۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
شوک جدید عربستان به بازار نفت

عربستان سعودی یک روز پس از بی اعتنایی اوپک پلاس به درخواست آمریکا برای عرضه بیشتر نفت، شوک دیگری به بازار وارد کرد و قیمت فروش رسمی همه گریدهای نفتی خود برای همه خریداران را بالا برد.

به گزارش ایمنا، شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک عرب لایت برای مشتریان آسیایی در دسامبر را دو دلار و ۷۰ سنت بالاتر از قیمت پایه نفت عمان / دوبی تعیین کرد که بالاتر از افزایش یک دلار و ۴۰ سنتی در نوامبر بود. این شرکت قیمت عرب لایت برای منطقه شمال غربی اروپا را ۳۰ سنت پایین قیمت پایه ICE Brent تعیین کرد و قیمت فروش به آمریکا را یک دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص ASCI اعلام کرد. تحلیلگران هفته گذشته در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند این تولیدکننده دولتی قیمت‌ها را بین ۵۰ سنت تا یک دلار افزایش می‌دهد.

اوپک پلاس پنج شنبه گذشته درخواست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای افزایش سریع‌تر تولید نفت را نادیده گرفت و برنامه قبلی خود برای افزایش تولید روزانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در ماه میلادی آینده را تصویب کرد. تحلیلگران انتظار دارند بازار نفت در پی این تصمیم اوپک پلاس تا پایان سال با محدودیت عرضه درگیر بماند.

ادامه محدودیت عرضه از سوی اوپک و متحدانش کمک کرده است قیمت‌های نفت امسال ۶۰ درصد صعود کرده و به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه برسد. شرکت بریتیش پترولیوم ماه جاری اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت برای نخستین بار از زمان شیوع پاندمی از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور کرده است.

بیش از ۶۰ درصد صادرات نفت عربستان سعودی به آسیا می‌رسد و چین، کره جنوبی، ژاپن و هند بزرگترین خریداران نفت این کشور هستند.

اکثر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه قیمت فروش ماهانه را بالاتر یا پایین‌تر از یک قیمت پایه تعیین می‌کنند. قیمت فروش رسمی آرامکو معیار بازارهای نفت است و بر روند قیمت گذاری صادرات نفت این منطقه تأثیر می‌گذارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 533596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.