آیت‌الله سیدعلی‌محمد علاقه‌بند درگذشت+ بیوگرافی و پیام‌های تسلیت

آیت الله سیدعلی‌محمد علاقه‌بند از علمای برجسته استان یزد در 94 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سید علی‌محمد علاقه‌بند از علما و بزرگان یزد که محبوبیت ویژه‌ای نزد مردم یزد داشت، صبح روز گذشته -۱۱ آبان ماه- در ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

در گذشت این عالم ربانی موجب تأثر و اندوه مردم دار العباده استان یزد شد، زیرا این فقیه عالی قدر عمر شریف خود را صرف تربیت شاگردان زیادی کرد و در همه حال در خدمت مردم بود،

آیت‌الله علاقه بند در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی برابر با ۱۳۴۶ هجری قمری در خانواده‌ای روحانی در یزد دیده به جهان گشود و در پنج سالگی برای آموزش قرآن به مکتب خانه رفت و قرآن، نصاب الصبیان، سیوطی و صرف و نحو را نزد میرزا سیدعلی مکتب دار آموخت.

وی پس از تحصیل مقدمات علوم اسلامی از محضر حضرات آیات شیخ جلال آیت اللهی، آیت الله کازرونی و میرزا آقا استفاده کرد.

این عالم ربانی آن‌گاه برای ادامه تحصیل راهی نجف اشرف شد و در درس خارج آیات عظام سید محمدهادی میلانی، سیدجواد مدرسی، سید عبدالهادی شیرازی شرکت کرد و پس از بازگشت در قم نیز از محضر آیت‌الله سید حسین بروجردی استفاده کرد. وی در کنار تحصیل به تدریس نیز اشتغال داشت و دروس منطق، معالم، صرف و نحو، اصول و کلام را تدریس می‌کرد؛ مدتی نیز دروس عربی و دینی را در دبیرستان تدریس کرد.

این روحانی وارسته ضمن تدریس به تبلیغ اسلام و شریعت نیز می‌پرداخت و محبوبیت ویژه‌ای نزد مردم این استان برخوردار بود و ارادتمندان وی سالیان متمادی در مسجد امیرچخماق یزد نماز را به امامت وی اقامه می‌کردند.

این مرد عرفان و عمل، سال‌های سال در کسوت روحانی و امام جماعت، شاگردان و مردم این دیار را با احکام شریعت نبوی و مناقب ولایت علوی آشنا کرد و با مردم بود و لحظه‌ای از آنها جدا نبود. این سید جلیل‌القدر در حقیقت ساده زیستی، بی تعلقی به دنیا، اخلاق مداری، پشت پا زدن به نفس سرکش و راه درست زندگی را به مشتاقان و علاقه مندانش آموخت و چنین است که فقدان این عالم بزرگوار، استان یزد را داغدار کرد.

پیام‌های تسلیت

آیت الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در پیام تسلیتی آورده است؛ «درگذشت عارف واصل و عالم عامل، معلم اخلاق و مدرس خلاق آیت الله سیدعلی محمد علاقه بند یزدی موجب تأثر و تأسف گردید. این مرد عرفان و عمل سال‌های سال در کسوت روحانی و امام جماعت شاگردان و مردم این دیار را با احکام شریعت نبوی و مناقب ولایت علوی آشنا نمود، با مردم بود و لحظه‌ای از مردم جدا نبود.

این سید جلیل‌القدر در حقیقت ساده زیستی، بی تعلقی به زخارف دنیوی، اخلاق مداری، پشت پا زدن به نفس سرکش و راه درست زندگی کردن را به مشتاقان و علاقه مندانش آموخت و چنین است که فقدان این عالم بزرگوار اگر بگوییم مردم یزد بلکه استان را داغدار نمود گزاف نگفته‌ایم. خداوند ایشان را با موالیان گرامش محشور فرماید و جایگاهش را در اعلا علیینی قرا دهد و رحمت و آمرزش خود را نثارش فرماید.

این مصیبت را به بیت شریف آن عالم وارسته و به شاگردان و ارادتمندان و مردم دارالعباده یزد تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، غفران و رضوان و حشر با اولیای طاهرینش و برای بازماندگان سلامتی، عزت و شکیبایی را خواستارم.»


مهران فاطمی، استاندار یزد نیز در پیامی خبر ارتحال و عروج آسمانی این عالم ربانی و فقیه مجاهد را تسلیت گفته و اعلام کرده است؛ «خبر ارتحال و عروج آسمانی عالم ربانی و فقیه مجاهد حضرت آیت الله سید محمدعلی علاقه بند (رضوان الله علیه) دل‌های عاشقان و شیفتگانش را شرحه شرحه، آحاد مردم عالم دوست و شریف دارالعباده یزد را اندوهگین و محفل اولیا و ابرار در بارگاه ذات اقدس الهی را رونقی دوباره بخشید. فقیه وارسته‌ای که در زهد نسبت به ظواهر دنیوی برجسته و زبانزد و در فهم و تبلیغ حقایق نورانی اسلام ناب محمدی (ص) نستوه و در عمل به مکارم اخلاقی و منویات دینی و معنوی، نمونه عصر خویش بود و در قلوب یکایک مردمان، از کوچک و بزرگ تا عامه و خواص لانه گزیده بود و باده وجود مبارکش، منشأ برکات بیشمار پیدا و پنهانی بود که این دیار عطش زده را، سیراب می‌ساخت.

نقش بی‌بدیل این عالم فرزانه در هدایت مردم به سمت فرهنگ متعالی اهل بیت عصمت و طهارت و دفاع از آرمان‌های متعالی امام راحل عظیم الشان (ره) و پس از آن رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) برای همیشه در تاریخ این دیار عالم خیز زنده و مانا خواهد ماند و خدمات عظیم و ماندگار آن سالک راه حق، نزد خداوند متعال مأجور بوده و بر درجات معنوی ایشان افزوده و با صلحا و صدیقین محشور خواهد نمود.

اینجانب ضمن اعلان مراتب تأسف عمیق خویش از این ضایعه تلخ و جبران ناپذیر و تسلیت صمیمانه به محضر مبارک حضرت صاحب‌الزمان (عج) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و آحاد مردم عزیز و عزادار استان یزد، با علاقه مندان و دل‌بستگان ایشان به ویژه خاندان مکرم آن عالم ربانی ابراز همدردی نموده و بدین مناسبت فردا چهارشنبه ۱۲ آبان ماه را عزای عمومی اعلام می‌دارم.»


آیت الله سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد نیز با تسلیت و تعزیت ارتحال این عالم جلیل‌القدر و استاد برجسته حوزه علمیه یزد، در پیامی اعلام کرده است؛ «ایشان ده‌ها سال با حضور در حوزه علمیه و آموزش و پرورش تلاش فراوانی نمود تا انسان‌هایی مؤمن، متعهد و پیشتاز در عرصه دانش و تقوا را تربیت و به اجتماع تحویل دهد و در این راه نیز از توفیقات بالایی برخوردار شد.

آن مرحوم با سعه‌صدر و اخلاق کریمانه و زاهدانه الگوی اخلاقی بسیار خوب و برجسته‌ای برای اهل زمان خود بود. نمازهای جماعت و نصیحت‌های عالمانه‌اش زنگار از دل‌ها می‌زد و خدایش با اجداد طاهرینش محشور فرماید و ما را نیز مشمول دعای خیر نیکان قرار بدهد.»


محمدصالح جوکار، رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی هم با تسلیت ارتحال این استاد برجسته حوزه علمیه یزد و فاضل مردمی، فقدان وی را برای دارالعباده و بهره مندان از محضر پر فیض این عالم ربانی بزرگ خوانده و آورده است؛ «مصیبت ارتحال معلم اخلاق و معرفت، چهره‌ای که سراسر عمر نورانی‌اش با طهارت، تقوا و پارسایی پیوند خورده بود را به محضر مقام معظم رهبری، جامعه روحانیت، ارادتمندان، عموم مردم حسینیه ایران به ویژه بیت مکرم علاقه بند تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات و شمول رحمت حق و حشر با اولیا الله را برای روح مطهر روحانی مهذب و شخصیت ممتاز معنوی آیت الله علاقه بند از خداوند متعال مسالت می‌نمایم.»


محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان در مجلس نیز با صدور پیامی تسلیت، ضایعه اسفناک ارتحال آیت الله سید محمدعلی علاقه بندی یزدی را تسلیت گفته و عنوان کرده است؛ «آن روحانی برجسته و معلم اخلاق در سلوک عرفانی و اخلاقی، تواضع، فروتنی و اخلاص زبانزد همگان بوده و از محبوبیت ویژه‌ای در بین مردم دارالعباده برخوردار بودند و به معنای حقیقی کلمه یکی از مفاخر یزد به شمار می‌رفتند.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به بیت معظّم ایشان، جامعه محترم روحانیت، حوزه‌های علمیه و مردم عالم‌پرور استان یزد تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان، علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر جزیل مسألت دارم. روح پاکشان در جوار اجداد طاهرینشان محشور و متنعم باد.»

کد خبر 532949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.