ناسا به کمک شما در کاوش مریخ نیاز دارد

ناسا از مردم درخواست کرده که با علامت‌گذاری مسیر و ویژگی‌های خاصی که در تصاویر ثبت شده از مریخ توسط "استقامت" می‌بینند، به بهبود عملکرد این ماموریت کمک کنند.

به گزارش ایمنا، شما می‌توانید به ناسا کمک کنید تا مریخ نوردهای خود را به کاوشگران بهتری تبدیل کند. این پروژه که "AI4Mars" نام دارد و در وبسایت Zooniverse انجام می‌شود در ادامه عملیات سال گذشته ناسا برای مریخ نورد کنجکاوی است. سال گذشته ناسا از مردم خواسته بود تا با نامگذاری صخره‌هایی که در تصاویر مریخ می‌بینند، به بهبود مأموریت مریخ‌نورد "کنجکاوی" کمک کنند.

محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیای جنوبی که مسئولیت مدیریت هر دو مریخ‌نورد کنجکاوی و استقامت را بر عهده دارند، گفتند: تصاویر به دست آمده از مریخ‌نورد استقامت با کمک افراد و انجام عملیات علامت‌گذاری و بررسی ویژگی‌های سطح مریخ بهبود خواهد یافت.

سال گذشته ناسا از مردم خواسته بود تا با نامگذاری صخره‌هایی که در تصاویر مریخ می‌بینند، به بهبود مأموریت مریخ‌نورد "کنجکاوی" کمک کنند. آنها گفته بودند مریخ‌نورد کنجکاوی به تنهایی مسیر خود را پیدا نمی‌کند بلکه گروهی از افراد روی زمین هستند که به تجزیه و تحلیل تصاویر مریخ می‌پردازند و مسیری را برای این آزمایشگاه علمی متحرک، مشخص می‌کنند. آنها برای این کار تصاویر را به دقت بررسی کردند تا دریابند که صخره‌ها، خاک، ماسه و عناصری از این قبیل دقیقاً در کجا قرار گرفته‌اند. در مورد پروژه کنجکاوی، ناسا در وبسایت Zooniverse، هزاران تصویر از مریخ بارگذاری کرد. در این پروژه نیز ناسا از افراد چنین انتظاری دارد.

در پروژه کنجکاوی تصمیم گرفت تا یک پایگاه داده نیز برای مریخ بسازد. سپس ناسا الگوریتمی موسوم به "SPOC" برای این کار تهیه کرد و برای بهبود عملکرد الگوریتم نیز از مردم کمک خواست. در ادامه افراد نزدیک به نیم میلیون تصویر را علامت‌گذاری و ویژگی‌هایی مانند ماسه و سنگ را مشخص کردند.

استقامت دارای ۲۳ دوربین است و روزانه ده‌ها تا صدها تصویر به زمین ارسال می‌کند. محققان پشتیبان این مأموریت مایلند زمان بین دریافت تصاویر تا زمانی که دستورالعمل‌ها از گروه‌شان به استقامت آپلود می‌شود را کاهش دهند چرا که این روند می‌تواند ساعت‌ها به طول انجامد زیرا طی آن مهندسان و زمین شناسان می‌بایست تصاویر بسیاری را دقیق بررسی کرده تا ویژگی یا مسیر خاصی را که ممکن است عبور از آن برای مریخ نورد خطرناک باشد را شناسایی کنند. به گفته محققان هیچ دانشمندی نمی‌تواند در چنین مدت زمان کوتاهی و هر روزه همه تصاویر را با دقت بررسی کند؛ بنابراین ما با این کار می‌توانیم هم در زمان صرفه جویی کرده و هم نکات بیشتری را توسط افراد دریابیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 532904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.