امشب کیهان شاهد مقارنه ماه و عطارد است

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه _۱۲ آبان‌ماه_ ماه با قدر منفی ۸.۵ و سیاره عطارد با قدر منفی ۰.۸ در صورت فلکی سنبله خواهند درخشید.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دنباله دار 67P یا چوری چهارشنبه -۱۲ آبان‌ماه- در وضعیت حضیض خورشیدی قرار می‌گیرد؛ این دنباله‌دار در سال ۱۹۶۹ توسط دو ستاره شناس روسی کشف شد. دنباله‌دار چوری هر ۶.۴۴ سال به دور خورشید می‌گردد، چهارشنبه شب این جرم آسمانی در موقعیت حضیض قرار می‌گیرد و فاصله آن تا خورشید ۱.۲۱ AU خواهد بود.

وی افزود: در لحظه حضیض حدود ساعت ۲۳:۲۰ زمانی که این دنباله دار به ارتفاع ۲۱ درجه بالاتر از افق شرقی برسد در دسترس است و ساعت ۰۴:۳۱ در وضعیتی با ۸۸ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و سپس تا طلوع خورشید حدود ساعت ۰۵:۱۰ در افق غربی محو و غیر قابل رصد می‌شود. این دنباله‌دار با قدر ۸.۳ با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و باید آن را با استفاده از یک تلسکوپ رصد کرد.

مقارنه ماه و عطارد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه و سیاره عطارد چهارشنبه -۱۲ آبان‌ماه- در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند و ماه با عبور از یک درجه و ۱۳ دقیقه قوسی شمال عطارد ۲۸ روزه می‌شود. از موقعیت رصدخانه لارستان، این دو جرم در آسمان سپیده دم حضور خواهند داشت، سیاره عطارد ساعت ۰۴:۵۸ یک ساعت و هشت دقیقه قبل از خورشید طلوع می‌کند و زمانی که به ارتفاع ۱۰ درجه بالاتر از افق شرقی برسد، حدود ساعت ۰۵:۵۰ در روشنایی آسمان ناپدید می‌شود.

وی تصریح کرد: تنها قمر سیاره ما نیز با روشنایی حدود چهار درصد ساعت ۰۴:۰۹ صبح طلوع می‌کند، ماه با قدر منفی ۸.۵ و سیاره عطارد با قدر منفی ۰.۸ در صورت فلکی سنبله خواهند درخشید. این دو جرم در فاصله زاویه‌ای ۱۵ درجه‌ای از خورشید خواهند بود، پس رصد این مقارنه کمی دشوار است. به علت نزدیک بودن آن‌ها به خورشید، به هیچ عنوان سعی نکنید این پدیده را با ابزار رصد کنید.

کد خبر 532883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.