استفاده از زغال سنگ برای ارتقای فرآیند نمک‌زدایی

تا به حال از سوزاندن زغال سنگ برای تولید گرما و برق استفاده شده، اما این ماده برای نمک زدایی از آب دریا نیز قابل استفاده است.

به گزارش ایمنا، آندریا فراتالوچی موفق شد از ماده‌ای به نام پودر فشرده کربنیزه برای نمک زدایی از آب دریا استفاده کند. برای تولید این پودر زغال سنگ یا زغال چوب آسیاب شده و به پودر تبدیل می‌شود.

سپس این پودر فشرده شده و به یک ماده جامد متخلخل مبدل می‌شود. همچنین می‌توان این ماده را به شکل دلخواه قالب‌ریزی کرد. با ترکیب این پودر فشرده با فیبرهای کتان طبیعی، قطعات ۲۰ در ۲۰ سانتیمتری به دست آمد که در درون کانتینرهای ۳۴ در ۳۴ سانتیمتری حاوی آب دریا قرار گرفت.

پس از گرم شدن سطح سیاه این بلوک‌ها به علت تابش نور خورشید، الیاف آنها آب را به درون کشیده و نمک آب را جذب کردند. در نهایت آب شیرین و قابل آشامیدن به دست آمد. نکته مهم این است که بلوک‌های یادشده به دفعات قابل استفاده است. بهره‌وری این روش نمک‌زدایی دو تا سه برابر بیشتر از سیستم نمک زدایی خورشیدی است.

مذاکراتی با شرکت هلندی PERA برای تجاری سازی این فناوری آغاز شده و انتظار می‌رود استفاده تجاری از این بلوک‌های پیشرفته اولین بار در کارخانه‌ای در برزیل آغاز شود. هزینه استفاده از این روش یک سوم هزینه نمک زدایی خورشیدی است.

منبع: مهر
کد خبر 533457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.