دوقلوهایی که هیچگاه قد نکشیدند

پروژه برج‌های دوقلوی کیو با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان درسال ۹۴ آغاز و قرار بود ۴۰ ماهه به بهره‌برداری برسد؛ اما همچنان بلاتکلیف باقی مانده و به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح احداث پروژه برج‌های دوقلوی کیو در ۳۰ طبقه دارای بخش‌های مختلفی همچون مجتمع‌های تجاری و مسکونی پیش‌بینی و طراحی شده بود که در صورت تکمیل می‌توانست نقش به سزایی در توسعه شهر خرم‌آباد داشته باشد.

هرچند مدیریت شهری وقت خرم آباد با برگزاری جلسات مختلف درجهت رفع معضلات اجرای این پروژه گام‌هایی خوبی برداشت و حاصل این جلسات فسخ قرارداد با شرکت معین کوثر و در گام بعد انعقاد قرارداد با شرکت جدید بود، اما متأسفانه با گذشت شش سال از این پروژه متوقف شده، روند اجرای کند آن همچنان ادامه دارد.

در حالی که «رستم کوشکی» رئیس شورای اسلامی (وقت) شهر خرم آباد از واگذاری برج‌های دوقلو به شهرداری خرم آباد خبر داده و گفته بود: شرکت معین کوثر سرمایه گذار برج‌های دوقلو زیرمجموعه بنیاد شهید است و با توجه نتایج جلسات متعدد همچنین فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مجموعه برج‌های دوقلو باید از پیمانکاری فاصله بگیرد، برج‌های دوقلو به شهرداری واگذار می‌شود، اما امروز شهردار خرم آباد این پروژه را اجحاف در حق شهرداری می‌داند و بدین سان فرصتی بسیار مهم و ارزشمند این شهر در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

برج‌های دوقلو اجحاف در حق شهرداری

«سعید فتوحی» شهردار خرم آباد در این باره می‌گوید: برج‌های دوقلو اجحافی روشن و غیر قابل انکار در حق شهرداری و مردم خرم آباد است.

وی با بیان اینکه در قرارداد برج‌های دوقلو اجحاف فراوانی در حق شهرداری صورت گرفته به طوری که ۱۷ هزار متر زمین در بهترین نقطه شهر به سرمایه گذاری به نام معین کوثر واگذار شده است، تصریح می‌کند: در این قرار داد ۲۵ درصد سهم شهرداری و ۷۵ درصد سهم سرمایه گذار بوده که مقرر شده بود تا ۴۰ ماه به بهره برداری برسد، اما از سال‌ها پیش فقط سرمایه گذار زمان می‌خرد و مشخص نیست چرا انگیزه‌ای برای انجام پروژه ندارد.

شهردار خرم آباد با بیان اینکه در این پروژه سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل نکرده است، می‌افزاید: پروژه برج‌های دوقلو پس از گذشته هفت سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در حالی که قرار بوده در مدت زمان ۴۰ ماه تحویل داده شود، البته شکایتی از سوی شهرداری مطرح شده و در حال پیگیری برای فسخ قرارداد هستیم.

کارفرما به تعهدات خود عمل نکند، قرارداد را فسخ می‌کنیم

«رضا بیرانوند» رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه عملیات اجرایی برج‌های دوقلو در شورای چهارم کلید خورده است، اظهار می‌کند: ما نباید اجازه دهیم عمر این پروژه طولانی شود، همچنان بر حمایت از سرمایه‌گذار تاکید داریم و از تمام توان خود برای به سرانجام رسیدن پروژه استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه شورای ششم پیگیر رفع مشکلات برج‌های دوقلو است، تصریح می‌کند: برای حل مسائل و مشکلات اجرای برج‌های دوقلو، در صدد برگزاری جلسه و انجام مذاکره با مدیرعامل پروژه هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاران به دنبال سود و بازگشت سرمایه خود در زمان کم هستند، بنابراین قرارداد باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار انگیزه کافی برای انجام کار را داشته باشد.

وی می‌گوید: در قرارداد منعقد شده با سرمایه‌گذار قید شده است که اگر کارفرما نتواند به تعهدات خود عمل کند، قرارداد فسخ خواهد شد، به همین دلیل نیز اجازه کار را ندارد و باید ضرر و زیان شهرداری را پرداخت کند؛ هر چند تکمیل این پروژه به نفع شهرداری، سرمایه‌گذار و مردم است زیرا در موقعیت مکانی بسیار مناسبی قرار دارد.

شهرداری حق فسخ قرارداد را ندارد

در حالی که شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد توپ را در زمین سرمایه گذار انداخته و سخن از فسخ قرارداد به میان می‌آورند، «سعید یحیایی» مشاور مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری معین کوثر مقصر اصلی را شهرداری می‌داند و می‌گوید: به عنوان سرمایه‌گذار طبق تعهدات مندرج در قرارداد، فعالیت‌ها و اقدامات لازم را انجام دادیم، اما متأسفانه شهرداری به تعهدات قراردادی خود در ارتباط با صدور پروانه ساختمانی و واگذاری یک دانگ از زمین به نام گروه سرمایه‌گذاری معین کوثر در سال ۹۶-۹۵، عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه به دلیل انجام نشدن تعهدات شهرداری، زیان‌های زیادی از جمله در حوزه مالیات و بیمه به ناحق به گروه سرمایه‌گذاری معین کوثر تحمیل شده است، تاکید می‌کند: این گروه از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای اجرای سیاست‌های بالا دستی سازمانی خود و انجام وظیفه در حوزه مسئولیت اجتماعی، اقدام به سرمایه گذاری در مناطق کمتر برخوردار کرده، در حالی که می‌توانست با هزینه کمتر در نقاط دیگر کشور به سود بیشتری دست پیدا کند.

مشاور مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری معین کوثر ادامه می‌دهد: هیچ سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌شود که کل هزینه پروژه را تزریق و در پایان کل سرمایه و سود را برداشت کند، این در حالی است که در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر خرم‌آباد دو سال زمان و انرژی ما بدون حاصل هدر رفت.

وی در خصوص ادعاهای شهرداری، اظهار می‌کند: با وجود اظهارات خلاف واقع و غیر فنی شهرداری خرم‌آباد، طبق مفاد قرارداد فی‌مابین شهرداری حق فسخ قرارداد را ندارد چون شهرداری نه زمینی به نام گروه زده تا قادر به دریافت تسهیلات باشیم و نه مجوزی جهت جذب سرمایه‌گذار صادر شده است.

به گزارش ایمنا، هرچند نام لرستان باید در تقویم به نام پروژه‌های بی‌سرانجام ثبت شود، اما این بار امیدواریم مسئولان امر اجازه ندهند این فرصت بسیار ارزشمند شهر خرم آباد به سرنوشت دیگر پروژه‌های فلج مانده و بلاتکلیف دچار شود.

کد خبر 532946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.