شادپیمایی دیپلمات تاجیک با پوشش مازندرانی در خیابان‌های ساری

سرور بختی، دیپلمات تاجیک و رئیس موسسه فرهنگی سازمان اکو به ساری سفر کرد و با بر تن کردن لباس محلی مازندرانی، در آیین‌های روز مازندران و بازدید از ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی شهر ساری، شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مازندران مهد آئین‌ها و فرهنگ‌ها است و نام‌گذاری روزی به نام مازندران، فرصتی برای بازخوانی برخی آئین‌های فراموش‌شده بومی و محلی است.

بر اساس بخشنامه سال ۱۳۸۸ سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر انتخاب روزی با عنوان روز مازندران، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان با هم‌اندیشی و همفکری ۱۴ آبان را آغاز حکومت علویان نخستین حکومت شیعی به نام روز مازندران انتخاب کردند.

این روز بهانه‌ای برای شناخت بیشتر از زبان، آداب و رسوم و گسترش گردشگری فرهنگی در استان زیبای مازندران بوده و فرصتی برای معرفی مشاهیر، فرهیختگان، نوابغ، شعرا، پهلوانان و چهره‌های برجسته تاریخی به مازندرانی‌ها و حتی جهانیان است. به همین مناسبت و نیز در آستانه برگزاری نشست گردشگری کشورهای عضو اکو در ساری، پرفسور سرور بختی تاجیکی، رئیس مؤسسه فرهنگی سازمان اکو به ساری سفر کرد.

بازدید بختی از خانه‌های تاریخی ساری

پرفسور سرور بختی تاجیکی، رئیس مؤسسه فرهنگی سازمان اکو، پس از نشست با جواد طالبی شهردار مرکز استان در محل عمارت شهرداری که با موضوع رویداد ۲۰۲۲ و محوریت پایتخت گردشگری بودن شهر ساری برای این رویداد، برگزار شد، به همراه اعضای شورای اسلامی شهر و حمیدی معاون خدمات شهری شهرداری مرکز استان از بافت کهن و تاریخی شهر ساری بازدید کرد.

وی از خانه فاضلی و خانه کلبادی که از ظرفیت‌های گردشگری شهر ساری است، بازدید کرد.

جمعی از هنرمندان مازنی در آستانه آغاز هفته مازندران به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری ساری با برپایی کاروان شادی آغاز این هفته را به شهروندان تبریک گفتند.

این شادپیمایی که به همراه موسیقی مازندرانی و با ایجاد روحیه شورونشاط از عمارت شهرداری ساری تا بوستان ولایت برگزار شد مورد استقبال شهروندان این شهر قرار گرفت.

اجرای بازی‌های سنتی در بوستان ولایت توسط هنرمندان مازندرانی از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

سرور بختی در این شادپیمایی لباس محلی مازندرانی را بر تن داشت و مورد استقبال گروه‌های بومی و محلی مازندران قرار گرفت.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو به میزبانی درخور و شایسته مردم دیار علویان اشاره کرد و گفت: از روز گذشته که وارد شهر ساری شدم فرهنگ بی‌نظیر و مهمان‌نوازی مردم این شهر را از نزدیک لمس کردم.

وی افزود: تبدیل گردشگری اکو به نماد گردشگری منطقه نه‌تنها بهترین مسیر به هم رسیدن مجدد ملت‌های منطقه خواهد بود بلکه رشد فراگیر اقتصاد فرهنگ را نیز در تمامی کشورهای عضو اکو تضمین خواهد کرد.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو گفت: هرسال شهری از کشورهای اکو به‌عنوان شهر پایتخت گردشگری انتخاب می‌شود و انتخاب شهر ساری برای گردشگری اکو افتخاری برای تمام ایران است.

بختی ادامه داد: برای برگزاری هر چه‌بهتر این رویداد همکاری همه نهادها و دستگاه‌های ضروری است البته بر کسی پوشیده نیست معرفی این شهر به کشورهای اکو و حتی فراتر از آن افتخاری بزرگ برای کشور ایران است.

ضرورت تدوین برنامه گردشگری

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در دیدار با سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، اعضای شورای اسلامی شهر و جواد طالبی شهردار ساری، با مهم برشمردن رویداد گردشگری ۲۰۲۲، گفت: ظرفیت‌های اقتصادی، تنوع فرهنگی و اجتماعی و استعدادهای گردشگری در مجموعه سازمان اکو قابل‌توجه است.

وی عملیاتی شدن اهداف تعریف‌شده را ضروری دانست و به مشترکات فرهنگی فراوان این ۱۰ کشور در بخش‌های مختلف اشاره کرد که قابل‌توجه است و باید بر اساس آن برنامه‌های جامع تعریف کرد.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با بیان اینکه تعاملات فرهنگی در این رویداد مهم باید ویژه دیده شود، گفت: فرهنگ متعالی جامعه را تعالی می‌بخشد و توجه به این موضوع بسیار مهم است؛ این کشورها به تعاملات فرهنگی خیلی جدی توجه کنند تا کارنامه قابل قبولی به دست آید.

وی تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف در برگزاری این رویداد را مهم و ضروری دانست و تأکید کرد که مسئولان رویداد گردشگری اکو را جدی بگیرند.

آیت‌الله لائینی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم برای این رویداد باید به‌خوبی فراهم شود.

سید حسین یوسفی رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری در این دیدار گفت: رویداد ۲۰۲۲ بهترین فرصت برای معرفی مرکز دیار علویان به کشورهای عضو اکو و دیگر کشورهای دنیاست که باید از این فرصت به‌خوبی بهره‌گیری کرد.

وی افزود: کهن شهر ساری که دارای فرهنگ و تاریخ بی‌نظیر است اما پیش از این توجه خاصی به این موضوع نشده است لذا در این فرصت پیش رو می‌توان تاریخ و فرهنگ این شهر تاریخی را به مردم جهان معرفی کرد.

رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری با یادآوری اینکه دبیرخانه گردشگری اکو در شهرداری ساری با همفکری و همکاری جمعی از کارشناسان این حوزه در شهرداری ساری راه‌اندازی شد، این مهم را گامی اثرگذار برای ورود به رویداد گردشگری اکو عنوان کرد.

یوسفی موفقیت این رویداد را مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها دانست و گفت: اگرچه شهرداری ساری برای میزبانی این رویداد پای‌کار است اما همکاری دیگر دستگاه‌ها ضروری است.

بازدید از مرکز ساری شناسی و رونمایی از کتاب تاجیک

همچنین صبح امروز پنجشنبه، جواد طالبی شهردار مرکز مازندران، اعضای شورای اسلامی شهر و پرفسور سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو از مرکز ساری شناسی بازدید کردند.

سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در این بازدید گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف مؤسسه فرهنگی اکو تعاملات فرهنگی است؛ باید بتوانیم فضایی ایجاد کنیم تا مردم با فرهنگ و هنر کشورهای عضو اکو آشنا شوند.

وی افزود: آنچه بیش از همه مورد توجه قرار می‌گیرد این است که همه ما از یک تمدن مشترک برخوردار هستیم و این اشتراک می‌تواند مسیر همبستگی و تعامل فرهنگی را هموار کند.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، مرکز ساری شناسی را در معرفی تاریخ، فرهنگ و آداب شهر تاریخی ساری مهم دانست و گفت: می‌توان با بهره‌گیری از این مرکز فرهنگی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری را به دیگر کشورها معرفی کرد.

علی عاشقان عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز در این بازدید به نزدیکی فرهنگی مازندران با کشور تاجیکستان اشاره کرد و گفت: رویداد گردشگری اکو یکی از بهترین فرصت‌های تحقق گردشگری برای تمامی کشورهای عضو اکو است.

وی افزود: باید تلاش کنیم خروجی این رویداد علاوه بر توسعه گردشگری توسعه فرهنگی نیز به همراه داشته باشد.

در ادامه این بازدید کتاب «تاجیکستان دیار آشنا» نوشته دکتر علی رمضانی پاچی رونمایی شد.

کد خبر 533183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.