کاهش تولید ۴ میلیون تنی علوفه مرتعی بر اثر خشکسالی

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تولید علوفه‌های مرتعی ۴.۲۵ میلیون تن به علت کاهش بارندگی های سال جاری کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، ترحم بهزاد با بیان اینکه به علت خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در سال جاری ۶.۴۵ میلیون تن تولید علوفه مرتعی داشته‌ایم، اظهار کرد: میزان تولید علوفه‌های مرتعی در شرایط عادی را ۱۰.۷ میلیون تن است و کاهش یا افزایش هر میلیمتر بارش موجب هشت دهم کاهش یا افزایش تولید علوفه مرتعی می‌شود.

وی افزود: برای برون رفت از تهدیدات و خطرات ناشی از خشکسالی در مراتع میان بند باید چاره اندیشی شود و زمین‌های کشاورزی کم بازده این مناطق توسط دولت خریداری و در اختیار عشایر برای تأمین علوفه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پرهیز از اقدامات غیر لازم در عرصه‌های مرتعی را از دیگر راهکارها برای جلوگیری از فشار بیشتر بر اکوسیستم دانست و خاطرنشان کرد: از طریق تعدیل جمعیت دام در عرصه‌های مرتعی می‌توان از خسارت بیشتر به این عرصه‌ها جلوگیری کرد.

بهزاد از خشکیدگی پوشش گیاهی بوته‌ای در عرصه‌های مناطق غیر قرق زاگرسی کشور خبر داد و گفت: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد از گون زارها، گونه‌های بالشتکی، بوته زارها و گیاهان خشبی در مراتع غیر قرق زاگرسی دچار خشکیدگی شده و از بین رفته‌اند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تغییر رژیم بارندگی و عدم بارش برف، افزایش دما، هجوم آفات و بیماری‌ها و اتمام طول عمر رویشی گیاهان را از فرضیه‌های مهم در زمینه علل خشکیدگی گیاهان بوته‌ای و خشبی در مناطق زاگرسی برشمرد و تصریح کرد: به منظور علت یابی در مورد خشکیدگی گیاهان بوته‌ای و خشبی در مراتع زاگرسی و کنترل و پیشگیری از افزایش فزاینده خسارات ناشی از آن، یک گروه مطالعاتی به زودی تشکیل می‌شود، این گروه متشکل از کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور، انجمن علمی مرتعداری، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، دانشگاه، دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری و کارشناسان استان‌ها و با حضور یک اکولوژیست خبره خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 533058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.