا آمده‌ایم که از نزدیک مسائل، مشکلات و دغدغه‌های کارکنان دستگاه قضا و همینطور مراجعه‌کنندگان را ببینیم و برای آن چاره‌جویی کنیم.

«همسان سازی حقوق کارکنان دستگاه قضائی با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها» از جمله درخواست‌های پرتعداد کارکنان قضائی و اداری دادسرا و دادگستری شهرری از رئیس قوه قضائیه بود؛ محسنی اژه‌ای نیز در پاسخ به این درخواست‌ها ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر با کمک دولت و مجلس طرح همسان‌سازی حقوق کارکنان دستگاه قضا با سایر سازمان‌های کشوری به نتیجه برسد.

وی در بخش دیگری از این بازدید، در اتاق مرحوم «منصور فریدونی» معاون قضائی دادگستری شهرری که چندی پیش بر اثر کرونا جان خود را از دست داده بود حضور یافت و فاتحه‌ای را برای این مرحوم قرائت کرد.

رئیس قوه قضائیه با متصدی بخش مخابرات دادگستری شهرری که یک فرد نابینا بود و همه شماره تلفن‌های داخلی دادگستری و دادسرای شهرری را در حافظه خود داشت، دیدار و به صورت ویژه از خدمات وی قدردانی کرد.

در جریان این بازدید، یک تیم ویژه از مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه در دادسرا و دادگستری شهرری حضور یافت و خواسته‌ها و نامه‌های مردمی را جهت بررسی و پیگیری بیشتر، جمع‌آوری کرد.

پیش‌تر و طی چهار ماه گذشته نیز رئیس قوه قضائیه از مجتمع قضائی قدس در تهران، دادسرا و دادگستری شهرستان‌های قدس و قرچک و همچنین چهار شعبه کشیک قضائی در تهران بازدید کرده و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این واحدهای قضائی و مراجعه کنندگان قرار گرفته بود.

رئیس قوه قضائیه طی این مدت از دادگستری استان‌های خوزستان، ایلام، البرز و قزوین بازدید کرده است.

کد خبر 533623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.