امشب ماه در وضعیت حضیض زمینی و خورشیدی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: هلال افزاینده ماه، امشب در صورت فلکی میزان قرار دارد و ساعت ۱۸:۲۶ غروب می‌کند.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شنبه -۱۵ آبان‌ماه- ماه به نزدیک‌ترین نقطه در مدار گردش خود به دور زمین می‌رسد و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. در واقع ماه از فاصله ۳۵۸ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند و در قطر زاویه‌ای ۳۳.۲۸ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود. فاصله ماه از زمین یکسان نیست زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و مسیر بیضی شکل را در آسمان طی می‌کند.

وی افزود: فاصله ماه از زمین در چرخه ۲۹ و نیم روزه خود ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با این فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متغیر است؛ روشنایی آن نیز دچار تغییر می‌شود. البته تشخیص این مسئله در عمل دشوار است، زیرا همزمان فازهای ماه نیز تغییر می‌کند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: هلال افزاینده ماه دو روزه امشب در صورت فلکی میزان قرار دارد و ساعت ۰۷:۳۵ طلوع و ۱۸:۲۶ غروب می‌کند، درصد روشنایی آن نیز سه درصد است. همزمان امشب یگانه قمر سیاره ما در گردش خود به دور زمین به نزدیک‌ترین نقطه به خورشید یا حضیض خورشیدی در فاصله ۰.۹۸۹ واحد نجومی از خورشید می‌رسد.

وی تصریح کرد: در این لحظه زمین در فاصله ۰.۹۹۱ AU از خورشید و ماه در فاصله ۰.۹۸۸ AU از خورشید قرار می‌گیرد. فاصله بین زمین و ماه ۰.۰۰۲ AU یا ۳۵۹ هزار کیلومتر خواهد بود.

کد خبر 533437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.