افزایش رشد فعالیت‌های کسب و کار صنعت ساختمان شامخ مهرماه

اتاق تعاون ایران اعلام‌ کرد: بررسی‌های آماری در حوزه ساختمان در مهرماه نشان داد عدد شامخ کل ۵۶.۹۲ بوده که نسبت به ماه قبل افزایش قابل توجهی داشته و نشان‌دهنده رشد فعالیت‌های کسب و کار در حوزه صنعت ساختمان در این ماه نسبت به شهریورماه است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اتاق تعاون ایران، شامخ کل در مهرماه عدد ۵۶.۹۲ را ثبت کرد این در حالی است که سایر مؤلفه‌های اصلی این شاخص شامل سرعت انجام سفارش‌ها، موجودی مواد اولیه خریداری شده و میزان به‌کارگیری نیروی انسانی نیز نسبت به ماه قبل افزایش مشابهی را تجربه کرد.

شاخص انتظارات تولید در ماه آینده با رقم ۴۵.۳۸ نسبت به ماه قبل ۵۰ کاهش یافت که بر مبنای آن بدتر شدن وضعیت فعالیت‌های ساختمانی در آبان‌ماه نسبت به مهرماه انتظار می‌شود.

بر پایه این گزارش، مؤلفه‌های میزان سفارش‌های جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، مواد اولیه خریداری شده و میزان استخدام نیز نسبت به ماه قبل افزایش نسبی داشتند.

شاخص میزان قیمت مواد اولیه با ثبت عدد ۷۲.۶۹ نسبت به ماه قبل کاهش داشت که نشان‌دهنده کاهش احتمالی روند صعودی قیمت‌ها و حرکت به سمت ثبات نسبی قیمت مصالح پایه است. با این حال هم‌چنان تورم قیمت‌ها در بخش صنعت ساختمان وجود دارد.

قیمت محصولات تولید شده (یا خدمات ارائه شده) با کاهش شاخص نسبت به ماه قبل به ثبت رسید و این دومین ماه متوالی کاهش این مؤلفه است.

شاخص میزان فروش با ثبت عدد ۵۳.۰۷ نسبت به ماه قبل کاهش بسیار جزئی داشته است. همچنین عدد شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان با کاهش نسبی نسبت به ماه قبل به مقدار ۴۵.۳۸ رسیده است.

بنابراین با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده از مؤلفه‌های ذکر شده در مهرماه، همچنین مطابق پیش‌بینی شامخ شهریورماه، شدت فعالیت‌ها در این ماه افزایش یافت. اما با توجه به شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های شرکت در ماه آینده و نشانه‌های ثبات قیمت بازار در مهرماه در صورتی که برنامه‌ریزی و تصمیمات جدید دولت در قالب تحریک بازار مسکن انجام نشود، شاهد رکود مجدد در این صنعت خواهیم بود.

اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن به‌صورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود. کاربران، ذی‌نفعان و محققان می‌توانند با مراجعه به پورتال تخصصی اتاق تعاون ایران به نشانی www.icccoop.ir به نسخه الکترونیکی این گزارش دست یابند.

از بین شاخص‌های گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص (Purchasing Manager’s Index) PMI که در فارسی به اختصار شامخ نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه یافته قرار دارد. اکنون شاخص شامخ برای حدود ۲۹ هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور جهان محاسبه و منتشر می‌شود. در ایران نیز اجرای این طرح توسط اتاق بازرگانی ایران در بخش صنعت از مهرماه سال ۹۷ آغاز شد. نتایج این شاخص که بر اساس پایش پرسشنامه‌ای به دست می‌آید، بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان به ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش‌های ساختمان، صنعت و خدمات ارائه می‌دهد.

شاخص شامخ (PMI) که وضعیت و شرایط کسب‌وکارها را در ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد و می‌تواند رونق یا رکود تولید در هر ماه و دورنمای وضعیت آن در ماه‌های آتی را نشان دهد، در دستور کار مرکز آمار و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران قرار گرفته است.

شاخص مدیران خرید (PMI) که از آن به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور نام می‌برند، یکی از مهمترین شاخص‌های بیان‌کننده ویژگی‌های اقتصاد در بسیاری از کشورهای جهان است.

کد خبر 532932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.