۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
رونمایی از سمفونی «اروند»

پوئم سمفونی اروند در رثای رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس در صدا و سیما رونمایی شد.

به گزارش ایمنا، پوئم سمفونی اروند، محصول مشترک دفتر موسیقی صدا و سیما و مرکز موسیقی شهرداری تهران امروز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه در سالن کوثر صدا و سیما رونمایی شد. این پروژه به آهنگسازی امیرحسین سمیعی و خوانندگی علیرضا علیزاده در قالب پنج قطعه و در رثای رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس به تولید رسیده است.

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر پروژه پوئم سمفونی اروند در ابتدای این مراسم پیرامون شکل گیری این اثر موسیقایی، بیان کرد: منطقه اروند با عنوان یکی از مراکز ثقل و نقطه اتصال بسیاری از شکوهمندی‌های رخدادهای دفاع مقدس در همه ابعادش موقعیت خاصی داشت که لازم بود از این منظر با زبان شعر و موسیقی بخشی از این عظمت‌ها بیان شود. در این راه، فکر تولید این اثر موسیقایی به ذهن امیر حسین سمیعی رسید و پس از اینکه اشعاری در این چارچوب تولید شد، کار ادامه پیدا کرد.

نذر فرهنگی سمفونی اروند

همچنین امیرحسین سمیعی، آهنگساز پروژه و مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره روند تولید و ایده پردازی پروژه پوئم سمفونی اروند، اظهار داشت: در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ طرحی مورد توجه قرار گرفت که بنده افتخار داشتم در آن زمان همراه با تعدادی از هنرمندان و نویسندگان به مناطق جنگی اعزام شدیم. اولین منطقه‌ای که در آن قرار گرفتیم، اروند بود و فکر می‌کنم اتفاقی که باید می‌افتاد، برای من ایجاد شد و در همان زمان بود که من نگارش موسیقی پوئم سمفونی اروند را آغاز کردم.

وی با ارائه جزئیاتی از پروژه پوئم سمفونی اروند، گفت: سازمان‌های مختلفی که برای ساخت چنین آثاری اقدام کردند با بودجه صفر، کاری را انجام داده‌اند که من از آن به عنوان یک نذر فرهنگی یاد می‌کنم. در این راه نهادهایی چون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، موزه دفاع مقدس و در نهایت دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما بهترین همراهان ما بودند. این اتفاقات در نهایت فقر بودجه و همدلی‌های صورت گرفت تا ما در کنار هم بایستیم و پس از تولید پوئم سمفونی ایثار با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی به چنین دستاوردی برسیم.

سمفونی اروند حاصل نگاه بین دستگاهی است

در ادامه این مراسم، محمد مهدی نراقیان، مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم، توضیح داد: کاری که امروز برای رونمایی آن جمع شدیم حاصل یک نگاه کلان و راهبردی بین دستگاه‌هایی است که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کردند. مجموعه‌هایی که به لحاظ سلیقه و نگاه به هم نزدیک هستند و این نزدیکی و همراهی باعث شد با برکات زیادی مواجه شویم.

مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت‌های مجموعه ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در راستای تولید آثار موسیقایی فاخر اشاره و بیان کرد: ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما سابقه بسیار طولانی دارد اما به دلایلی مهجور ماند. ولی با همت و غیرت رهبر ارکستر و نوازندگان این مجموعه از آن وضعیت درآمد و تلاش کرد مجموعه‌ای از اولین‌ها را برای مخاطبان و دوستداران موسیقی رقم بزند.

به گفته نراقیان، در همین چارچوب، در جشنواره موسیقی فجر به عنوان اولین گروه اجرا کننده فصل تازه ای از فعالیت‌های ارکستر را آغاز کردیم و با وجود قرار گرفتن در ایام کرونایی به حدی از استاندارد رسیدیم که اکنون اهالی موسیقی مایل هستند آثارشان را در اختیار این مجموعه قرار دهند.

قدردانی جبلی از عوامل سمفونی اروند

حمید شاه آبادی، معاون سیما سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم در ادامه این مراسم ضمن ابلاغ پیام تبریک پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی برای قدردانی از عوامل و دست‌اندرکاران تولید این اثر موسیقایی، بیان کرد: نسبت آنچه در شرایط اغلب فعالیت‌های موسیقی وجود دارد، با آنچه مطلوب ماست فاصله زیادی داریم. در این چارچوب موسیقی می‌تواند آلودگی‌های زیادی را برای ذهن و اندیشه ما داشته باشد، شرایطی که امروز دشمنان ما روی این ظرفیت سرمایه گذاری زیادی داشتند و متأسفانه در بسیاری از موارد هم به توفیقاتی زیادی دست پیدا کردند. پس عزم ما باید استفاده درست از این ظرفیت عظیم و مؤلفه فاخر و ارزشمند باشد.

وی تاکید کرد: در این چارچوب اگر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما در کنار سایر مجموعه‌های درگیر این پروژه گام‌های ارزشمندی برداشته‌اند باید آن را به فال نیک گرفت که امیدوارم استمرار داشته باشد.

معاون سیما رسانه ملی با اشاره به اقتدار اخیر نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اتفاق نفتکش، تاکید کرد: موسیقی به عنوان مکمل موفقیت اخیر می‌تواند ظرفیت بسیار مهم فرهنگی به حساب آید و منجر به تولید آثار موسیقایی مختلفی در این زمینه باشد که در برگیرنده اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته وی، ما هم در رسانه ملی باید تبدیل به آسایشگاهی برای پراکندن روحیه نشاط و ارائه موسیقی سالمی باشیم که می‌تواند در تمام ابعاد فرهنگی‌اش مورد توجه قرار گیرد.

پس از بخش سخنرانی‌ها برخی از دست‌اندرکاران پروژه پوئم سمفونی اروند از جمله امیر حسین سمیعی، آهنگساز، محمد مهدی نراقیان، مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما، میلاد عرفان پور، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با همراهی حجت الاسلام امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حمید شاه آبادی، معاون سیمای رسانه ملی از تابلوی یادبود انتشار پوئم سمفونی اروند رونمایی کردند.

پوئم سمفونیک یا منظومه صوتی قطعه‌ای از موسیقی ارکسترال است که معمولاً در یک موومان ساخته می‌شود و محتوای یک شعر، داستان کوتاه، رمان، نقاشی، منظره، چشم‌انداز یا هر منبع الهام دیگری غیر از موسیقی را بدون آواز، ترسیم یا توصیف می‌کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 533080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.