سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات کشاورزی ۲ برابر شد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از سه‌ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده، گفت: با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی، سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات نسبت به پارسال دو برابر شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «کامبیز عباسی» در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی «آیفارم» در شهر آفتاب اظهار کرد: روز گذشته نیز ۷۰۰ میلیارد تومان به‌منظور تسهیلات تکمیلی مکانیزاسیون کشاورزی برای استان‌های سراسر کشور ابلاغ‌شده است.

وی با بیان اینکه از نظر سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه فناوری نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی را شاهد بوده‌ایم، ابراز امیدواری کرد: این روند با حمایت بانک کشاورزی که همواره همراه ما بوده است، ادامه یابد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه رویکرد در بخش مکانیزاسیون حرکت به سمت پایداری است، تصریح‌کرد: ما باید پایداری تولید را در کنار فناوری، تجهیزات و مباحث موجود در حوزه فناوری داشته باشیم.

عباسی درباره وضعیت مکانیزاسیون در حوزه باغبانی گفت: سرمایه‌گذاری در خط اعتباری مکانیزاسیون باغبانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده که امسال با حرکت تکنولوژی در باغ‌های کشور ۳۰ تا ۳۵ درصد از سرمایه‌گذاری سالیانه بخش مکانیزاسیون در این حوزه رقم می‌خورد و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد.

وی ادامه داد: اکنون ۹۰ شرکت فعال در حوزه شرکت‌های تولیدکننده لوازم و تجهیزات اختصاصی باغبانی در کشور وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به بومی‌سازی بخشی از فناوری‌های نوین در حوزه باغبانی، خاطرنشان‌کرد: سامانه‌های مبارزه با تگرگ و سرمازدگی در کشور بومی شده است.

عقب‌ماندگی مکانیزاسیون بخش باغبانی

عباسی با تاکید بر عقب‌ماندگی مکانیزاسیون باغبانی در کشور، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا با حمایت‌های مجلس شورای اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی این عقب‌ماندگی در فناوری باغ‌های کشور را پوشش دهیم.

وی یادآور شد: در حوزه باغبانی کشور عملیات برداشت به‌صورت مکانیزه برای ما بسیار اهمیت دارد، در محصولات باغی به‌جز پسته و زیتون ۱۵ تا ۲۰ درصد باغ‌ها به‌صورت مکانیزه در حال برداشت است و در سایر باغ‌ها این رقم به زیر ۵ تا ۱۰ درصد می‌رسد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره تفاوت مکانیزاسیون باغی و زراعی، گفت: ماشین‌های باغبانی تکنیک‌بر هستند و به فناوری بالاتری نسبت به انرژی مصرفی نیاز دارند که البته نیاز است حوزه صنعت کشور در این بخش بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

۱۸ هزار هکتار گلخانه مکانیزه در کشور

عباسی درباره مکانیزاسیون حوزه گلخانه‌ها نیز گفت: گسترش محیط‌های گلخانه‌ای جز سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و اکنون ۱۷ تا ۱۸ هزار هکتار از گلخانه‌های کشور زیر پوشش مکانیزه هستند و مقرر شده باسیاست‌های پیش‌روی وزارت جهاد کشاورزی، گلخانه‌های زیر پوشش مکانیزاسیون به ۶۰ هزار هکتار و بیشتر در سال ۱۴۰۴ برسد.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال تجهیزات درون گلخانه‌ای باشیم، یادآور شد: بیش از ۴۱ فناوری در زمینه لوازم و تجهیزات گلخانه‌ای کشور شناسایی و در سایت مکانیزاسیون کشاورزی بارگذاری شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این‌که استاندارسازی این ۴۱ فناوری حوزه لوازم و تجهیزات گلخانه‌ای کشور نیز انجام‌شده است، اظهار کرد: این تجهیزات سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، اتوماسیون کنترل اقلیم گلخانه‌ها و مسائل سم‌پاشی و آبدهی بوده‌اند.

عباسی با اشاره به این که تجهیزات گلخانه‌ای نیاز به نگرش خاصی دارند، گفت: هر ماشینی نمی‌تواند وارد فضای گلخانه شود، بنابراین باید به سمت فناوری‌های پاک در این حوزه حرکت کنیم.

وی با بیان این‌که نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد از مجموع گلخانه‌های کشور سنتی هستند، گفت: باید این گلخانه‌ها به سمت مکانیزه شدن حرکت کنند و پس‌از تغییر، ما تجهیزات مطلوب این حوزه را فراهم خواهیم کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود ۲.۹ میلیون هکتار باغ در کشور، افزود: باید به سمت مکانیزاسیون این باغ‌ها پیش برویم.

عباسی درباره حوزه استاندارسازی ماشین‌آلات کشاورزی اظهار کرد: سالیانه نزدیک به ۶۰۰ آزمون و ارزیابی در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات آبیاری و حدود ۲۰۰ آزمون در زمینه تجهیزات و لوازم کشاورزی انجام می‌شود.

وی به وجود ۴۰ واحد همکار که قطب‌های دانشگاهی کشور هستند نیز اشاره کرد و یادآور شد: با همکاری و همراهی سازمان ملی استاندارد درصدد اخذ گواهی «۱۷۰۲۵» نیز هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: اکنون شاهد افزایش کیفیت در تولید ماشین‌آلات کشاورزی هستیم و امیدواریم این روند صنعتی شدن را که یکی از دغدغه‌های وزیر جهاد کشاورزی است در سال جاری به نحو مطلوب به اتمام برسانیم.

عباسی با اشاره به محدودیت در حوزه لوازم و تجهیزات مورد نیاز مکانیزاسیون گیاهان دارویی، از صنعتگران خواست به سمت ماشین‌آلات، لوازم و تجهیزات گیاهان دارویی مانند زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی حرکت کنند.

وی بابیان اینکه در حوزه کاشت و برداشت زعفران اقدام‌های اولیه انجام‌شده است، گفت: همچنان نیازمند توسعه و تکمیل در این حوزه هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به استفاده از پهپادهای کشاورزی، یادآور شد: مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نخستین بخشی بوده که پهپادهای کشاورزی را به‌صورت رسمی در کشور برای بخش کشاورزی هوشمند معرفی، حمایت و مورد تاکید قرار داده است.

وی اضافه‌کرد: باوجود چالش برای استفاده از پهپاد در حوزه کشاورزی، امروز شاهد آن هستیم که پهپادهای کشاورزی به‌وفور در حال استفاده در این بخش است که برای این منظور بیش از ۶۲ مدل را مورد آزمون و ارزیابی قرار دادیم و در واقع این پهپادها قابلیت عرضه به بخش کشاورزی و دریافت تسهیلات بانکی را دارند.

در حاشیه این نمایشگاه از سم‌پاش‌های نوین توربینی باغی رونمایی شد.

کد خبر 532961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.